کد خبر: 63957
«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

رکود تورمی در بازار تابستانی خودرو

گفتگو حول محور رکود تورمی خصوصا در دولت دهم به فراخور وضعیت اقتصاد کشور - که از یک سو دچار رکود و از...

رکود  تورمی در بازار تابستانی خودرو
مجتبی کاوه
سوی دیگر مبتلا به تورم بود - بسیار شنیده می‌شد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم تورم به تدریج از صحنه اقتصاد و بازار عقب‌نشینی کرد اما رکود همچنان پابرجا ماند.
به گزارش کسب و کار نیوز، البته این وضعیت در همه بازارها به چشم نمی‌خورد و در بازار خودرو با نزدیک شدن به آغاز تعطیلات مدارس و مسافرت‌های تابستانی همان وضعیتی حاکم است که از آن به عنوان رکود تورمی یاد می‌شود.
بازار خودرو راکد؛ قیمت در شیب صعودی
بازار خودرو این روزها راکد و کم‌معامله است و همزمان هم قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی روند صعودی دارد. فعالان بازار خودرو یکی از علت‌های این وضعیت را احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت می‌دانند و معتقدند خبر افزایش قیمت و متعاقب آن تکذیب آن زمینه را برای گرانی 10 تا 12 درصدی مهیا کرده است.
البته روش قیمت‌گذاری شورای رقابت طی سال‌های اخیر به این صورت بوده که افزایش قیمت رسمی و کارخانه‌ای خودروها معمولا از 7 درصد فراتر نرفته است، اما بازار در برخی موارد راه خودش را رفته و قیمت‌ها افزایش بیش از نرخ رسمی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد امسال هم شاهد همین وضع باشیم.
تاخیر شورای رقابت در اعلام نرخ‌های جدید خودرو
شورای رقابت باید پیش از این قیمت‌های جدید را تصویب می‌کرد اما این شورا از اردیبهشت ماه تاکنون تاخیر داشته است.
رضا شیوا، رئیس این شورا دلیل تاخیر در اعلام قیمت‌ها را تاخیر وزارت صنعت در ارائه اطلاعات اعلام کرد و در این باره گفت: سایر بخش‌ها اطلاعات را خیلی قبل‌تر به شورا فرستاده بودند اما وزارت صنعت اخیرا- دو روز پیش - این اطلاعات را ارسال کرده است. وی افزود: شورای رقابت مطابق این اطلاعات و بررسی‌های دیگر، قیمت‌های جدید را اعلام می‌کند و حتی اگر خودروهایی شاخص‌های کیفی را ارتقا نداده باشند، جریمه خواهند شد.
این تهدید کم‌رنگ رئیس شورای رقابت البته اثری بر بازار و قیمت خودروهای داخلی ندارد، چرا که تقریبا واضح است این تهدیدها اصلا بر خودروسازها موثر نیست و آنها هر سال به افزایش قیمت تمام‌شده استناد می‌کنند و بدون توجه به ارتقای کیفیت، خواستار افزایش قیمت می‌شوند.
افزایش هزینه بیمه شخص ثالث و شماره‌گذاری؛ متهمان گران شدن خودرو
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز درباره افزایش قیمت چراغ خاموش خودروهای داخلی در سال جدید گفت: در ابتدای سال 96 بیمه شخص ثالث افزایش قیمت داشت.
از طرف دیگر شماره‌گذاری خودرو نیز با 3 درصد افزایش مواجه شد که در نتیجه این عوامل موجب گرانی خودرو داخلی در چند ماه گذشته شده است. وی در ادامه افزود: شرکت‌های خودروساز داخلی در بورس حضور دارند و نمی‌توانند هیچ تقلبی در جهت افزایش قیمت کرده و سود بیشتری بخورند. نعمت‌بخش با اشاره به افزایش تولید در سال 96، تاکید کرد: افزایش تولید به معنای وجود تقاضا در بازار است و ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا قیمت خودرو کمترین افزایش ممکن را داشته باشد. یک فعال بازار خودرو در تحلیل وضعیت این روزهای بازار خودرو به «کسب‌وکار» گفت: تعداد معاملات بازار تابستانی در 3 سال اخیر هر سال رو به کاهش است.
 داود زارعی افزود: بخشی از این رکود به بی‌میلی مردم به تعویض خودروهای مدل پایین خود با خودروی نو باز می‌گردد و تنوعی هم در مدل‌ها در خودروهای پرتیراژ اتفاق نیفتاده است. بخش دیگر به همزمانی شروع بازار تابستان با ماه رمضان باز می‌گردد که تعداد سفرها را کاهش داده است. وی افزود: پیش‌بینی افزایش قیمت هم به رکود دامن می‌زند چون احتمال گران شدن تمایل به فروش را کم می‌کند.

