صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور خبر داد:

سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور در مناطق آزاد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور از سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری ثبت شده در هفت منطقه آزاد کشور خبر داد و گفت: در طول چهار سال گذشته...
 توانستیم سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج را به حوزه های سرمایه گذاری در کشور برگردانیم.
به گزارش کسب و کار نیوز  به نقل از ایلنا، اکبر ترکان درباره عملکرد هفت منطقه آزاد کشورمان در طول 4 سال گذشته اظهار داشت: منطقه آزاد کیش بهترین عملکرد را در حوزه گردشگری دارد. همچنین منطقه آزاد ارس در تحقق ماموریت خود در حوزه صنعت موفق عمل کرده است.
وی افزود: منطقه آزاد ماکو در تجارت دو جانبه با کشور ترکیه و اروپا و صادرات کالا به این مناطق بهترین عملکرد را داشته و اقامات قابل توجهی را انجام داده است.    
ترکان با اشاره به اقدامات انجام شده در منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: یکی از اقدامات تاثیر گذار که در اجرای ماموریت منطقه آزاد انزلی انجام شد، ساخت مجتمع بندری کاسپین بود. منطقه آزاد انزلی خودش را برای این که به سکوی تجاری با روسیه تبدیل کند، آماده کرده است. به طور قطع بندر کاسپین می‌تواند در تحقق ماموریت منطقه آزاد انزلی بسیار تاثیر گذار باشد.    
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار خود را آماده کرده که منطقه جنوب شرقی کشور را به منطقه صنعتی با محوریت صنایع فولاد و پتروشیمی تبدیل کند.     
ترکان درباره منطقه آزاد اروند اظهار داشت: بازسازی شهرهای خرمشهر و آبادان پس از جنگ آغاز شد و  اما موضوع مهم در این منطقه بازسازی اقتصادی این منطقه است. هر چند شهرهای آبادان و خرمشهر بازسازی شدند اما اقتصاد این منطقه بازسازی نشد و  سیاست ما این است که آبادان و خرمشهر به دوران پر رونق برگردند.
وی درباره اقداماتی که برای بازسازی اقتصاد آبادان و خرمشهر انجام شده گفت: دو کارخانه فولاد در این منطقه در حال راه اندازی است که بنیاد مستضعفان بر روی کارخانه نورد فولاد با ظرفیت 600 هزار تن سرمایه گذاری کرده است. همچنین کارخانه فولاد جهان آرا با ظرفیت 3.2 میلیون تن با سرمایه گذاری ستاد فرمان اجرایی امام (ره) در خرمشهر در حال اجرا است که یک هویت جدید به خرمشهر می دهد.     
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در کنار این سرمایه گذاری‌ها، پالایشگاه های کوچکی در این منطقه در حال راه اندازی هستند.
ترکان تاکید کرد: مهم ترین اتفاقی که می تواند موجب رونق آبادن و خرمشهر شود، لایبروی اروند است که سازمان بنادر و دریانوردی پیشرفت خوبی در زمینه بیرون آوردن کشتی های غرق شده از اروند داشته است.
وی با تاکید بر اینکه باید اروند لایروبی شود تا بتوانیم ظرفیت بندر آن را افزایش دهیم و آماده پذیرش کشتی‌های بزرگ شود، افزود: متاسفانه همکاری عراقی ها در لایروبی اروند کافی نبوده است و برای لایروبی اروند معطل عراقی ها هستیم.            
ترکان همچنین درباره میزان سرمایه گذاری های انجام شده در مناطق آزاد کشورمان در دولت یازدهم، اظهار داشت: در حوزه میزان سرمایه گذاری ها با دو آمار مواجه هستیم. یک آمار مربوط به میزان سرمایه گذاری‌های ثبت شده است به این معنا که فردی برای سرمایه گذاری در طرحی اعلام امادگی می کند و قصد خود برای صرف هزینه در این طرح را ثبت می کند. آمار دیگر مرتبط به میزان سرمایه گذاری های به اجرا رسیده و میزان سرمایه ای که در طرح یا پروژه ای پیاده سازی شده است.       
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری های ثبت شده در 7 منطقه آزاد کشور در چهار سال گذشته 3 میلیارد دلار است که 20 درصد از این آمار سرمایه گذاری های ثبت شده به اجرا رسیده است.   
ترکان با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در هر یک از مناطق آزاد اظهار داشت: در منطقه آزاد ارس سرمایه گذاران آذری و ترکیه‌ای وارد کار شده‌اند. در منطقه آزاد ماکو سرمایه گذارانی از ترکیه، هند و یک سرمایه گذار ایرانی مقیم هلند در طرح های مختلف این منطقه سرمایه گذاری کردند. سرمایه گذار ایرانی مقیم هلند، اقدام به ساخت گلخانه پرورش محصولات کشاورزی 50 هکتاری و صادرات محصولات این گلخانه از منطقه آزاد ارس به روسیه کرد که امروز این گلخانه در ارس، مدرن ترین گلخانه کشورمان است.
وی ادامه داد: در طول چهارسال گذشته سرمایه‌گذاران آلمانی و سرمایه گذاران عربی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به منطقه اروند آمدند و همچنین سرمایه گذارانی وارد سرمایه گذاری در حوزه  نفت و گاز در منطقه آزاد کیش شدند به خصوص سرمایه گذاری در حوزه حفاری دریایی.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: توانستیم سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج را به پروژه های سرمایه گذاری کشور برگردانیم به طوری که در منطقه آزاد انزلی هم یک سرمایه گذار ایرانی مقیم روسیه وارد سرمایه گذاری در بندر کاسپین شد و دو پست اسکله با سرمایه گذاری این سرمایه گذار در منطقه آزاد انزلی ساخته شد.    
ترکان ادامه داد: همچنین در منطقه آزاد چابهار سرمایه گذاری های قابل توجهی در حوزه بسته بندی چای سیلانی و برنج پاکستانی و صادرات مجدد آن به سایر کشورها انجام شده است.