صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مصاحبه با روح‌الله صابری ریسه، کارآفرین موفق شرکت نپرشین‌بنیان آریا

شرکتی که سرمایه‌گذار خطرپذیر پیدا کرد

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: سرمایه اولیه را با پیش فروش مقدار کمی از کالای تولیدی به دست آوردم، منتها در ادامه مسیر...
 برای توسعه بیشتر کار، سرمایه گذاری حاضر شد در این ارتباط سرمایه گذاری کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: نپرشین‌بنیان آریا از چند نظر می‌تواند گزینه مناسبی برای الگوگیری سایر شرکت‌ها باشد. این شرکت دانش‌بنیان با وجود این‌که در رفسنجان واقع است، توانسته بدون امکانات پایتخت، هم‌پای شرکت‌های تهرانی و حتی جلوتر از بعضی از آن‌ها فعالیت کند. از طرفی با یک مدیریت صحیح توانسته از همان ابتدای کار برای خود بازار فروش ایجاد کند و موفقیت اولیه‌اش در فروش سبب شده خیلی زود بتواند سرمایه‌گذار خطرپذیر پیدا کند. گفت‌و‌گو با دکتر روح‌الله صابری ریسه، مدیرعامل این شرکت، به ما نشان داد داشتن شرکتی موفق، علاوه بر پشتوانه پژوهشی قدرتمند، نیازمند برنامه‌ریزی و آینده‌نگری است؛ کاری که پرشین‌بنیان آریا آن را انجام داد.
 شرکت پرشینبنیان آریا از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟ چه محصولاتی ارائه میکنید؟
من شرکت را در سال 1390 تاسیس کردم که براساس تکنولوژی ترکیبات سیدروفوریک فعالیت میکند. در حال حاضر محصولات مختلف کودی بر مبنای این ترکیب روی گیاهان مختلف زراعی و باغی توسط شرکت ما تولید میشود.
 ایده تاسیس شرکت چطور به ذهنتان رسید؟
من دکترای بیماریشناسی گیاهی از دانشگاه تهران دارم و دوره مربوط به پژوهش رساله دکترا را در دانشگاه لوزان سوییس سپری کردم و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه ولیعصر رفسنجان هستم. در حین انجام رساله دکترا ایدهای در ارتباط با تاثیر مادهای که از یک باکتری مفید موجود در خاکهای کشاورزی (سیدروفور) تولید میشود، به ذهنم رسید که این ماده میتواند مقاومت گیاهان را نسبت به تنشهای زنده و غیرزنده بالاتر ببرد، یا به عبارت بهتر، نوعی القای مقاومت در گیاه ایجاد میکند. پس از آنکه به ایران برگشتم و از رساله خود دفاع کردم، مصمم شدم این ایده را به صورت کاربردی درآورم. بنابراین شرکت را بر اساس ایدهای که اطمینان داشتم میتواند جایگاه مطلوبی در صنعت کشاورزی ایجاد کند، تاسیس کردم و چون قبل از تاسیس موارد مربوط به پژوهشهای این ایده را انجام داده بودم، در عملی کردن آن مصممتر شدم.
تاسیس شرکت هم نیاز به سرمایهای اولیه دارد و هم محتاج تزریق سرمایه در مراحل بعدی کار است. چطور این سرمایه را تامین کردید؟
سرمایه اولیه را با پیشفروش مقدار کمی از کالای تولیدی به دست آوردم، منتها در ادامه مسیر برای توسعه بیشتر کار، سرمایهگذاری حاضر شد در این ارتباط سرمایهگذاری کند.
 شرکتهای دانشبنیان عموما در زمینه فروش مشکل دارند. این در حالی است که شما قبل از اینکه کارتان را انجام دهید، محصولات را پیشفروش کردهاید. چگونه این کار را انجام دادید؟
ما در ابتدای کار مقداری از محصولات را به صورت آزمایشی تولید کردیم و به چند جای کشور برای تست فرستادیم. بعد از دو ماه که آنها از محصول ما استفاده کردند، به نتیجه مطلوب رسیدند. آنها وقتی نتیجه را دیدند، به ما درخواست دادند، آن هم در حد تناژ. ما به آنها گفتیم میتوانیم این کار را انجام دهیم، اما به یک ماه و نیم وقت نیاز داریم و لازم است 50 درصد مبلغ محصول را از پیش پرداخت کنند و باقی آن را میتوانند سه ماه بعد از دریافت کالا بپردازند. با چند مورد به این شکل کار کردیم. تا آن زمان فعالیتمان در حد کارگاهی 40 متری بود، اما کمکم به این نتیجه رسیدیم که نیاز به کارخانه و سرمایهگذار داریم و با یک نفر قرارداد بستیم.
