صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران

توقف بنگاه‌داری دولت در بخش معدن

در بحث الزامات توسعه بخش معدن باید این نکته را مورد تصریح قرار داد که توسعه بخش معدن با فناوری‌های نوین گره...
سرمقاله
است. اگر قرار باشد در کشور ما معادن به اندازه ظرفیت‌هایی که دارند، توسعه یابند و آمار و ارقام بخش معدن منحصر به ذخایر نباشد، نباید سرمایه‌گذاری و به‌ویژه تکنولوژی‌های روز دنیا را دستکم بگیریم، چرا که محصولات معدنی ایران نمی‌تواند بدون کمک فناوری‌های نوین در بازار جهانی رقابت کند. ورود این فناوری‌ها به کشور نیازمند سرمایه است و این سرمایه نیز در برخی موارد باید توسط سرمایه‌گذاران خارجی تامین شود. نیاز ایران به سرمایه خارجی در بخش معدن بر اهل فن و خبرگان معدنی پوشیده نیست، اما متاسفانه موضوع جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بخش معدن توسط شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی مدیریت می‌شود.
بخش خصوصی برخلاف وعده‌ها و شعارهایی که داده می‌شود، در مذاکرات و انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی مشارکت داده نمی‌شود و همین موضوع سبب شده است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش معدن عملا توفیق چندانی نداشته باشد.
واقعا چه ضرورتی دارد که دولت محوریت مذاکرات و قراردادهای معدنی با سرمایه‌گذاران خارجی را داشته باشد و چرا اینگونه مذاکرات توسط بخش خصوصی انجام نشود؟
 دولت مدام از بنگاه‌داری بانک‌ها انتقاد می‌کند، اما زمان آن رسیده است که نگاهی نیز به بدنه فربه خود بیندازد و سیاست‌های بنگاه‌داری آشکار و پنهانی را که در بخش‌های مختلف اقتصادی و از جمله معدن دنبال می‌کند، یک بار برای همیشه متوقف کند.