 
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • صدور سند مالکیت برای ۸۱۰ هکتار اراضی شهری
  • نجات یک خدمه هندی از خطر غرق شدن در بندر بوشهر
  • آسفالت محوطه پروژه‌های مسکن مهر در شهرستان بیجار
  • بافت فرسوده اصفهان جای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را اشغال کرده است
  • احداث و آسفالت راه روستایی در خراسان شمالی
  • گام های آهسته در سنین پیری نشانه بیماری قلبی است
  • کارکرد قرض‌الحسنه در تامین مالی خرد
  • واقعیت های بودجه 97
  • پیش بینی شوک قیمتی در بازار خودرو
  • شکست آمکار با عزت‌اللهی
  • جای خالی هنرمندان و صنعتگران ایرانی در بازار برلین
  • نمونه موفق بانکداری اسلامی
  • التهاب بازار کاغذ با تناقض گویی مسئولان
  • بسترسازی شغلی قرض‌الحسنه
  • پیشنهاد دوباره فوتسال میانمار به مربی ایرانی!
  • انتقاد وزارت کشاورزی از کند بودن انسداد چاه‌های غیرمجاز
  • راه‌حل دولت برای احیای پتانسیل‌های صنعت دریایی
  • انتخابات سازمان نصر الکترونیکی برگزار می‌شود
  • طعنه تلخ پپ به مورینیو: ترجیح می‌دهم بازنشسته شوم تا اتوبوس پارک کنم
  • نکونام: باید برق را می‌بردیم/ تغییرات ما در نیم‌فصل دوم جزئی است
  • معاونت امور هماهنگی عمرانی برکنار وبه استان لرستان کوچ کرد
  • احسان حدادی: امیدوارم چهارمین مدال طلای آسیا را بگیرم
  • دومین همایش مدیران ارشد بیمه تجارت نو در مشهد برگزار شد
  • شماره سیناکارت دائمی شد
  • رضایت کشاورزان از عرضه جو و ذرت در بورس کالا
  • اختلال تلفنی در مرکز مخابرات شهید مفتح تهران از فردا
  • بودجه وزارت کار برای سال 97 معادل 35.4درصد افزایش یافت
  • رییس جمهوری: ایران باید بتواند از منافع برجام بهره‌‌مند شود
  • اجازه مشارکت وزارت ICT برای توسعه دولت الکترونیکی
  • علیرضا کریمی کشتی‌گیر سرافراز با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد
  • بدهی ۱۸ میلیارد تومانی شرکت مخابرات به دولت
  • اچ تی سی؛ همچنان در سراشیبی افول
  • اعزام ۱۵ جوشکار به مناطق زلزله زده کرمانشاه برای ساخت کانکس
  • افزایش چند مرحله ای قیمت خودرو در سال جاری
  • نقش بی بدیل بانک شهر در توسعه طرح‌های عمرانی کلانشهرها
  • پرداخت 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات به طرح های اقتصاد مقاومتی
  • توافق بانک ملت و گروه صنعتی ماموت برای تقویت سطح همکاری ها
  • فرآیند تصمیم گیری مشتریان چگونه است؟
  • بازدید کارشناسان دفتر هدایت برنامه‌های بازآفرینی از اقدامات بازآفرینی شهر تبریز
  • روش های گسترش برند شخصی در شبکه های اجتماعی
  • درآمدهای معدنی بیشتر می‌شود
  • عرضه حدود ۱۷ هزار تن فرآورده نفتی در بورس انرژی
  • انتصاب جهرودی انتخابی هوشمندانه بوده است
  • چشم انداز بازار گاز جهان ۲۰۱۷ به‌زودی ارائه می‌شود
  • بخشی از منابع درآمدهای نفتی باید به طرح‌های بزرگ اختصاص یابد
  • افزایش ۳۱ درصدی تجارت ایران و پاکستان
  • توسعه گازرسانی در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت دوازدهم
  • بازاریابی محتوا به کمک هوش مصنوعی
  • کنتورهای هوشمند گاز در راه است
  • بودجه وزارت ارتباطات ۴۳۰ میلیارد اضافه شد