صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گفتگو با زوج جوانِ زنبوردار

پرورش زنبورعسل در روند تولید و اشتغالزایی کشور مفید است

موسی شریفی و طیبه مقدس، زوج جوانِ زنبوردار اهل شهر دزج از توابع شهرستان قروه، از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی هستند...
که در فصول بهار و تابستان در شهرستان قروه و در روستای "گرمخانی"، مشغول پرورش زنبورعسل اشتغال دارند و در فصول پاییز و زمستان ترک دیار می‌کنند و برای ادامه کار خود به دزفول سفر می‌کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از صداو سیما، موسی شریفی، می‌گوید: در ابتدای کار خود و در سال ۹۲ با یک کندو شروع به پرورش زنبورعسل کردیم، امّا امروز ۴ زنبورستان با بیش از ۵۰۰ کندوی زنبورعسل داریم.
این کار آفرین نمونه افزود: سالانه از هر کندو زنبورعسل، بیش از ۱۶ کیلو عسل خالص تولید می‌کنم که در اقتصاد مقاومتی و کمک به روند تولید و اشتغالزایی کشور مفید واقع می‌شود.
این فعال اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: هم اکنون در این طرح عسل طبیعی، داروهای حاصل از عسل، برموم، ژل حاصل از عسل و سایر فرآورده‌های عسل تولید می‌شود.
شریفی با بیان اینکه آلودگی هوا و ورود ریزگرد‌ها به استان کوهستانی کُردستان، کمبود سرمایه، وجود دلالان و ورود عسلهای دست ساز و تقلبی به کار زنبورداری در استان ضربه می‌زند، گفت: ما نیاز به حمایت ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی داریم.
وی افزود: امروز به برکت تسهیلات اشتغالزایی ۴ نفر دیگر نیز در این مکان صاحب شغل شده اند و از درآمد خوبی برخوردارند.
وی با بیان اینکه زنبورعسل دارای اهمیت ویژه‌ای است، گفت: در این طرح، از برترین نژادهای زنبورعسل استفاده شده است.
شریفی ادامه داد: با توجه به اینکه آویشن در منطقه کُردستان فراوان است و از سویی به عنوان مادر تمام دارو‌ها محسوب می‌شود، موفق به تولید عسل طبیعی بوده ام که خاصیت دارویی فراوانی دارد.