صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

جزئیات بیشتر درباره بررسی دو بند در جلسه شورای عالی میراث فرهنگی

صنایع دستی ۳۵ هزار نفر بیمه‌نشده را معرفی کرد

معاون صنایع دستی کشور گفت: سازمان مدیریت بعد از مصوبه مجلس که هنوز ابلاغ نشده است، از ما خواست تا لیست افرادی را که واجد شرایط‌ بیمه هستند، اعلام کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،ما نیز لیستی از حدود ۳۵ هزار نفر بیمه‌نشده را به آن‌ها اعلام کردیم. اکنون سازمان مدیریت با تامین اجتماعی در حال رایزنی است تا این صنعتگران را بیمه کند.همن نامورمطلق - معاون صنایع دستی - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که روز گذشته به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، توضیح داد: شورای عالی میراث فرهنگی جزو شورای عالی برخی دستگاه‌هاست و تا حدودی می‌توان گفت، هیات دولت بخشی از اختیارات خود را به این شوراها واگذار کرده که اصولا یا با حضور شخص رئیس جمهور یا معاون اول آن برگزار می‌شوند.

او با بیان این‌که این شورا در دولت‌های گذشته فقط یک‌بار برگزار شده بود، گفت: در دولت یازدهم، این سومین جلسه‌ای بود که برگزار می‌شد و درباره مسائل مربوط به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که باید با نهادهای دیگر هم هماهنگی انجام شود، تصمیم‌گیری می‌کنند، یعنی مصوبات این شورا بین دستگاهی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: در این شورا، وزیران و روسای سازمان‌های مختلف از جمله وزیر علوم، وزارت امور خارجه، راه و ترابری، آموزش و پرورش، علوم، صنعت، معدن و تجارت نیز حضور دارند که عمدتا یا شخص وزیر یا یکی از نمایندگان وزارتخانه‌ها در آن شرکت می‌کنند.
نامورمطلق اظهار کرد: دو بند از هفت بندی که در این جلسه درباره آن صحبت شد، به صنایع دستی مربوط بود؛ یکی از این دو بند درباره بخشی از بیمه هنرمندان بود که دچار مشکل شده است. از این جهت که در یکی از مصوبات، بیمه کارگاه‌های کمتر از پنج نفر را معاف کرده بودند و دولت، بیمه آن‌ها را تقبل می‌کند، اما به برخی رشته‌های صنایع دستی اشاره شده بود و بقیه رشته‌ها دچار مشکل بودند. در این بند خواسته بودیم که تمام کارگاه‌های صنایع دستی بتوانند از این معافیت و کمک دولت برخوردار باشند که با کلیات این موضوع برای اجرایی شدن موافقت شد. همچنین قرار شد کارگروهی در سازمان مدیریت تشکیل شود تا با حضور نمایندگان صنایع دستی و سازمان تامین اجتماعی، به راهکارهای عملیاتی در این زمینه برسیم.
او بیان کرد: درباره ساماندهی نفرات بیمه هم بحث کردیم و با توجه به این‌که صنایع دستی و فرش به یک میزان شاغل دارند، پرسش ما این بود که چرا ۱۲ درصد از فعالان صنایع دستی و ۸۸ درصد از قالیبافان بیمه شده‌اند؟ قرار شد توازنی بین آن‌ها ایجاد شود. پیشنهاد ما در مرحله اول، ۳۰ به ۷۰ بود، یعنی به جای آن‌که سهم بیمه هنرمندان صنایع دستی ۱۲ درصد باشد، ۳۰ درصد شود تا کم کم به سمت توازن اصلی پیش برویم. چون تامین اجتماعی در این جلسه حضور نداشت، آقای جهانگیری پیشنهاد کرد که در حضور آن‌ها به راهکارهای عملیاتی برسیم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان این‌که بند دوم مطرح‌شده در این شورا مربوط به شهرهای جهانی بود، اظهار کرد: در حال حاضر چهار شهر جهانی در حوزه صنایع دستی داریم و نزدیک به ۳۰ درصد صادرات این حوزه از طریق این چهار شهر انجام می‌شود. ما ساز و کاری را پیشنهاد دادیم که دستگاه‌های گوناگون در ساختن زیرساخت‌های مرتبط با صنایع دستی در شهرهای جهانی موظف به همکاری با معاونت صنایع دستی شوند که خوشبختانه در نهایت این موضوع نیز به‌صورت کامل مصوب شد.
نامور مطلق در توضیحات تکمیلی خود گفت: مثلا اگر در لالجین که شهر جهانی سفال است، به گازکشی نیاز داریم، این کار برای هنرمندانی که در این شهر کارگاه سفال دارند، در اولویت قرار بگیرد. این مصوبه به معاونت صنایع دستی کمک‌های زیادی می‌کند. همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا یا گمرک‌ها این شهرها را در اولویت کاری خود قرار دهند، بویژه این‌که دو شهر دیگر را نیز به‌عنوان کاندیدا معرفی کردیم تا تعداد شهرهای جهانی ما به عدد شش برسد.
او درباره این‌که آیا در این شورا درباره روستاهای جهانی نیز صحبت شد؟ پاسخ داد: این موضوع پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و معاونت صنایع دستی به شورای جهانی بوده است و این طرح هم به نام کشور ما ثبت شد تا در فرمول‌های جهانی روستاهای جهانی نیز داشته باشیم. البته ما در این جلسه، اسمی از روستاهای جهانی نیاوردیم چون وسعت آن کم است و خود ما هم می‌توانیم آن را انجام دهیم؛ اما اگر دستگاه‌های مختلف در شهری مثل اصفهان همکاری نکنند، کار ما دشوار می‌شود.
معاون صنایع دستی درباره این‌که تا اجرایی شدن این طرح‌ها چقدر راه داریم؟ گفت: به محض این‌که این دستورالعمل‌ها طی یک هفته ابلاغ شود، بحث مطرح‌شده درباره شهرهای جهانی اجرایی می‌شود؛ اما مسئله بیمه کمی پیچیده است و باید از طریق دستگاه‌های دیگر بررسی شود. بخشی از این موضوع از طریق مجلس و بخش دیگری از طریق شورای عالی در حال پیگیری است. خوشبختانه با توجه به دستوری که آقای لاریجانی – رئیس مجلس شورای اسلامی - داده است این موضوع در سازمان مدیریت نیز در حال پیگیری است. اگر تامین اجتماعی نیز همکاری کند، فکر نمی‌کنم برای اجرایی شدن آن زمان زیادی لازم باشد و در مدت یک‌ماه آینده انجام شود.
نامور مطلق تاکید کرد: این قانون فعلا ابلاغ نشده و به محض ابلاغ آن، درباره جزئیات این‌که هنرمندان با شرایط مختلف چگونه می‌توانند برای بیمه اقدام کنند، اطلاع‌رسانی می‌شود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی درباره وضعیت بیمه هنرمندان پیشکسوت نیز گفت: بیمه افرادی که سن آن‌ها بیش از ۵۰ سال است، مشکل قانونی دارد که باید درباره آن نیز گفت‌وگو کنیم تا با تامین مالی، این کار نیز انجام شود. ما در حال تلاشیم تا قوانین را اجرایی کنیم و مواردی راکه از قانون خارج، اما محق هستند، بعد از این بررسی می‌کنیم.