صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت:

حضور دانیلی در ایران فرصتی برای صادرات به کشورهای منطقه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه معتقد است: شرکت دانیلی می‌تواند با استفاده از مواد اولیه در ایران و نیروی کار داخلی محصول تولیدی...
خود را به کشورهای منطقه صادر کرده و هزینه‌های خود در حمل ونقل را کاهش دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، بهرام سبحانی درباره ایجاد واحدهایی همچون کارخانه طراحی و تولید ماشین‌آلات صنعتی توسط دانیلی در ایران اظهار کرد: در بخش کارخانه‌های فولادی که بیشتر به دلیل فاینانس یا فناوری مربوط می‌شد، نیازمند شرکت‌های خارجی بودیم. از سوی دیگر اشتغال برای کشور بحث مهمی است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید بسیار داشتند.
وی ادامه داد: یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان هم از شرکت‌های خارجی استفاده کرد و هم کار را در داخل کشور اجرایی کرد تا اشتغالزایی را به همراه داشته باشد، احداث چنین کارگاه‌هایی است. یعنی شرکت خارجی خود سرمایه‌گذاری کرده و فناوری و دانش فنی و ساخت آن را به ایران بیاورد تا تجهیزات مورد نیاز را طراحی و تولید کند.
سبحانی افزود: علاوه بر آنکه چنین طرح‌هایی ایجاد اشتغال می‌کند، برای توسعه صنعت کشور نیز اقدامی خوب محسوب می‌شود. بطورکلی نیروهایی در این کارگاه‌ها تربیت می‌شوند که به نیروها و کارخانه‌های دیگر خدمات ارائه دهند. همچنین کارگاه‌های بالادستی و یا پایین‌دستی نیز می‌توانند برای تامین قطعه و یا پشتیبانی فعال شوند.
به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، این موضوع در جهت توسعه و ایجاد اشتغال بسیار موثر است.
سبحانی بیان کرد: البته موضوع دیگری که در این میان وجود دارد بحث الزامات قانونی است. زمانی که قرار است یک قراردادی منعقد شود براساس قانون استفاده از توان ساخت داخل، باید حداقل ۵۰ درصد ساخت داخل داشته باشیم. در واقع ۳۰ درصد مربوط به عملیات ساخت و نصب و ... می‌شود اما در قسمت تجهیزات آنچه که می‌ماند بیش از ۵۰ درصد خواهد بود. در نتیجه با اجرای چنین طرح‌هایی شاهد حل مشکلات در این بخش خواهیم بود.
می‌توان یکی از دلایل اجرای این پروژه از سوی دانیلی در ایران، صادرات به کشورهای منطقه باشد، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره این موضوع اظهار کرد: این را می‌توان یک فرصت دانست. دانیلی می‌تواند از مواد اولیه و نیروی کار داخلی استفاده کند. به جای آنکه تجهیزات را از اروپا وارد کند می‌تواند با کاهش هزینه‌های خود در ایران تولید کرده و به کشورهای منطقه نیز صادر کند.
وی درباره همکاری‌های گروه فولاد مبارکه با دانیلی تصریح کرد: پروژه‌های متعددی در گروه فولاد مبارکه وجود دارد که به صورت مناقصه اعلام می‌شود. دانیلی نیز می‌تواند در این مناقصه‌ها شرکت کند. همچنین تجهیزات برخی از پروژه‌ها همچون توسعه صبا برای دانیلی است. از سوی دیگر بیشتر تجهیزات خط‌های موجود نیز متعلق به این شرکت است که برای تامین و پشتیبانی و قطعات یدکی این کارگاه می‌تواند موثر باشد. همکاری در آینده نیز بستگی به وضعیت دارد.
سبحانی همچنین در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به پروژه کنسانتره‌سازی در سنگان، افزود: پروژه کنسانتره‌سازی در حال حاضر در مرحله ساخت و نصب تجهیزات است اما واحد گندله‌سازی نصب تجهیزات به پایان رسیده و مشعل‌های آن روشن شده است. دوره خشک کردن و گرم‌کردن کوره باقی مانده است که پس از پایان این دوره کنسانتره را برای تولید گندله شارژ می‌کنیم. همکاری‌های لازم برای تامین کنسانتره این پروژه نیز در سنگان انجام شده است.
وی همچنین درباره برنامه‌های این شرکت برای سال جاری، بیان کرد: در سال جاری مبارکه ظرفیت تولید خود را در اختیار دارد و در حوزه نورد نیز با تمام ظرفیت مانند سال گذشته بیش ۵ میلیون تن محصول نوردی تولید می‌شود. همچنین برای سال 96 حدود ۱میلیون تن اسلب مازاد پیش‌بینی شده است زیرا با احداث ریخته‌گری جدید در سال گذشته افزایش ظرفیت صورت گرفته است. از این میزان می‌توانیم برای تامین نیاز داخل و بازار صادراتی نیز استفاده کرد.
سبحانی تاکید کرد: فاز ۲ فولاد صبا نیز در حال راه‌اندازی است که امیدواریم بیش از ۱ میلیون تن محصول ورق گرم داشته باشیم. همچنین در فولاد هرمزگان نیز تولید ۱ میلیون ۴۰۰هزار تن اسلب برای سال جاری پیش‌بینی شده است.