صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهدی پازوکی، اقتصاددان

اولویت انتقال تکنولوژی

انتقال تکنولوژی ضرورت تسریع در افزایش تولید داخلی باکیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی مشابه است...
سرمقاله
 و از آن جایی که هیچگاه این امکان وجود ندارد که به صرف شعار دادن بتوان مردم را مجبور به خرید کالای تولید داخل کرد، بنابراین ضرورت انتقال تکنولوژی و به‌روز شدن احساس می‌شود.
همچنین نباید این نکته را فراموش کرد که در وهله اول برنده تولیدکننده‌ای است که بتواند قدرت انتخاب به مصرف‌کننده بدهد.
 بدان معنا که تولیدکننده باید از کیفیت کالای تولیدشده اطمینان داشته باشد و انتخاب را بر عهده مشتری بگذارد. اگر این قدرت را از مصرف‌کننده بگیریم، خلاف علم اقتصاد عمل شده و این تحمیل عقیده در سیستم اقتصاد آزاد جایی ندارد.
بنابراین به عبارتی چنانچه بخواهیم مصرف‌کننده را به استفاده از کالای داخلی تشویق کنیم، باید قدرت رقابت با کالای خارجی را ایجاد کنیم.
در کشور نیروهای تحصیل‌کرده بسیاری داریم که در دانشگاه‌های معتبر که استانداردهای جهانی را دارا هستند، تحصیل کرده‌اند و توان خلق ایده‌های بسیاری را برای رویارویی با ورود کالاهای وارداتی دارند.
 چنانچه در سیستم افراد کارآمد و نیروی متخصص داشته باشیم، در بسیاری از کالاها می‌توانیم بهترین برند دنیا را تولید کنیم. همانطور که در صنعت لاستیک به این خودکفایی رسیده ایم و محصولات ایرانی همپای برترین تولیدات ژاپنی رقابت می‌کنند؛ چرا که در تولید لاستیک به دلیل انتقال دانش فنی به داخل کشور می‌توانیم محصول با کیفیت تولید کنیم.