صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مشاور وزیر راه و شهرسازی توضیح داد

برنامه های وزارت راه برای تامین امنیت بیشتر بانوان در شهر و سفر

مشاور وزیر راه و شهرسازی برخی مشکلات بانوان در چارچوب ماموریت‌های این وزارتخانه را اسکان نامناسب
در برخی محله ها، نیاز به تامین راحتی بیشتر برای تردد بین شهری و... برشمرد و اقدام های صورت گرفته در این زمینه را تشریح کرد. به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «مونا عرفانیان» چهار سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی در امور مربوط به بانوان (کاربران و کارکنان) را «تبیین ساختار و برنامه‌ریزی فعالیت امور زنان و خانواده، برنامه‌ریزی و اقدام برای احصای حقوق زنان در چارچوب وظایف و ماموریت‌های وزارتخانه، برنامه‌ریزی و اقدام در زمینه ارتقای توانمندی‌ها و پیگیری مطالبات و مسائل بانوان شاغل و برنامه‌ریزی و اقدام های ترویجی اعلام کرد.
به گفته وی، پس از هم‌اندیشی با کارشناسان، مرور اسناد و مدارک تخصصی و بررسی طرح‌های تجربی (برای نمونه در زمینه در سکونتگاه‌های غیررسمی) و بهره گیری از تجارب سازمان های مردم نهاد فعال در بخش زنان، اقدام های متعددی برای ارتقای امنیت آنان در این بخش صورت گرفت.
عرفانیان برخی مشکلات شناسایی شده در این زمینه را تامین مسکن برای زنان سرپرست خانوار، الگوی نامناسب کمی و کیفی مسکن در محله ها و محدوده‌های ناکارآمد، نبود امنیت در این مکان ها به ویژه محدوده‌های ناکارآمد و مکان‌یابی نامناسب اسکان زنان (تنها) در شرایط پس از بحران دانست. 
توزیع نامناسب خدمات و دسترسی اندک به آنها، کمبود در ارایه تسهیلات در پایانه‌های حمل و نقل و استراحتگاه‌های بین راهی، نیاز به تامین امنیت در محوطه پایانه‌ها و توقفگاه‌های جاده‌ای، نبود یا کمبود امکانات مکمل برای تسهیل و ارتقای امنیت تردد، برخورداری نامناسب از حمل و نقل عمومی شهری و نبود تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز در فضاهای عمومی شهرها از دیگر مشکلات بانوان در بخش ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی ذکر شد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان برگزاری بازارچه حمایتی و کارگاه فن بازار، واگذاری خانه برای فعالیت سمن‌ها در محله های هدف، چاپ نشریات مرتبط و برگزاری نشست‌های تخصصی قشرهای آسیب پذیر و حقوق شهروندی را بخشی از اقدام های انجام گرفته در این بخش اعلام کرد. 
وی افزود: اقدام هایی مانند تامین روشنایی متناسب بر پایه ضوابط بین‌المللی، اتصال پایانه مسافری به شبکه حمل و نقل شهری از طریق ایستگاه مترو در تهران و مشهد، ایجاد برخی تسهیلات حمل و نقل عمومی در پایانه‌ها، بهره‌گیری از رانندگان زن در سیستم تاکسیرانی و آگاهی بخشی به زنان درباره جنسیت مسافران همراه هنگام تهیه بلیت با هدف افزایش امنیت زنان در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار صورت گرفت.
عرفانیان ادامه داد: ارایه تسهیلات برای افزایش امنیت در تردد در جاده‌های کشور، طراحی نرم افزار موبایل «همراه141»، ارایه امکانات ویژه هنگام تهیه بلیت اینترنتی و بکارگیری ناوگان تک صندلی بویژه در مسیرهای مورد استفاده دانشجویان از دیگر فعالیت‌ها برای افزایش امنیت زنان در جاده‌هاست.
وی برنامه‌های کوتاه‌مدت ابلاغ شده در امور بانوان وزارت راه و شهرسازی را تشکیل کارگروهی برای تمرکز و پیگیری مستقیم موضوع، تدوین یک سند الزام‌آور برای دستگاه‌های مختلف با هدف توجه به حقوق زنان و تعریف و تقبل اجرای یک طرح آزمایشی در هر یک از دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد.
همچنین بازنگری و تکمیل منشورهای حقوق مسافران در همه عرصه های حمل و نقل با تمرکز و توجه به تامین نیازهای همه شهروندان، تدوین دستورالعمل‌های اجرایی برای پیش‌بینی تسهیلات و امکانات لازم در فضاهای عمومی شامل فضاهای باز شهری، مسیرها و وسایل حمل و نقل شهری، پایانه ها و استراحتگاه‌های میان راهی و تهیه برنامه‌های ساده و کوتاه مدت ترویجی در دستور کار است.
به گزارش ایرنا، ‌بر اساس سرشماری سال 1395 جمعیت کشور ٧٩ میلیون و 926 هزار و ٢٧٠ نفر بود.
از این میزان 40 میلیون و 498 هزار و 442 نفر جمعیت مردان و 39 میلیون و 427 هزارو 828 نفر جمعیت زنان بود و نسبت جنسی 103 مرد در مقابل 100 زن محاسبه شد.