صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

داستان برند:

بیژن، گران‌ترین بوتیک دنیا

بیژن پاکزاد در سال ۱۹۷۶ گران‌ترین بوتیک دنیا یعنی خانه‌ی مد بیژن را در بورلی‌ هیلز افتتاح کرد. این برند جزو یکی از لوکس‌ترین برندهای دنیا به شمار می‌رود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از زومیت ، برند بیژن یکی از معروف‌ترین برندهای طراحی لباس و لوازم زینتی مردانه است. خانه‌ی مد بیژن در سال ۱۹۷۶ توسط بیژن پاکزاد و داریوش (دار) محبوبی، شریک تجاری و دوست قدیمی او افتتاح شد. آن‌ها این امپراتوری را بر مبنای ارائه‌ی محصولات لوکس و باکیفیت بنا نهادند. بعد از گذشت مدتی این برند مورد توجه بسیاری از افراد مشهور قرار گرفت و در سال ۱۹۸۷ و با ارائه‌ی عطرهای بیژن به اوج شهرت خود رسید. این برند در طول فعالیت‌های خود توانسته است جوایز زیادی از جمله جایزه‌ی مراسم FIFI Awards را برنده شود. این مراسم هرساله توسط بنیاد عطر برگزار می‌شود و از دستاوردهای خلاقانه‌ی صنعت عطر قدردانی می‌کند. همچنین جالب است بدانید که مجموعه‌ی عطرهای بیژن از جمله پرفروش‌‌ترین عطرها در بسیاری از فروشگاه‌های بین‌المللی بوده است. 
داستان شکل‌گیری برند بیژن
بیژن پاکزاد اولین فعالیت کاری خودش را با راه‌اندازی یک فروشگاه لباس زنانه در تهران با نام Pink Panther یا پلنگ صورتی آغاز کرد. ایده‌ی طراحی لباس‌های مردانه زمانی به ذهنش رسید که مشاهده کرد تعداد زیادی از مردان که از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار بودند، لباس‌های بسیار نامناسبی به تن داشتند. او مدتی بعد یعنی در سال ۱۹۷۳ به لس‌آنجلس مهاجرت کرد و اولین بوتیک خود را در سال ۱۹۷۶ در بورلی‌ هیلز افتتاح کرد. این بوتیک فوق‌العاده بزرگ و زیبا که به سبک مدیترانه‌ای ساخته شده است توانست عنوان گران‌ترین فروشگاه دنیا را از آن خود کند. این بوتیک تنها فروشگاه در خیابان رودیو درایو است که مشتری‌ها فقط با تعیین وقت قبلی می‌توانند وارد آن شوند. او دوست نداشت مانند بسیاری از برندها، میلیون‌ها مشتری داشته باشد بلکه ترجیح می‌داد مشتری‌های خاص و وفادار را به سمت برند خود جذب کند. در طراحی دکور این فروشگاه از فرش‌های ایرانی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و لوستر ۷۵ هزار دلاری استفاده شده است. رنگ زرد آفتابی دیوارهای بوتیک نیز به‌نوعی امضای بیژن به‌حساب می‌آید.
 
او در سال ۱۹۸۴ دومین بوتیک خود را در خیابان پنجم نیویورک افتتاح کرد و به گفته‌ی خودش ۱۰ میلیون دلار برای طراحی آن هزینه کرد.
 
بیژن پاکزاد علاوه بر طراحی لباس، عطر و زیورآلات در طراحی صنایع دیگری نیز فعالیت داشت. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به طراحی اسلحه‌ی کلت کمری با طلای ۲۴ عیار و روکش چرمی اشاره کرد. او همچنین یک نوار از جنس الماس با ارزش ۲۰ میلیون دلار را برای آرایش موی یک بازیگر معروف برای حضور در کمپین معرفی عطر طراحی کرد. شرکت ماشین سازی رولز رویس نیز در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برای طراحی تعداد محدودی از خودروهای کوپه خود با قیمت ۱ میلیون دلار با بیژن پاکزاد همکاری کرده است.
 
از جمله معروف‌ترین مشتری‌های برند بیژن می‌توان به ۵ رئیس جمهور آمریکا یعنی جرج بوش پدر و پسر، باراک اوباما، رونالد ریگان و بیل کلینتون اشاره کرد. البته به گفته‌ی بیژن او برای ۳۶ نفر از سران دولت آمریکا لباس طراحی کرده بود؛ اما قول داد که نام آن‌ها را هرگز فاش نکند. دیگر رهبران معروف دنیا مانند ولادیمیر پوتین و تونی بلر نیز از جمله‌ی مشتری‌های سرشناس او بودند. بیژن پاکزاد همچنین در طی فعالیت‌های کاری خود برای طراحان مطرحی مانند تام فورد، جورجو آرمانی و هنرپیشه‌هایی مانند تام کروز، آرنولد شوارتزنگر و آنتونی هاپکینز لباس طراحی کرده است.
bijan fragrancesداستان تولید عطرهای بیژن از سال ۱۹۸۱ و با تولید اولین عطر مردانه‌ی او آغاز شد. او برای اینکه به بوی مورد نظر خود برسد، ۹۸ ماده‌ی اولیه‌ی استثنائی را با هم ترکیب کرد. او همچنین به دنبال یک کارخانه‌ی معروف کریستال ‌سازی بود تا بتواند برای عطرهای او شیشه‌های بی‌نظیر درست کند. بیژن در سال ۱۹۸۶ خط تولید عطرهای مردانه و زنانه‌ی خود را افتتاح کرد. عطرهای او جوایز زیادی از جمله جایزه‌ی بین‌المللی بهترین بسته‌بندی و موفق‌ترین عطر را برنده شده‌اند. او همچنین برای راه‌اندازی یکی از خط‌های تولید عطر خود با مایکل جردن همکاری کرد. این عطر در سال ۱۹۹۹ نامزد دریافت جایزه‌ی بنیاد عطر شد. در حال حاضر ۱۴ رایحه‌ی بی‌همتا از عطرهای مردانه و زنانه‌ی او در بازار به فروش می‌رسد.
 
