صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مطرح کرد

عرضه طلای خارجی قاچاق در اصناف

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به قاچاق بودن تمام طلاهای خارجی موجود در واحدهای صنفی گفت: واحدهای صنفی باید در قبال فروش...
 هر میزان طلا حتی زیر یک گرم به مشتری فاکتور ارائه کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از رازق، محمد کشتی‌آرای در خصوص روند بازار طلای جهانی بیان کرد: بعد از انتخاب و روی کار آمدن دولت جدید آمریکا قیمت جهانی طلا روند صعودی پیدا کرد و تغییر این روند صعودی باعث شده ارزش دلار کاهش یابد.
وی در ادامه افزود: با این وجود افزایش قیمت طلا جهانی موجب شد در داخل کشور هم شاهد افزایش قیمت سکه و طلا مخصوصا سکه در قطعات کوچک باشیم و این در حالی است که در دوماه گذشته نوسانات ارز به حداقل خود رسیده است و یکی از دلایل این امر به حداقل رسیدن نوسانات بازار ارز است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: همواره نوسانات بازار ارز در بازار طلا تاثیرگذار خواهد بود به همین دلیل و با توجه به ثبات پیش آمده در روند بازار ارز شاهد تغییرات چندانی در بازار سکه و طلا نبوده‌ایم.
کشتی‌آرای در خصوص روند بازار سکه بیان کرد: روند تقاضا بازار سکه در دو ماه اخیر که مصادف با ماه رجب و شعبان برای سکه مخصوصا در قطعات کوچک افزایش یافته است و این امر موجب تفاوت قیمت‌ها با قیمت اصلی شده بود که با شروع ماه مبارک رمضان تفاوت قیمت به حداقل رسیده است.
وی در پاسخ به علت کاهش قیمت سکه در قبل از ماه مبارک رمضان گفت: کاهش قیمت در قبل از شروع ماه مبارک رمضان به علت کاهش تقاضا در این بازار بود و در واقع کاهش چندانی را در قیمت‌ها شاهد نبوده‌ایم ولی در ماه جاری شاهد کاهش واقعی قیمت‌ها و رسیدن آن به قیمت‌ها واقعی در سطح بازار هستیم.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرد: با وجود کاهش قیمت سکه در ماه جاری قیمت طلای داخلی همپای طلای جهانی رشد داشته است.
کشتی‌آرای در خصوص فروش اینترنتی طلا بیان کرد: فروش اینترنتی طلا و جواهر در فضای مجازی هیچگونه مجوزی ندارد و اصل و یا تقلبی بودن طلاهایی که در این فضاها معامله می‌شود مشخص نیست و بارها از سوی اتحادیه به خریداران تذکر داده شده تا از خرید طلا در فضای مجازی خودداری کنند که متاسفانه مردم توجه چندانی به این موضوع ندارند و توصیه‌های اتحادیه در خصوص عیار و کیفیت این طلاها را جدی نمی‌گیرند.
وی در ادامه افزود: درباره فروش اینترنتی طلا نامه‌ای از سوی اتحادیه به سازمان مورد رسیدگی ارسال شده ولی برخورد قاطع و جدی با فروشندگان طلا در فضای مجار صورت نگرفته است و بسیاری از مردم بدون اطلاع از کیفیت و عیار قطعاتی از فضای مجازی خریداری می‌کنند که طلا و یا بدل بدون آن مشخص نیست و پس از خرید ضرر و زیان آن متوجه خود افراد خواهد شد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به اینکه فروش اینترنتی طلا تاثیر بر بازار طلا می‌گذارد یا خیر گفت: فروش اینترنتی طلا به هیچ‌وجه تاثیر بر بازار واقعی ندارد، زیرا این امر در فضای محدود و غیر شفاف صورت می‌گیرد و تاثیری بر بازار طلا ندارد.
کشتی‌آرای در توضیح شرایط بازار سکه و طلا پس از ماه مبارک رمضان اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد در پایان ماه جاری شاهد افزایش قیمت سکه باشیم ولی به طور کلی شرایط اقتصادی هم دنیا و هم داخل کشور بر روند بازار طلا و یکه تاثیرگذار خواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر فضای انتخاباتی در بازار سکه و طلا گفت: روند بازار طلا و سکه هیچ ارتباطی به انتخابات نداشته و شرایط اقتصادی کشور تاثیر خود را روی قیمت ارز می‌گذارد و به طور مثال فروش نفت و فعل و انفعالات اقتصادی بر ارزش ریال تاثیر خواهد گذاشت و به نسبت آن ارزش ارز نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و این امر موجب می‌شود تا تغییرات بازار ارز به عنوان مهم‌ترین عامل موجب نوسان بازار طلا و سکه شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر در توضیح تفاوت طلای کم اجرت و طلا بالا گفت: طلای کم اجرت به نسبت سایر طلا کار کمتری برده و ساده‌تر هستند به همین علت با قیمت کمتری به فروش می‌رسد.
کشتی‌آرای در خصو قاچاق بودن برخی طلاهای موجود در طلا فروشی‌ها گفت: تمام طلا فروشی‌های سطح شهر مجوز خرید و فروش دارند ولی هیچ یکی از طلا فروشی‌های مجوز فروش طلای خارجی را در واحد صنفی خود ندارند و در صورت مشاهده بازرسین با این واحدها برخورد قطعی خواهد شد.
وی تاکید کرد: تمام طلاهای خارجی موجود در واحدهای صنفی طلا فروشی قاچاق است و مجوز خرید و فروش به آن‌ها داده نشده و طلاهای جدید با ظاهر متفاوت از دسته کالاهای قاچاق هستند و یان ارم به دور از چشم مامورین صوت می‌گیرد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص نظارت بر واحدهای صنفی طلا فروشی در سطح شهر اظهار کرد: به طور مرتب نظارت بر واحدهای صنفی صورت می‌گیرد و با این وجود شاهد فروش طلاهای قاچاق در واحدهای صنفی سطح شهر هستیم.
کشتی‌آرای در خصوص تفاوت نرخ در واحدهای طلا فروشی گفت: نرخ واحدهای صنفی طلا فروشی در سطح شهر به یکدیگر نزدیک است و تفاوت بین آن‌ها به دلیل عرضه و تقاضا در مناطق مختلف به وجود می‌آید.
وی با اشاره به اینکه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر ضمه مشتری است، یادآور شد: پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر عهده مشتری است و واحدهای صنفی مالیات مجزایی برای خود دارند که رقم آن با توجه به فروش هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: هر نوع خرید و فروش در در واحدهای صنفی طلا فروشی صورت می‌گیرد و در ازای آن فاکتور صادر می‌شود وزارت دارایی باید مالیات 9 درصدی که مشتری پرداخت کرده را دریافت کند.
کشتی‌آرای در خصوص لزوم صدور فاکتور برای طلاهای زیر یک گرم تصریح کرد: واحدهای صنفی باید در قبال فروش هر میزان طلا حتی زیر یک گرم به مشتری فاکتور ارائه کنند و سربازدن فروشندگان از این امر خلاف قانون است.