صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ضرورت هماهنگی بازاریابی با فناوری روز

واحد بازاریابی به دو مهارت جدید احتیاج دارد

شما باید در تقویت و توانمندسازی تیم بازاریابی خود برای کسب استعدادها، مهارت‌ها و تجارب ویژه در یک فرآیند بلندمدت، پیش‌قدم باشید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از نوپانا، این روزها «بازاریابی»‌ با سرعت بسیار زیاد و بیش از هر زمان دیگری در حال تغییر است و به همین خاطر هر بنگاه اقتصادی برای کسب یا حفظ موفقیت نیازمند به‌روزرسانی مستمر واحد بازاریابی خود است. شما نمی‌توانید با روش‌ها و راهکارهای سنتی در تیم بازاریابی خود تا ابد موفق باشید. پیش روی بازاریابان، چالش‌های بزرگی مانند تغییرات لحظه‌ای در تکنولوژی و از آن مهم‌تر تغییر سطح نیازها و انتظارات مشتریان است. این مهم است که شما در تقویت و توانمندسازی تیم بازاریابی خود برای کسب استعدادها، مهارت‌ها و تجارب ویژه در یک فرآیند بلندمدت، پیش‌قدم باشید.
نیازهای مهارتی هر واحد بازاریابی یا سازمان کاملا منحصربه‌فرد است و رهبران بازاریابی باید قابلیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز سازمان خود را به‌طور اختصاصی شناسایی کنند. اما جالب است بدانید مطابق با نظرسنجی انجام‌شده از تعداد زیادی از تیم‌های بازاریابی در سطح دنیا در سال ۲۰۱۷، دو مهارت مهم به ‌عنوان مهارت‌های اساسی هر بازاریاب اظهار شده است.
مهارت اول: امنیت سیستم‌ها و اطلاعات
فاجعه امنیتی و سایبری که به ‌تازگی با عنوان Wannacry در شبکه بهداشتی و درمانی و بیمارستانی سطح اروپا و بخش‌های زیادی از دنیا اتفاق افتاد، میزان اهمیت سازمان‌ها به امنیت سیستم‌ها و اطلاعات آنها را گوشزد می‌کند. در این حمله سایبری بزرگ که در ماه مه ۲۰۱۷ رخ داد، بیش از ۲۳ هزار کامپیوتر در بیشتر از ۱۵۰ کشور مورد حمله سایبری قرار گرفت. این حمله سایبری به‌صورت باج‌افزار، پس از سلب دسترسی کاربر به رایانه خود، اطلاعات آن را هک کرده و در ازای برقرار کردن مجدد دسترسی کاربران به رایانه یا پس دادن اطلاعات از او باج‌خواهی می‌کند.
این حمله سایبری به اندازه‌ای ویرانگر است که توانسته به اطلاعات کاملا محرمانه‌ای چون سوابق بیماران، اطلاعات شخصی آنها، آدرس منزل، شماره تلفن تماس، ‌اطلاعات مالی، ‌شماره کارت اعتباری و کد ملی آنها دسترسی پیدا کند. اکنون حدس بزنید چه افراد دیگری به این سطح از اطلاعات محرمانه دسترسی دارند؟‌ «بازاریابان!»
میزان افزایش و رشد دسترسی به اطلاعات مشتریان، نشان‌دهنده تعامل و تحلیل بهتر و مناسب‌تر و رسیدن به استراتژی موثرتر در بازاریابی است. اما به همان اندازه دسترسی به اطلاعات، می‌تواند پتانسیل آسیب‌پذیری را به‌ ویژه در بازاریاب‌هایی که با مهارت امنیت سیستم و اطلاعات آشنا نیستند، بیشتر کند. بدون تردید اطلاعات محرمانه مشتریان، مزیت رقابتی یک بازاریاب است. اما ‌از خود بپرسید تاکنون چند بار کامپیوتر، تلفن همراه یا تبلت خود را بدون آنکه رمزگذاری درستی برای آن انجام داده باشید در دفتر کار رها کرده‌اید یا آنها را به دست تعمیرکار سپرده‌اید؟
متوسط هزینه‌ای که بابت نشت اطلاعات به یک کسب‌وکار تحمیل می‌شود، معادل چهار میلیون دلار است. تیم بازاریابی با توجه به ضریب اطلاعاتی که در اختیار دارد، شاید نتواند به ‌دلیل کندی سرعت که به ‌طور معمول در واحد IT هر شرکت وجود دارد، روی آن حساب باز کند. بنابراین بهتر است تیم بازاریابی و بازاریابان برای محافظت از اطلاعات ارزشمند مشتریان که با دشواری آنها را به دست آورده‌اند‌، راه حل ویژه‌ای داشته باشند.
