صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه:

ادغام بخش های صنعت ، معدن و تجارت نتیجه مطلوب نداشته است

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ،به لزوم انتزاع بخش تجارت از بخش های صنعت و معدن تاکید کرد و گفت: تجربه نشان داده ادغام بخش های صنعت، معدن و تجارت همچون ورزش و جوانان و راه و مسکن ما را به نتیجه مطلوب و دلخواه نرسانده است.
همچنین بر لزوم تعامل بیشتر بین قوای مجریه، مقننه و قضائیه برای رفع مشکلات بخشی اقتصاد کشور تاکید کرد.
وی با اشاره به کارنامه موفق تیم اقتصادی دولت یازدهم، گفت: انتظار می رود دولت دوازدهم با رفع موانع و مشکلات موجود، تولید و اشتغال را در صدر برنامه های خود قرار دهد.
وی افزود: با پایان یافتن عرصه انتخابات، امروز آحاد جامعه انتظار دارند رئیس جمهوری به همه وعده های انتخاباتی خود و انتظاراتی که در آنان شکل گرفته به نحو مقتضی پاسخ دهد.
به گفته این مقام مسوول، در بخش اقتصاد یکی از خواسته های عمومی، حمایت از تولید داخل است.
وی بیان داشت: بخشی از این حمایت به مقررات زدایی، تلاش حداکثری برای اعطای تسهیلات، بهبود فضای کسب و کار و همچنین مباحث حوزه خارجی بویژه رفع مونع تحریمی مربوط می شود.
ندیمی ادامه داد: در بخش صنعت یکی از اولویت ها باید جلوگیری از خام فروشی باشد که باید با اندیشیدن تمهیداتی، ضمن فراهم کردن عرصه برای ورود کالاهای واسطه ای و سرمایه ای، تلاش کرد از خروج مواد خام از کشور جلوگیری شود.
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین بر لزوم حمایت های دولت در استفاده از تولیدات داخلی بویژه در دستگاه ها و سازمان های دولتی تاکید کرد.
پیشتر علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به به دستاورهای اقتصادی دولت یازدهم در بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی و عمل به وعده‌های انتخاباتی رییس جمهور، اظهار کرده بود، تحقق این برنامه ها و اهداف وعده داده شده در انتخابات 92 در حالی انجام شده که دولت با مشکلات به جا مانده از گذشته و محدودیت های ظالمانه ناشی از تحریم ها و نیز افت ناگهانی قیمت نفت در جهان مواجه بود.
وی ادامه داد: این شرایط و تنگناهای مالی دولت، سبب کاهش درآمدهای ارزی کشور و بدنبال آن حجم بالای بدهی‌های دولت به فعالان اقتصادی شد.
طیب نیا تاکید کرد: اگر دولت برای رشد منفی اقتصاد و رشد بی‌سابقه تورم در کنار رکود واحدهای تولیدی چاره‌جویی نمی‌کرد، ضمن فشار جدی به محیط کسب و کار و دهک‌های پایین درآمدی جامعه، امروز شاهد تداخل در فعالیت های تولیدی بودیم.