صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر عنوان کرد

آنالیزو استخراج بیماری‌های شایع در عتبات

مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: پروتکل‌های درمانی حاصل از پژوهش، از تجویز خودسرانه دارو جلوگیری می‌کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر طاهر درودی، از آنالیز و استخراج بیماری‌های شایع در عتبات خبر داد و گفت: تهیه پروتکل‌های درمانی ویژه عتبات بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در کاهش هزینه‌ مادی و تولید علم موثر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه یکی از مقولات مهم در حج و سفرهای زیارتی توجه به سلامت زوار است، عنوان کرد: پژوهش در حج و سفرهای زیارتی کاری نو است و این در حالی است که حتی در کشورهای اسلامی نیز پژوهش‌های سلامت‌ محور اینگونه سفرها بسیار اندک بوده و فقط برخی کشورها مانند عربستان و یا کشورهای اروپایی و در نهایت‌ آمریکا مقالاتی در این زمینه داشتند.
درودی در تشریح خروجی این مقالات برای تولید علم در کشور نیز گفت: تولید علمی که مورد تاکید بزرگان باشد نیز از محورهای مهم برنامه‌های پژوهش‌های آینده این مرکز است؛ به طوری‌ که  پژوهش‌های ما به مقالات تئوری خلاصه نشده است و از دستاوردهای این پژوهش‌ها در تهیه و ابلاغ پروتکل‌های لازم  برای بیماری‌های شایع در حج و سفرهای زیارتی بهره می‌گیریم. با تدوین این پروتکل‌ها از تجویز و درمان‌های سلیقه‌ای پزشکان جلوگیری به عمل می‌آید.
مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره کاهش هزینه‌های درمانی به واسطه نتیجه این پژوهش‌ها نیز گفت: اجرای بهینه هر یک از این پروتکل‌های درمانی قطعاً هزینه‌های انسانی در مقولات مهم درمانی را کاهش خواهد داد . برای مثال اگر زائری در مدت حضور در یک سفر زیارتی 3 روز بستری نشود، مسلماً هزینه‌های درمانی آن کاهش می‌یابد. بنابراین تجویز منطقی دارو و همچنین موثر بودن تجویزها بر اساس پروتکل‌های درمانی ارائه شده که حاصل این پژوهش‌ها است؛ می‌تواند در صرفه‌جویی ریالی نیز تاثیرگذار باشد.