صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس مرکز جهانی خلاقیت گفت:

استارت‌آپ‌های قرآنی؛ میدان غیرقابل‌انکار خلاقیت و کارآفرینی

رئیس مرکز جهانی خلاقیت در مالزی با حضور در میزگرد استارت‌آپ‌های قرآنی که از سوی مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی....
 در نمایشگاه قرآن برگزار شد، استارت‌آپ‌های قرآنی را یک میدان غیرقابل‌انکار خلاقیت و کارآفرینی دانست.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن، میزگرد استارت‌آپ‌های قرآنی ۱۵ خردادماه، هم‌زمان با نهمین روز از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در غرفه جهاد دانشگاهی برگزار شد.
در ابتدای این میزگرد مصطفی حسین‌پور، کارشناس با اشاره به وجود بیش از ۱,۵ میلیارد مسلمان در جهان و نیاز این جمعیت به فضاهای جدید کسب‌وکار، محورهای این میزگرد را بررسی استارت‌آپ‌های قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی و بررسی نحوه ایجاد و ارتباط بین جامعه با استارت‌آپ‌ها در حوزه قرآن کریم در ایران و خارج از کشور بیان کرد.
در ادامه این میزگرد زهرا کامیاب، عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به چشم‌انداز روشن مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی اظهار کرد: یکی از خاصیت‌های این مرکز جهادی بودن آن است؛ ما علاوه بر ورود به جریان‌های داخلی، وارد رویکردهای بین‌المللی نیز شده‌ایم، خوشبختانه شرکت در همایش کسب‌وکار اسلامی در مالزی نشان داد این مرکز چه ظرفیت‌های زیادی دارد.
استقبال بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا از محصولات و فناوری‌های هنر قرآنی
وی با اشاره به استقبال بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا از محصولات و فناوری‌های هنر قرآنی میدان غیرقابل‌انکار خلاقیت و کارآفرینی عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در نمایشگاه جنوب شرقی آسیا حضور فعالی داشته و از این فرصت‌ها نیز استفاده کنیم. همچنین درصدد هستیم برای سومین دوره همایش کسب‌وکار اسلامی بتوانیم میزبانی ایران را اخذ کنیم.
وجود مشکلات زیاد در فضای کسب‌وکار مذهبی
امین صمیمی، مدیرعامل بنیاد شفق و شتاب‌دهنده فرهنگی قرآنی نیز با اشاره به پتانسیل‌های بی‌شمار ایران در حوزه کسب‌وکارهای فرهنگی، دینی عنوان کرد: علی‌رغم همه این استعدادها مشکلات زیادی در فضای کسب‌وکار مذهبی وجود دارد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها مکمل هم هستند یادآور شد: متأسفانه افراد مختلف در ایران محصولات قرآنی را نمی‌شناسند و آینده‌نگری نیز در این حوزه ندارند، اگرچه در حوزه نرم‌افزاری پیشرفت داشته‌ایم اما در فرم، نوآوری و ارائه محتوا و دسته‌بندی آن هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم.
ایجاد، تقویت و ترویج باورهای دینی
صمیمی در ادامه به تعریف استارت‌آپ‌های قرآنی پرداخت و تصریح کرد: ما استارت‌آپی را قرآنی می‌دانیم که محصولی تولید کرده یا خدمتی ارائه دهد که مستقیماً به ایجاد، تقویت و ترویج باورهای دینی منجر می‌شود.
در ادامه این میزگرد عبدالرضا کردی، رئیس مرکز جهانی خلاقیت در مالزی نیز بابیان اینکه استارت‌آپ‌ها می‌توانند تولیدی، فرآیندی و خدماتی باشند از وضعیت استارت‌آپ‌ها در ایران و عدم بهره‌برداری از فرصت‌ها انتقاد کرد و گفت: ما اگر استارت‌آپ قرآنی را برای اولین بار راه‌اندازی کرده‌ایم باید کتاب‌هایی در مورد آن نوشته‌شده باشد، اگر چنین نبود سلیقه‌ای عمل کرده‌ایم، از سوی دیگر باوجوداینکه ما برای نخستین بار این استارت‌آپ‌ها را ایجاد کرده‌ایم نباید مدعی مدیریت آن در جهان باشیم.
وی تأکید کرد: ما به دانش ‌استارت‌آپ‌های دینی قرآنی نیاز داریم‌، امری که متأسفانه در ایران وجود ندارد، درحالی‌که قرآن کریم غنی‌ترین و جذاب‌ترین کتاب برای استفاده در حوزه‌ تولید دانش در استارت‌آپ‌ها است.
عضو هیئت‌علمی آستان قدس رضوی بابیان اینکه ما در حوزه استارت‌آپ‌های قرآنی از کشورهایی چون مالزی و اندونزی جلوتر هستیم عنوان کرد: در مفاهیمی مانند بانک اسلامی و اقتصاد اسلامی عملاً از این کشورها عقب هستیم.
وی بابیان اینکه شتاب‌دهنده‌ها برای ‌استارت‌آپ ضروری هستند یادآور شد: ما برای موفقیت نیاز به این امر داریم که راه‌اندازی و مدیریت استارت‌آپ‌ها دو پروژه جدا باشند، به همین دلیل وجود شتاب‌دهنده‌ها ضروری است. استارت‌آپ‌های قرآنی یک میدان غیرقابل‌انکار خلاقیت و کارآفرینی بوده که دولت‌ها باید سهم آن را در کارآفرینی بپردازند.
وی یادآور شد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل عدم توانمندسازی، پوشالی هستند به همین دلیل باید خدمات قرآنی که در استارت‌آپ‌ها ارائه می‌شود ارزشیابی شوند.