صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضوهیات مدیره خانه صنعت:

توسعه سرمایه گذاری درگرو کاهش نرخ بهره تسهیلات است

عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران گفت: دولت دوازدهم به منظور ایجاد بستر برای توسعه سرمایه گذاری در کشور باید بهره تسهیلات اعطایی را کاهش دهد.
سید سجاد نباتچیان افزود: انتظار می رود، دولت دوم دکتر روحانی، برجام را دقیق اجرا کند تا همه از موهبت های آن بهره مند و به دنبال آن مشکلات و مسائل بانکی حل شود. 
وی یادآور شد: از سوی دیگر این انتظار می رود که دولت پیگیر رفع آن دسته از تحریم هایی که ارتباطی به برجام ندارد، باشد و آن را به نتیجه برساند. 
نباتچیان تاکید کرد: باید زمینه توسعه سرمایه گذاری در کشور را فراهم کرد و این موضوع فقط با ورود، نظارت و کنترل دولت محقق می شود. 
رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان خاطرنشان کرد: گروهی از سرمایه گذاران قدیمی هستند که از ابتدا توانمندی مالی کافی را برای شروع پروژه های صنعتی و تولیدی دارند و از تسهیلات بانکی استفاده نمی کنند. 
وی اظهار کرد: باید زمینه ورود این دسته از سرمایه گذاران به میدان عمل و سرمایه گذاری در بخش های مختلف را فراهم ساخت. 
نباتچیان ادامه داد: از سوی دیگر افرادی هستند که شهامت سرمایه گذاری را دارند، اما سرمایه آنان اندک است و برای اجرای پروژه های صنعتی و تولیدی نیاز به تسهیلات بانکی دارند. 
عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران گفت: متاسفانه با بهره به ظاهر 18 درصدی تسهیلات بانکی، یک سرمایه گذار قادر به مدیریت مجموعه تولیدی خود نخواهد بود و چنین فعالیتی صرفه اقتصادی ندارد. 
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون در کشور چنین صنعتی وجود ندارد که بتواند طی یک سال به سودی بیش از 18 درصد که معادل سود بانکی است، دست یابد مگر صنایع بسیار بزرگی همچون خودروسازی که بازار و توان رقابت را در اختیار دارند. 
نباتچیان به راهکار حل این مشکل و حمایت از سرمایه گذاران اشاره و اضافه کرد: به حتم هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، فرد دریافت کننده، وام را در محل مورد نظر هزینه کند در چنین شرایطی تنها راهکار پیش رو ورود دولت و افزایش نظارت بر نحوه هزینه کرد تسهیلات است. 
رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان ادامه داد: دولت می تواند با واسطه گری بانک ها، تسهیلات را به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت کند بدون آنکه پول نقدی در اختیار سرمایه گذار قرار گرفته باشد. 
وی افزود: متاسفانه هم اکنون دولت در چنین شرایطی قرار ندارد که بتواند این تسهیلات را برای حمایت از سرمایه گذار تامین کند.