اتفاقا پیدا کردن سرمایهگذار خطرپذیر نیز کار آسانی نیست...
ببینید، سرمایهگذارهای ما ریسک نمیکنند، چون میخواهند از بابت نتیجه کار مطمئن باشند. اما با توجه به اینکه ما پیش از این چند جا کار فرستاده بودیم و در جامعه کشاورزی این ترکیبات بهعنوان ترکیباتی که جواب خوبی دادهاند، معروف شده بود، به همین دلیل در چند نمایشگاهی که شرکت کردیم، دو، سه سرمایهگذار به ما پیشنهاد دادند که ما مذاکره کردیم و درنهایت با یکی از آنها به نتیجه رسیدیم.
 یکی از پایههای هر شرکت دانشبنیانی، نیروی انسانی متخصص شاغل در آن است. شما در جذب و نگهداری این نیروهای متخصص به مشکل برنخوردهاید؟
خیر، چون سالانه تعدادی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دارم، بنابراین امکان استفاده از نیروهای متخصص در بخش تحقیق و توسعه شرکت (R&D) مهیا بوده است و این یکی از نقاط قوت کلیدی شرکت پرشینبنیان آریاست.
 شما تفاوت مدیریت شرکت دانشبنیان با شرکتهای دیگر را در چه چیزهایی میدانید؟
مدیریت یک شرکت دانشبنیان نسبت به شرکتهای عادی بهمراتب سختتر و پیچیدهتر است، چون مبنای تشکیل و ادامه این قبیل شرکتها در کنار بحثهایی از قبیل تولید، بخش تحقیق و توسعه (R&D) است. یک شرکت موفق نیازمند بهروز بودن است و اگر همراه با تکنولوژیهای روز دنیا نباشد، محکوم به شکست است.
 مشکلات شرکتهای دانشبنیان و نیازهایشان را چه میدانید؟
به نظر بنده مشکل اساسی شرکتهای دانشبنیان عدم شفافیت آییننامههای مرتبط با این شرکتهاست. مثلا هنوز بحث مالیاتی شرکتهای دانشبنیان در اداره دارایی در هالهای از ابهام است. حمایت از شرکتهای دانشبنیان با وجود همه تلاشهای صورتگرفته از طرف دولت، هنوز نیاز به بازنگری دارد.
کمی بیشتر درباره مشکلات این آییننامهها بفرمایید. خودتان با چه مواردی روبهرو بودهاید و به چه مشکلاتی برخورد کردهاید؟
ببینید، یکی از مشکلات، همانطور که پیشتر نیز گفتم، بحث معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان است. بر اساس آییننامه این شرکتها معاف هستند، ولی وقتی این افراد به اداره دارایی مراجعه میکنند، آنقدر با پیچیدگیهای عجیب و غریبی مواجه میشوند که از ادامه مسیر خسته شوند. تا سال قبل که میگفتند اصلا چنین آییننامهای نداریم، درحالیکه معاونت علمی میگفت این موضوع ابلاغ شده و لازمالاجراست. امسال هنوز هم دارایی نهایت تلاشش را میکند تا این مسئله معافیت را نپذیرد. به نظرم یک علتش این است که آییننامه شفافیت لازم را ندارد و از آن تفسیرهای مختلف میشود. مثلا دارایی میگوید طبق این آییننامه شرکت باید در پارک مستقر باشد و در همانجا هم تولید شود، درحالیکه اصلا چنین چیزی شدنی نیست. گاهی فضا در پارک کافی نیست، گاهی مشکلات زیستمحیطی وجود دارد و اصلا قانون به ما چنین اجازهای نمیدهد. تصور من بر این است که سیستم دولت علاقهمند است که به این شرکتها کمک کند، اما هنوز تعریف مشخصی از شرکت دانشبنیان وجود ندارد. یا مثلا در مورد وامهایی که به شرکتهای دانشبنیان تعلق میگیرد نیز مشکلات مشابهی وجود دارد. ما خودمان به دنبال وام رفتیم، اما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که آنقدر دستانداز در این مسیر وجود دارد که عملا انرژی زیادی از ما میگیرد. بهخصوص شرکتهای شهرستانی که نمیتوانند مانند تهرانیها هر روز پیگیر این مسئله باشند، دستیابی به این وام برایشان سخت و وقتگیر و هزینهبر است. به نظر لازم است روند وامدهی به شرکتهای دانشبنیان تا حدودی تسهیل شود تا افراد بیشتری بتوانند از این خدمات بهره ببرند.„