صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آغاز عرضه سراتو از فردا

طلسم ورود خودرو به بورس کالا شکسته شد

طلسم ورود خودرو به بورس کالا شکسته شده و قرار است عرضه اوراق سلف خودرو برای نخستین بار فردا (دوشنبه) با هدف تامین مالی تولید این صنعت آغاز شود
عرضه خودرو در بورس کالا، در سال های اخیر بسیار مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار داشته است، اما به دلیل بحث های فنی تاکنون به نتیجه نرسیده بود.
اما قرار است فردا طلسم عرضه خودرو در بورس کالا، شکسته شود و اوراق سلف یک مدل خودرو در بورس کالا عرضه شود.
بر این اساس، بورس کالا اعلام کرده است: فردا (دوشنبه) برای نخستین بار 50 دستگاه خودروی سراتو محصول شرکت سایپا با قیمت پایه 872 میلیون و 604هزار و 446 ریال در بورس کالای ایران عرضه می شود.
چندی پیش خودروی سراتو یکی از محصولات گروه سایپا در بورس کالای ایران پذیرش شد تا سایپا بتواند پس از عرضه فیزیکی، از طریق انتشار اوراق سلف موازی برای این محصول خود تامین مالی کند. 
به این ترتیب امیدنامه پذیرش و درج سراتو در سایت رسمی بورس کالا قرار گرفت و فردا هشتم خرداد ماه برای نخستین بار 50 دستگاه سراتو روی تابلوی معاملات می رود.
نگاهی به اطلاعیه عرضه سراتو در بورس کالا نشان می دهد که این خودرو 2000cc آپشنال EFS با رنگ های سفید 20دستگاه، نقره ای 10دستگاه، قرمز 10دستگاه و آبی 10دستگاه در بورس کالا عرضه می شود.
همچنین مبالغ مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، بیمه ، شماره گذاری و خدمات در مجموع به مبلغ 118میلیون و 305هزار و 554ریال مازاد بر قیمت پایه از خریدار دریافت می شود.
انتخاب رنگ به دلخواه مشتری خواهد بود ولی تخصیص رنگ و اولویت بندی براساس سفارش گذاری صورت خواهد پذیرفت و عرضه به صورت نگهداری وجه است. 
به گزارش ایرنا، اوراق سلف، قراردادی است که در آن عرضه‌کننده بخشی از دارایی پایه را به ازای بهای نقد و مطابق قرارداد سلف به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم کند. 
خریدار می‌تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را در یک قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند که به این قرارداد نیز به اختصار سلف می‌گویند.
اوراق سلف نوعی صکوک (اوراق تامین مالی اسلامی) است و امنیت بیشتری نسبت به اوراق مشارکت دارد. قراردادهای سلف روشی برای تأمین نیاز نقدینگی شرکت‌ها از راه جذب سرمایه‌گذاری است.