صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از سقوط شاخص بورس و فرابورس به دنبال حملات تروریستی گزارش می‌دهد

افت بورس جبـران می‌شود

حملات تروریستی به حرم مطهر امام خمینی (ره)و مجلس شورای اسلامی در روز گذشته باعث شد شاخص بورس منفی شود.
گروه بانک، بورس و بیمه
به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آنچه از وضعیت بورس مشاهده شد، دماسنج بازار سرمایه روند رو به کاهش را تجربه کرد؛ به‌طوری که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی نسبت به دو روز قبل ۵۳۵ واحد افت کرد و آیفکس نیز با کاهش ۱۶ واحدی همراه شد.
دیروز (چهارشنبه) بسیاری از سهامداران اقدام به فروش سهام خود کردند و فشار عرضه باعث شد شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۳۵ واحد افت کند و از کانال ۸۰۰ هزار واحدی تا رقم ۷۹ هزار و ۷۵۸ واحدی پایین‌ آید. همچنین شاخص کل هم‌وزن پس از ۲۰۴ واحد افت به رقم
 ۱۷ هزار و ۲۳۰ واحدی رسید.
شاخص آزاد شناور نیز پس از ۵۷۱ واحد افت رقم ۸۶ هزار و ۸۰۱ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۲۸۲ واحد و ۱۶۹۱ واحد افت کردند.
در معاملات دیروز نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۵۳ واحد تاثیر منفی روی دماسنج بازار بیشترین نقش را در نوسانات نزولی شاخص داشت. پس از این نماد گروه مپنا، معدنی و صنعتی گلگهر و آسان‌پرداخت پرشین بیشتر نقش نزولی را در بازار سرمایه داشتند.
در بازار سراسر قرمز دیروز گروه استخراج کانه‌های فلزی به جز در دو نماد های به صورت یکدست افت کردند. همچنین اکثریت قریب به اتفاق نماد های محصولات شیمیایی با افت در قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله روبه‌رو شدند.
همچنین خودرویی‌ها نیز به جز در دو نماد یکدست قرمزرنگ شدند و نمادهای پارس‌خودرو، زامیاد، ایران‌خودرو دیزل و سایپا آذین بیش از 3 درصد افت را در قیمت پایانی تجربه کردند.
حتی قندی‌ها نیز دیروز هم‌جهت با شرایط کلی بازار یکدست هم در قیمت پایانی و هم در قیمت آخرین معامله افت قابل توجهی را تجربه کردند که تعدادی از نمادهای این گروه با صف فروش همراه شد.
ارزش معاملات فرابورس تهران دیروز به رقم ۱۶۲ میلیارد و ۶۵۴ میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۶۵۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۰ هزار و ۳۳۵ نوبت دادوستد بود.
آیفکس نیز دیروز روند رو به کاهشی را از خود نشان داد و از زمان منتشر شدن خبر حادثه تیراندازی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) شرایط کاهشی را در پی گرفت و در نهایت ۱۶ واحد نسبت به دو روز قبل پایین رفت و به رقم 896.1 رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۱۱ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۶۵ میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۹ هزار و ۱۵۰ نوبت دادوستد بود.
ریزش بورس طبیعی است
مجید محمد علیزاده‌آرانی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به «کسب‌وکار» گفت: این نخستین حادثه‌ای نیست که روی شاخص بورس تاثیر گذاشته است. از سوی دیگر بورس ایران هم نخستین بورسی نیست که تحت‌تاثیر چنین حادثه‌ای قرار گرفته است. بنابراین در کل ریزش بورس در چنین شرایطی کاملا طبیعی بوده و این نزول در بازار سرمایه به دنبال حادثه تروریستی امری عادی است. همانطور که تجربه هم نشان داده سرمایه ذاتا ترسو بوده و یک رابطه مستقیمی بین آن با امنیت و آرامش برقرار است. هر جا آرامش باشد سرمایه به آن سو حرکت می‌کند. بنابراین طبیعی است در زمان اتفاقات ناملایم حرکات هیجانی و تصمیمات لحظه‌ای از سرمایه‌گذاران سر بزند و پس از آن با افت شاخص روبه‌رو شویم، اما به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود در حالت طبیعی امروز بخشی از این افت جبران شده و شرایط بهتر شود. شاخص بورس اگر چه با اتفاقات ناخوشایند منفی می‌شود، اما پس از هر حادثه تروریستی به نقطه قبل خود بر می‌گردد. بقیه بورس‌ها در سراسر دنیا چنین وضعیتی دارند و شاخص آنها در شرایط ناگوار هم این را نشان می‌دهد.
سهامداران آرامش خود را حفظ کنند
وی در ادامه گفت: بنابراین به سهامداران توصیه می‌شود آرامش خود را حفظ کنند. این یک حادثه تروریستی بوده که در سایر نقاط دنیا هم اتفاق افتاده است. شاید اثر آنی داشته باشد، ولی یکی دو روز بعد روند طبیعی خود را طی می‌کند و به شرایط عادی بر می‌گردد. بنابراین در این شرایط خویشتن‌داری سهامداران توصیه موکد است چون عمق حادثه به اندازه‌ای نیست که منجر به تصمیم‌گیری برای خروج سرمایه از بازار سرمایه شود.