صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از تلاش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای جذب سرمایه خارجی گزارش می‌دهد

شراکت با سرمایه‌گذاران خارجی برای انتقال فناوری

زمینه‌سازی برای ورود صنایع مختلف به کشور از حدود 50 سال پیش آغاز شده و چون انتقال برخی صنایع به ایران نیازمند سرمایه...
مجتبی کاوه
 فراتر از توان بخش خصوصی و تعاملات جهانی بوده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاسیس و در این امر پیش قدم شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، ایدرو که در ابتدای این مسیر با تمرکز بر 4 شرکت ماشین‌سازی و تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی و آلومینیوم اراک کار خود را شروع کرده اکنون نیز در مشارکت با کشورهای خارجی برای انتقال فناوری و جذب سرمایه‌گذاری سازمانی پیشرو به شمار می‌رود. 
50 میلیارد دلار قرارداد نفتی؛ فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری
معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو در حاشیه پنل معرفی توانمندی‌های سازمان گسترش و نوسازی ایران به سرمایه‌گذاران در نمایشگاهAMB درباره زمینه‌های فعالیتی که ایدرو بر آن تمرکز دارد به «کسب وکار» گفت: ما تلاش می‌کنیم در صنایعی فعالیت کنیم که بخش خصوصی به دلیل نیاز به سرمایه گذاری بالا یا ریسک بالا یا نیاز به مشارکت بین‌المللی به آنها ورود نکرده و پس از آغاز فعالیت تلاش ما بر توانمندسازی بخش خصوصی داخلی و واگذاری صنایع مورد نظر به آنها متمرکز است. فرداد دلیری افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یک سازمان توسعه‌ای در حال حاضر در حوزه‌های مختلف حمل و نقل از قبیل خودروسازی، حمل و نقل دریایی، کشتی‌سازی، حمل و نقل ریلی، واگن‌سازی، ساخت تجهیزات و زیرساخت‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، ساخت سکوهای نفت و گاز و تولید هلیکوپتر فعال است و قراردادهای متعددی با طرف‌های داخلی و خارجی در این حوزه‌ها به امضا رسانده یا در حال نهایی شدن است. دلیری با بیان اینکه هر یک از این حوزه‌ها ظرفیت فراوانی برای مشارکت خارجی و جذب سرمایه‌گذاری دارد، افزود: در خودروسازی ما سهامدار بزرگ دو شرکت اصلی خودروساز کشور هستیم و با توجه به افق افزایش تولید پیش رو نیازمند مشارکت با قطعه‌سازان خارجی برای انتقال فناوری تولید قطعات با کیفیت به کشور هستیم. همچنین در صنایع مرتبط با بخش ریلی همچون واگن‌سازی نیز به دلیل نیاز ناوگان ریلی به نوسازی و گسترش خطوط ریلی به شهرهای مختلف، قراردادهای مهمی در حال بسته شدن است و سرمایه‌گذاران داخلی و خصوصا خارجی می‌توانند در این قراردادها با رعایت موارد قانونی از جمله لزوم داخلی‌سازی و جوینت شدن با شریک ایرانی حضور پیدا کنند. وی همچنین به توانمندی‌های ایدرو در کشتی‌سازی و صنایع نفت و گاز اشاره کرد و گفت: انتظار داریم تا پایان 2018 حدود 50 میلیارد دلار قرارداد در قالب قراردادهای جدید در صنایع مختلف نفت و گاز و پتروشیمی برای توسعه سطوح مختلف صنایع نفتی کشور منعقد کنیم و این حجم قرارداد زمینه مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است. ما از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت می‌کنیم از این قراردادها استفاده کنند و آنها می‌توانند از این فرصت طلایی برای حضور در عرصه‌ای امن و سودآور بهره ببرند و اهداف کشور ما در توسعه اقتصادی نیز محقق می‌شود. 
حمایت از ایده‌های دانش‌بنیان و انتقال فناوری‌های نو به کشور
معاون توسعه صنایع نوین سازمان ایدرو نیز در پاسخ به پرسش «کسب وکار» مبنی بر نقش این سازمان در توسعه صنایع پیشرفته گفت: ایده‌های دانش بنیان برای تبدیل شدن به صنایع کاربردی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ است و انتقال این نوع صنایع به کشور نیز تعاملات و سرمایه‌گذاری‌های خاصی را می‌طلبد که در بسیاری موارد از توان بخش خصوصی خارج است. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با هدف انتقال صنایع پیشرفته به کشور و حمایت از ایده‌های دانش بنیان بر حوزه‌های مختلفی از این صنایع تمرکز کرده است که از آن جمله می‌توان به بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، ‌آی‌تی، ‌آی‌سی‌تی، انرژی‌های نو، الکترونیک و میکرو الکترونیک، مواد، الیاف و آلیاژهای پیشرفته (پلیمرها، کامپوزیت‌ها، سرامیک‌ها و...) اشاره کرد. محمدرضا فیروزمنش افزود: ما آمادگی داریم در این حوزه‌ها از شرکت‌های داخلی حمایت کنیم تا ایده‌های دانش بنیان خود را به ثمر برسانند و همچنین برای مشارکت با طرف‌های خارجی برای پیاده‌سازی و انتقال فناوری‌های نوین به کشور نیز از پشتیبانی دولتی، توانمندی و سرمایه لازم برخوردار هستیم.