صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت:

ایجاد نیم میلیون شغل در حوزه صنایع خرد، کوچک و اصناف در سال 96 برنامه ریزی شده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای ایجاد 500 هزار شغل در حوزه صنایع خرد ،کوچک و اصناف در سال 96 خبر داد.
«علی یزدانی» افزود: به این منظور سه برنامه در نظر گرفته شده که نخستین آنها در چارچوب برنامه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی (اجرای پنج برنامه و همکاری در شش برنامه دیگر) است.
به گفته این مقام مسئول، مطابق این برنامه پیش بینی شده در داخل شهرک های صنعتی با راه اندازی واحدهای راکد و واحدهای فعال با کمتر از ظرفیت، تکمیل طرح های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی (طرح های در حال ساخت و ساز)، بیش از 130 هزار شغل محقق شود.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه ای با معاونت روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: بر مبنای این تفاهم نامه قرار است در نواحی روستایی اقدام های اشتغالزا در حوزه های پوشاک و سنگ های نیمه قیمتی به انجام برسد؛ در این بخش نیز اشتغالزایی بیش از 12000 پیش بینی شده است.
یزدانی ادامه داد: طی پیشنهادی به ستاد اقتصاد مقاومتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نظر داریم سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی را به عنوان یک SME (صنایع کوچک و متوسط) در نظر بگیریم که در این صورت امکان تحقق 500 هزار شغل جدید وجود خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در همین راستا منابع مالی و مشوق های مورد نیاز اعلام شده است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بیان داشت: حرکت دادن رو به جلوی بنگاه های خرد، کوچک و متوسط مطابق آنچه رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری به آن تاکید دارند، نیازمند تجدید نظر در نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ بیمه تامین اجتماعی است.
وی تصریح کرد: دستکم باید برای مناطق کمتر توسعه یافته مشوق های ویژه ای پیش بینی شود و در صورت فراهم شدن همه این شرایط، دستیابی به نیم میلیون نفر شغل جدید امسال دور از دسترس نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، پیشتر این مقام مسئول عنوان کرده بود: مطابق برنامه ابلاغی وزارتخانه، امسال افزایش ظرفیت تولید 10 هزار بنگاه در دستور کار است؛ در همین راستا رقمی نزدیک به 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خروج از رکود آنها در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، امسال همچنین تکمیل و راه اندازی طرح های بالای 60 درصد پیشرفت، نوسازی پنج هزار بنگاه صنعتی، افزایش ظرفیت تولید، 100 هزار بنگاه تولیدی صنفی و رونق معادن کوچک در یک برنامه جامع در دستور کار است.