مهارت دوم: تولید ویدیوی زنده
یکی از سازگارترین و اثربخش‌ترین روش‌های ارتباطی و تعامل با مشتریان، ارسال ویدئوهای زنده است. اما رشد تقاضا و میزان اشتهای کاربران برای ارتباط زنده ویدئویی در حال تغییر است. توجه به این یافته‌ها مهم است:
    نسبت افرادی که تمایل به تماشای ویدئوهای زنده نسبت به ویدئوهای ضبط شده دارند، ‌سه برابر است.
    ۷۸ درصد از مردم تماشای ویدئوی زنده به‌ صورت هفتگی را ترجیح می‌دهند. ۵۵ درصد از افراد به صورت روزانه عادت به تماشای ویدئوهای زنده دارند.
    ۸۰ درصد از مشتریان ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به سایت شرکت مورد نظر خود و خواندن محتویات آن، فیلم ویدئویی زنده آن را مشاهده کنند.
بنابراین ایجاد و تولید ویدئوی زنده برای مخاطبان، یکی از پیشتازترین روش‌ها برای تعامل با مشتریان و جلب توجه آنها است. پرسش مهم این است که چگونه این مهارت‌ها را به تیم بازاریابی خود اضافه کنیم؟‌ ممکن است علاوه‌ بر مهارت‌های اشاره شده، بخواهید مهارت‌های دیگری نیز به بازاریابان و تیم بازاریابی خود اضافه کنید. برای اضافه کردن مهارت‌های جدید به بازاریابان خود، می‌توانید از دو روش زیر بهره ببرید:‌
آموزش:‌ شاید ملموس‌ترین و جذاب‌ترین روش برای تیم بازاریابی برگزاری یک دوره آموزشی مستقیم فشرده باشد، اما اگر قصد دارید تیم بازاریابی شما پس از طی دوره‌های آموزشی توانایی به‌کارگیری مفاهیم آموزشی را داشته باشد، آموزش‌ها را به صورت کاملا کارگاهی برگزار کنید. برای این کار می‌توانید با همکاری مدرس دوره آموزشی در حین دوره برای هر فرد یک پروژه کاری تعریف کنید تا از مهارت‌آموزی تیم خود اطمینان حاصل کنید.
جذب و استخدام:‌ استخدام یک نیروی بازاریاب جدید که به مهارت مورد نیاز شما تسلط کافی دارد، روشی مناسب و سریع به شمار می‌آید، چرا که نیروی تازه‌نفسی که با مهارتی جدید وارد تیم بازاریابی می‌شود، علاوه‌ بر ایجاد روحیه رقابتی در افراد می‌تواند مهارت‌های خود را حین کار به دیگران منتقل کند، البته به شرطی که در ابتدای استخدام انتقال مهارت را به عنوان یکی از تعهدات او در انجام کار لحاظ کرده باشید.‌
برون‌سپاری:‌ اگر فکر می‌کنید فرصت کافی برای آموزش یا استخدام ندارید، می‌توانید این مهارت‌ها را به یک شرکت بیرونی برون‌سپاری کنید. اما نباید فراموش کنید در حین برون‌سپاری مهارت‌های مورد نیاز، باید تیم بازاریابی خود را نیز به‌ طور همزمان آماده کنید. یادمان باشد مهارت‌های مورد نیاز یک بازاریاب، به‌ طور مستمر در حال تغییر است و یک رهبر بازاریابی موثر و قدرتمند همیشه این مهارت‌ها را رصد می‌کند و در اختیار همکاران خود قرار می‌دهد.