صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نگاه ویژه دولت یازدهم به حوزه زنان

دولت دوازدهم توجه به زنان را استمرار بخشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در دولت یازدهم نگاه ویژه به حوزه بانوان بود و تعداد قابل توجهی از این قشر در پست های مختلف مدیریتی بکارگیری شد

و امیدواریم دولت دوازدهم نیز همچنان این موضوع را ادامه دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  سهیلا جلودارزاده افزود: دکتر روحانی در دولت یازدهم تابوهای زیادی را شکسته است و انتظار می رود در دولت دوازدهم هم با انتخاب وزرای زن، توجه ویژه دولت به زنان را نشان دهد.
وی اظهار کرد انتظار داریم دولت دکتر روحانی که موانع رشد و پیشرفت را در بخش های مختلف برداشته است، حضور زنان به عنوان وزیر در کابینه را نیز جدی بگیرند.
جلودار زاده تصریح کرد: در ایران بانوان توانمند و دارای قابلیت های فراوانی وجود دارد که دولت می تواند با انتخاب این افراد،‌ اتهاماتی که به نظام وارد می کنند را کنار بزند.
وی ادامه داد: رایزنی ها و گمانه زنی های فراوانی برای انتخاب برخی زنان توانمند به عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم انجام شده است و ما نمایندگان مجلس نیز حتما برای این موضوع تلاش جدی انجام خواهیم داد.
جلودارزاده اضافه کرد: حتما از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای حمایت بیشتر از بانوان جهت حضور وزرای زن در کابینه دولت دوازدهم حمایت خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: به صورت رسمی و غیررسمی بانوانی که در دستگاههای اجرایی کشور مشغول به فعالیت هستند، بخاطر توانمندی های که دارند می توانند به عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم باشند که امید است دولت این نگاه را به بانوان داشته باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: چون دولت یازدهم در چهار سال گذشته نگاه ویژه ای به حوزه بانوان داشته باشد این انتظار می رود که در دولت دوازدهم نیز انتخاب بانوان در پست های مدیریتی همچنان استمرار داشته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: نگاهی که در دولت یازدهم به حوزه زنان بوده است، باعث افزایش مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بانوان شد و موجب رضایتمندی این قشر شد و امیدواریم دولت دوازدهم در جهت افزایش این مشارکت همچنان گام های اساسی بردارد.
جلودارزاده ادامه داد: البته دولت دوازدهم که در راستای پیشرفت و اعتلای کشور گام های اساسی برداشته است به طور یقین در این زمینه نیز از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
به گزارش ایرنا، در دولت یازدهم توجه به جایگاه بانوان به گونه ای بود که اکنون سه معاون ریاست جمهوری در سازمان محیط زیست، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بانوان توانمند کشور مشغول فعالیت هستند.
براساس آمار، نیمی از جمعیت 80 میلیونی کشور را زنان تشکیل می دهند که با فعالیت دولت یازدهم اکنون ١٠ درصد کابینه دولت زنان هستند، بانوان کشور در کابینه یا در بدنه دولت فعالیت دارند و 16 نماینده زن در مجلس حضور دارند و انتصاب یک زن به عنوان قاضی جرقه ای از امید در دل بانوان زد.
فعالیت 40 درصد مدیران نشریات توسط زنان، وجود 25 نشریه ویژه زنان، مشغول بودن ٢٢ درصد زنان ایرانی در بخش کشاورزی، 52 درصد در بخش خدمات، وجود ٩ هزار زن تسهیل گر در کشور، فعالیت ٢٥ درصد زنان در بخش صنعتی نساجی، پوشاک و صنایع دستی،‌ فعالیت داشتن زنان در 11 درصد از یکصد هزار تعاونی فعال از دیگر اقداماتی است که در طول این دوره انجام شده است.
همچنین طبق آمارها،‌ در بخش استخدام دولتی، زنان سهم ٢٧/٢ درصد را از آن خود کرده اند اما در بخش خصوصی حضور زنان به ٧٢ درصد رسیده است، تعداد مدیران زن در شرکت های دانش بنیان نیز ٣٢٠ نفر، فعالیت زنان در ١٧ تشکل سیاسی و حزب با دبیرکلی زنان، سهم 47 درصدی زنان از کل دانشجویان نیز از دیگر آمارهای فعالیت های زنان به شمار می رود.
براساس آمارها نزدیک به سه هزار نفر از بانوان عضو اصلی و مابقی عضو علی البدل شوراهای اسلامی شهر و روستا، یک هزار و 544 زن به عنوان دهیار، در 31 استان مدیرکل امور زنان و مشاور استاندار فعالیت دارند و 817 زن نیز مشاور امور بانوان دستگاه های اجرایی هستند. 
دو زن نیز به عنوان معاون استاندار و 50 زن به عنوان مدیران کل استانداری ها انتخاب شده اند و این در حالی است که در کل دستگاه های اجرایی 49 مدیرکل زن داریم.
معاونان زن مدیرکل در استانداری ها 40 نفر، معاونان مدیران کل در دستگاه های اجرایی 215 نفر، علاوه بر آن چهار فرماندار و هفت معاون فرماندار زن، 220 زن نیز به عنوان مشاور امور بانوان در فرمانداری ها و 19 زن نیز به عنوان بخشدار فعالیت دارند.