بیژن پاکزاد به مشتری‌های خود اهمیت زیادی می‌داد. او در یکی از مصاحبه‌هایش با روزنامه واشنگتن پست گفته بود: «من مانند دکتر برای مشتری‌هایم هستم. من در مورد سن، وزن، زندگی خصوصی و علاقه‌مندی‌های آن‌ها اطلاعات زیادی دارم.» جالب است بدانید زمانی که مشتری‌های او نمی‌توانستند به بوتیک مراجعه کنند، او به همراه چند نفر از خیاطان خود به ملاقات آن‌ها می‌رفت و همین موضوع باعث وفاداری مشتری‌ها به او شده بود. او در یکی دیگر از مصاحبه‌هایش با روزنامه لس‌آنجلس تایمز در سال ۲۰۰۳ گفته بود: «قدردانی دیگران از من باعث تغذیه‌ی روحم می‌شود. احساس خیلی خوبی است زمانی که یک نفر با شما تماس می‌گیرد و می‌گوید پادشاه مراکش به تعدادی لباس‌ ورزشی از جنس کشمیر که توسط شما طراحی شده است احتیاج دارد و لطفا ۱۵ دست از این لباس‌ها را با رنگ‌بندی دلخواه خودتان برای او بفرستید.»
 
زندگی شخصی بیژن پاکزاد
بیژن پاکزاد در تاریخ ۱۹ فروردین سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد. پدر بیژن که از افراد بسیار ثروتمند آن زمان بود، او را برای تحصیل به سوئیس و ایتالیا فرستاد. بیژن در رشته‌ی طراحی لباس تحصیل کرد و به مدت ۷ سال در فلورانس ایتالیا به طراحی لباس‌های مردانه پرداخت.
بیژن پاکزاد در طول زندگی خود ۲ ازدواج ناموفق تجربه کرد. او با همسر اولش یعنی سیگی پاکزاد در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی و زمانی که در اروپا زندگی می‌کرد آشنا شد. آن‌ها زمانی که دخترشان دانیلا پاکزاد ۱۷ سال داشت از هم جدا شدند. دختر او زندگی کردن با پدرش را انتخاب کرد و همین موضوع باعث به‌ وجود آمدن رابطه‌ی نزدیکی میان آن‌ها شد. بیژن مجددا در سال ۱۹۸۶ با تریسی هایاکاوا ازدواج کرد و صاحب ۲ فرزند دیگر با نام‌های الکساندرا و نیکلاس شد.
یکی دیگر از دلایل شهرت بیژن پاکزاد علاقه‌ی فوق‌العاده زیاد او به ماشین بود. او رولز رویس زردرنگ خود را همیشه مقابل بوتیک پارک می کرد و در پارکینگ خانه‌اش در بورلی‌ هیلز نیز ماشین‌های لوکس زیادی داشت که می‌توان به یک دستگاه بنتلی زرد، یک فراری زرد، استون مارتین، بی‌ام‌و و کادیلاک اشاره کرد.
بیژن پاکزاد در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۰ دچار سکته‌ی مغزی شد و بعد از منتقل شدن به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت. این عمل جراحی موفقیت آمیز نبود و بیژن پاکزاد در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ از دنیا رفت.
وضعیت کنونی برند بیژن
شعبه‌ی فروشگاه بیژن در نیویورک در سال ۲۰۰۰ بسته شد و در حال حاضر خانه‌ی مد بیژن تحت نظارت مستقیم رئیس آن یعنی دار محبوبی و تیمی متشکل از افراد خبره و خلاق به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. فرزندان او نیز در اداره‌ی امور مربوط به برند نقش پررنگی ایفا می‌کنند. اولین فرزند او، دانیلا پاکزاد، از سال ۱۹۸۴ مدیر هنری پدر خود بود. او در بسیاری از پروژه‌هایی که توانسته‌اند برنده‌ی جایزه شوند با پدرش همکاری داشت. دانیلا استعداد فوق‌العاده زیادی در طراحی گرافیک، بسته‌بندی و طراحی داخلی دارد و یکی از اعضای اصلی تیم فعلی برند بیژن به شمار می‌رود. فرزند دیگر او یعنی نیکلاس بیژن پاکزاد نیز ‌از سال ۲۰۰۸ تا کنون مدیر بازرگانی برند بیژن بوده است و در حال حاضر یکی از نقش‌های کلیدی این برند را بر عهده دارد. او تحت آموزش‌های مستقیم پدرش بود و با تمامی اصول طراحی آشنایی دارد. همه‌ی افراد تیم در تلاش هستند تا خدمات عالی و لوکسیبه مشتریان خود ارائه دهند و همین موضوع باعث شده تا این برند بعد از گذشت این همه سال هنوز هم به‌عنوان یک برند لوکس در جهان شناخته شود.