صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون مسافری شرکت راه‌آهن در گفتگوی اختصاصی با «کسب‌وکار» عنوان کرد

ورود 100 واگن جدید به ناوگان مسافری

حمل‌ونقل مسافری و سیر و سفر در ایران شاهد رقابت ریل و جاده است و مسئولان بخش ریلی تلاش می‌کنند...
مجتبی کاوه
کفه ریل را در این رقابت نابرابر سنگین‌تر کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، میر حسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن، در گفتگو با «کسب‌وکار»، گزارشی از وضعیت این بخش ارائه کرده است.
 کمبود واگن در بخش مسافری را چگونه مدیریت کردید؟
در سال 95 به دلیل ارتقای کیفیت خدمات مسافری و برمبنای دستورالعمل موضوع کمیسیون ماده 4 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ونقل ریلی، واگن‌های
 55 سال به بالا و آن دسته از واگن‌های 45 سال به بالا را که طبق دستورالعمل به تعمیر اساسی اقدام نکرده بودند، از رده خارج کردیم. این اتفاق در دی ماه 95 افتاد و در نتیجه این فعل و انفعال، با کمبود ناوگان مواجه بودیم. بدین ترتیب حدود 280 واگن در دی ماه سال 95 از رده خارج شد و با توجه به اینکه حدود 80 واگن فرسوده هم طی سال 94 از رده خارج شده بود، در مجموع در سال‌های 94 و 95، حدود 360 واگن از تعداد واگن‌های مسافری ناوگان ریلی کشور کم شد. در مقابل
 115 واگن مسافری نو از اواسط سال 95 به ناوگان راه‌آهن وارد شده بود. بنابراین تعداد واگن خارج‌شده از ناوگان نسبت به واگن‌های واردشده بیشتر بود. با این حال ما با برنامه‌ریزی مناسب به ویژه استفاده از برنامه چرخشی و گردشی ناوگان در ایام پیک نوروزی بر مبنای تقاضای سفری که در شهرهای مختلف وجود داشت، تدابیری اندیشیدیم که خوشبختانه تعداد مسافر ما نسبت به سال قبل کاهش نداشت. این موفقیت دو دلیل داشت که یکی برنامه‌ریزی‌های چرخشی مناسب براساس تقاضای سفر بود و دیگری ضریب اشغال بالایی که داشتیم.
 در بخش قطارهای حومه‌ای و به عبارت دقیق‌تر جذب مسافران حومه شهرها به سفرهای ریلی چه اقداماتی انجام شده است؟
در این راستا، طبق قانون برنامه مقرر شده است که شرکت قطارهای حومه‌ای تاسیس شود تا قطارهای حومه‌ای که اکنون هم فعال هستند، توسعه بیشتری پیدا کنند. علاقه‌مندیم مردم به جای اینکه از حاشیه شهرها و کلان‌شهرها با خودروی شخصی به شهرها و کلان‌شهرها وارد و خارج شوند، با توسعه خطوط و راه‌اندازی و توسعه قطارهای حومه‌ای، با قطار این کار را انجام دهند. درباره پایتخت کشور، ما به مسیر تهران تا کرج دو خط آهن دیگر اضافه می‌کنیم و این مسیر تا هشتگرد و قزوین دو خطه خواهد شد. همچنین خط سوم مسیر
تهران - گرمسار با حضور رئیس‌جمهوری اخیرا افتتاح شد و خط چهارم این مسیر هم کارهای زیرسازی آن انجام شده ودر شرف اجراست. همچنین در مسیر پرند دو خط را در دستور کار داریم که ان‌شاءا... با تامین اعتبار لازم این دو خط هم احداث می‌شود و در کنار احداث خطوط باید ناوگان لازم هم تامین شود. نکته حائز اهمیت این است که در احداث خطوط قطارهای حومه‌ای به اتصال این خطوط به خطوط مترو هم توجه شده است تا مسافران با کمترین زمان از خانه خود در حومه شهر به مرکز شهر رفت‌وآمد کنند.
 سرمایه‌گذاری برای توسعه خطوط پرتردد مسافری در چه مرحله‌ای است؟
در مسیر تهران - مشهد سرمایه‌گذاری برای برقی کردن این خط با مشارکت خارجی انجام شده و تشریفات قانونی آن در حال انجام است که امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسد. این خط، تقریبا تمام کارهای مقدماتی آن انجام شده و منتظر صدور مجوز فاینانس آن از سوی وزارت اقتصاد هستیم. در مسیر تهران- اصفهان هم راه‌اندازی قطار سریع‌السیر همانطور که پیش‌تر اشاره کردم در حال انجام است. در مسیر تهران- تبریز هم مطالعات برای راه‌اندازی قطار سریع‌السیر انجام شده، ولی هنوز اجرای این خط نهایی نشده و مطالعات و مذاکرات با طرف‌های خارجی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری دراین مسیر هستند، ادامه دارد.
  امسال چه تعداد واگن مسافری طبق برنامه نوسازی می‌شود؟
طبق برنامه‌ای که داریم و هماهنگی‌هایی که با شرکت‌های حمل و نقل ریلی داشتیم امسال حدود 100 واگن نو به ناوگان ریلی مسافری اضافه می‌شود. این تعداد واگن نیاز ما را به واگن نو تامین نمی‌کند.به  دنبال این هستیم که مسیری باز کنیم از طریق لیزینگ و مدل لیزینگ مناسب با شرایط شرکت‌های حمل‌ونقلی داخلی را پیدا کنیم که تعداد بیشتری واگن‌های مسافری چه از طریق واگن‌سازان داخلی و چه از طریق واگن‌سازان خارجی به ناوگان ریلی مسافری اضافه کنیم.