صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با اجرای طرح مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران

دومین دوره پایش شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار کشور آغاز شد

مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران دومین دوره طرح پایش شاخص­ های ملی محیط کسب وکار کشور-بهار 1396، ویژه آمارگیری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی را آغاز کرد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران ، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران دومین دوره طرح پایش شاخص­ های ملی محیط کسب وکار کشور-بهار 1396، ویژه آمارگیری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی را آغاز کرد.
این طرح که با مشارکت  اتاق ­های تعاون و اصناف ایران اجرا می‌شود، از امروز چهارشنبه 17 خرداد آغاز شده و به مدت 20 روز در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.
طبق اعلام مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، طرح پایش شاخص‌­های ملی محیط کسب وکار کشور در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی و وظیفه اتاق­ ها در زمینه تدوین، سنجش و اعلام شاخص‌های ملی محیط کسب ‌وکار در ایران به‌طور سالانه و فصلی حسب مورد به تفکیک استان‌ها، بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و اطلاع­‌رسانی  آن به سیاستگذاران کشور انجام می‌شود.
محمدرضا دوست‌محمدی، مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران هدف کلی از اجرای این طرح را «شناخت وضعیت جاری محیط کسب و کار در ایران و تغییرات آن به صورت فصلی  و سالانه» عنوان کرد.
دوست محمدی گفت: «مجموعه اعضای فعال اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران، جامعه هدف این طرح را تشکیل می­دهند. اجرای این طرح به روش نمونه­‌گیری تصادفی است و طی آن نزدیک به4 هزار فعال اقتصادی با مراجعه به پورتال خدمات الکترونیکی اتاق ایران با اعلام نظر خود در مورد وضعیت محیط کسب و کار کشور در فصل گذشته(زمستان 1395) از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی مربوط در این طرح آمارگیری ملی مشارکت می‌کنند.»
مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران افزود: «در این طرح اطلاعات گسترده‌ای در زمینه 28 مانع اصلی در محیط کسب وکار کشور جمع­آوری و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و پس از ترکیب یافته­‌های آن با سایر داده­‌های آماری موجود در کشور، بر اساس مدل محاسباتی شاخص­های­ ملی در طرح پژوهشی مربوط و نظریه عمومی کارآفرینی شین، وضعیت محیط کسب وکار در سطوح ملی، استانی، بخش­های اصلی اقتصادی و همچنین رشته فعالیت­‌های اقتصادی عمده بر حسب طبقه‌­بندی استاندارد فعالیت­های  اقتصادی(ISIC.Rev4) را نشان خواهد داد.»
براساس نتایج بدست­آمده از اجرای اولین دوره پایش ملی محیط کسب‌وکار در زمستان1395، شاخص ملی محیط کسب وکار ، رقم 5.86 و «دشواری تأمین مالی» مهمترین مانع کسب وکار در کشور معرفی شده‌­اند.
سامانه پایش محیط کسب وکار از طریق این لینک در دسترس است. این سامانه همچنین از طریق وب‌سایت‌های اتاق تعاون و اتاق اصناف در دسترس است.