صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر صنعت:

دولت یازدهم در منطقه پارسیان تولید فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم را ارتقا می بخشد

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : دولت یازدهم یکی از گام های ارزنده به منظور رشد تولید فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم را استقرار اینگونه...
 از صنایع در کنار آبهای جنوب کشور مورد نظر قرار داده و به این ترتیب منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به خوبی فعال شده است به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، 'مهدی کرباسیان ' در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران روز سه شنبه در محل این سازمان افزود: همکاری بین دو طرف در 18 ماه گذشته وسیعتر و نزدیکتر شده و امروز با امضای این سند یک گام بسیار بزرگ به منظور توسعه در حوزه پتروشیمی برداشته شد .
وی اضافه کرد: عملیاتی شدن استقرار واحد های پتروشیمی در منطقه وِیژه پارسیان در واقع به دلیل نزدیکی به منابع گاز عسلویه است واکنون پنج شرکت در این منطقه زمین دریافت کرده اند.
رییس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: انتظار می رود با فعالیت کارگروه مشترک که به موجب امضای این تفاهمنامه از سوی دو طرف تشکیل می شود، روند پیشرفت پروژه ها و همکاری ها به شکل مستمر مورد پیگیری قرار گیرد.
کرباسیان یادآور شد: قرار گیری منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در غربی ترین نقطه استان هرمزگان به عنوان یکی از مناطق محروم، فرصت اشتغال چندین هزار نفر به وِیژه نیروی بومی را فراهم می سازد و اکنون پیش بینی اشتغال پنج هزار نفر در مرحله نخست شده است .
بر اساس سیاست های برنامه چهارم توسعه از سال 1384 مطالعات مکانیابی استقرار صنایع انرژی بر در چارچوب جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی آغاز شد.
صنایع انرژی بر به آن گروه از صنایع اطلاق می شود که سهم انرژی مصرفی آنها در هزینه های تمام شده محصول نهایی، نسبت به دیگر عوامل تولید در مقایسه با صنایع دیگر بالا بوده و نقش تعیین کننده ای در قیمت نهایی محصول آنها از قبیل صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم. داشته باشد .
منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با مساحتی نزدیک به 10 هزار هکتار در 30 کیلومتری شرق عسلویه، در منتهی الیه غربی استان هرمزگان و مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس به عنوان گزینه های محل استقرار صنایع انرژی بر انتخاب شد.
کرباسیان تاکید کرد: رعایت الزام های زیست محیطی سبب شده تا یک مشاور بین المللی از نروژ برای این منطقه در نظر گرفته شود ( نروژ یکی از کشورهای اروپایی است که مقررات سخت گیرانه ای در زمینه مسایل زیست محیطی دارد .) و تا تیرماه امسال گزارش های لازم را ارایه خواهد داد .
وی پیرامون ایجاد اسکله های لازم در منطقه یاد شده که با روش طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی ( EPCF ) توضیح داد: 9 پست اسکله در نظر گرفته شده که در مرحله یک چهار پست پیش بینی شده و نیاز منطقه را در این مرحله پاسخگو است و با توجه به اخذ مجوزهای لازم، عملیات اجرایی در 15 تا 20 روز آینده آغاز می شود .
کرباسیان اضافه کرد: فراخوان برای شرکت های فعال در زمینه تامین آب شیرین مورد نیاز به میزان 50 هزار متر مکعب در هفته آینده منتشر می شود و علاوه برآن برای برق هم فراخوان به منظور عقد قرار داد با شرکت های ذیربط برای فراهم سازی 500 مگاوات برق در هفته آینده انتشار خواهد یافت .
منطقه ویژه اقتصادی پارسیان پس از جدا سازی از منطقه لامرد به شکل یک شرکت مستقل هفته گذشته به ثبت رسیده است .
منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با هدف استقرار و تولید چهار میلیون تن فولاد، 18 میلیون تن محصولات پتروشیمی، 1.2 میلیون تن آلومینیوم پیش بینی شده است.
همچنین فراهم سازی 6 هزارمگاوات برق در سال و احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 40 میلیون تن و تاسیسات آب شیرین کن که نیاز به سرمایه گذاری بالغ بر 37.4 میلیارد دلار در بخش غیردولتی که معادل 140 هزار میلیارد تومان خواهد داشت، از ملزومات آن است .
تا کنون در منطقه مزبور دو واحد پتروشیمی با مجموع سرمایه گذاری 4.2 میلیارد دلار شروع به کار کرده اند که در نهایت امکان اشتغال مستقیم برای 75 هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم برای حدود 270 هزارنفر فراهم می کند.