صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان یزد عنوان کرد

افزایش بازدهی با نصب سایبان بر روی کندانسور کولر گازی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان یزد گفت: نصب سایبان بر روی کندانسور کولر گازی و سایبان کولرهای آبی به طور چشمگیری در افزایش بازدهی کولرها موثر است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، محمدمیرشمس در حاشیه نشست کمیته نظارت بر انرژی ساختمان‌های اداری تاکید کرد: به صورت میانگین 26 درصد مصرف برق ساختمان‌ها در کشور مربوط به وسایل سرمایشی است که این میزان در مناطق مختلف آب و هوایی با توجه به نوع مصرف و فرهنگ خانوار متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از کولر در روزهای گرم سال امری حیاتی است اما می‌توان با تدابیر مدیریت مصرف از مصرف آن کاست، افزود: استفاده از ترمستات برای کنترل لوازم سرمایشی و قرار دادن درجه ترمستات بین 24 تا 26 درجه سانتیگراد از مصرف بیهوده برق جلوگیری می‌کند.
میرشمس با اشاره به اینکه کم مصرف‌ترین کولر گازی حدوداً چهار برابر نسبت به کولر آبی برق مصرف می‌کند، افزود: نصب سایبان بر روی کندانسور دارندگان کولر گازی و سایبان کولرهای آبی به طور چشمگیری در افزایش بازدهی کولرها موثرند.
وی توصیه کرد: در هنگام خرید کولر حتماً کولر با گرید انرژی بالاتر را انتخاب کنید زیرا میزان مصرف گرید G نسبت به گرید A بیش از 2.5 برابر است.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان یزد تعویض سالانه پوشال کولرهای آبی، رنگ آمیزی کانال‌ها با رنگ سفید برای جذب کمتر گرما، استفاده از دور کند و نصب کلیدهای ترمستات دار را از روش‌های کاهش مصرف برق کولرهای آبی دانست.
وی نکاتی را در خصوص بازرسی و ممیزی ساختمان‌های اداری مطرح کرد و نظرات حاضرین را در اجرای آن جویا شد.
دکتر فرشاد نصراللهی، مدرس معماری دانشگاه اصفهان در این نشست، تقویت نگاه ویژه به ساخت ساختمان‌های کم انرژی و صفر انرژی در کشور را با اهمیت دانست و گفت: برای طراحی این ساختمان‌ها در نظر گرفتن فاکتورهای زیست محیطی، توجه به بخش کاهش مصرف انرژی، حوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی اهمیت بسزایی دارد.
وی افزود: توجه به تابش نور خورشید، تهویه طبیعی ساختمان، سقف سبز (کمک به جمع آوری آب باران) و مطالعات اقلیمی و اقتصادی مرتبط با اقلیم را باید در طراحی این قبیل ساختمان‌ها درنظر داشت.
این مدرس دانشگاه پیشنهاد ساخت یک ساختمان به عنوان الگو در استان یزد را مطرح کرد و گفت: برای بازطراحی ساختمان‌ها، ایجاد الگو مناسب برای مردم نقش مهمی را خواهد داشت.