صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تا پایان دولت دوازدهم محقق می‌شود

تجهیز تمام روستاها به سیستم آبرسانی نوین

وزیر نیرو از آبرسانی به۵۲۲۸ روستا در دولت یازدهم خبر داد و اعلام کرد: تصمیم داریم تا پایان دولت دوازدهم روستایی بدون سیستم آبرسانی نوین نداشته باشیم.
حمید چیت‌چیان در آئین کلنگ‌زنی سد مخزنی خرم‌رود تویسرکان و در جمع مردم روستای اشتران، اظهار کرد: برای آغاز پروژه‌ای که موجب خیر و برکت این سامان است، خدا را شکر می‌کنیم.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو بنا بر وظایفش سدهای زیادی می‌سازد، تصریح کرد: شیرین‌ترین و ارزشمندترین کاری که توسط وزارت نیرو انجام شده، آبرسانی به روستاها است چرا که علاوه بر ضرورت استفاده از آب در کشاورزی، در آبادانی و فرآیندهای صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چیت‌چیان مهمترین فاکتور احداث پروژه سد مخزنی خرم‌رود را بهره‌مندی از آب شرب سالم عنوان کرد و گفت: تأمین آب سالم نخستین گام برای سلامتی و بهداشت هر شهر، آبادی و روستایی به شمار می‌آید و مایه حیات است.
وی با اشاره به نبود ردیف بودجه برای آبرسانی روستایی تأکید کرد: در سال ۹۳ با حکم دولت و پیشنهاد نمایندگان مجلس، بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی پیشنهاد داده شد و در سال بعد به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
وزیر نیرو اختصاص بودجه آبرسانی روستایی از محل صندوق توسعه ملی را بیان کرد و افزود: با دریافت مجوز از مقام معظم رهبری این اعتبار تخصیص یافت و بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در اواخر سال ۹۴ در اختیار دولت قرار داده شد و در سال ۹۵ مورد استفاده وزارت نیرو قرار گرفت.
چیت‌چیان از آبرسانی به ۲۹۵۸ روستا در سال ۹۵ سخن گفت و اظهار کرد: در طول این یک‌سال بیشتر از ۱۰ سال عملکرد دولت‌های پیش از دولت یازدهم پروژه‌های آبرسانی به روستاها انجام شده است.
او از آبرسانی به ۵۲۲۸ روستا در دولت یازدهم خبر داد و گفت: آبرسانی به روستاها به وسیله تانکرهای آبرسانی موضوعی بود که برای مسئولان غیرقابل پذیرش بود و به همین منظور تصمیم داریم تا پایان دولت دوازدهم روستایی بدون سیستم آبرسانی نوین نداشته باشیم.
وی با اشاره به استفاده روستاها از آب قنوات و چشمه‌ها عنوان کرد: در سال‌های اخیر این گونه منابع خشک شده‌اند و دسترسی روستائیان به آب شرب را با مشکل مواجه کرده است.
چیت‌چیان ارزش پروژه سد خرم‌رود را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مردم این ناحیه می‌توانند تا سال‌ها با اطمینان‌خاطر آب شرب سالم در اختیار داشته باشند.
وی در ادامه از پیگیری‌های نماینده مردم تویسرکان در مجلس برای این پروژه قدردانی کرد و افزود: اگر شرکت پیمانکار این پروژه با هزینه خود پروژه را تکمیل نکرده و پس از اتمام آن هزینه‌ها را از دولت دریافت نمی‌کرد، این پروژه با محدودیت‌های بودجه‌ای که دولت با آن مواجه است، تا ۱۰ سال آینده هم انجام نمی‌شد.
وزیر نیرو تعداد سدهای ساخته شده از پیش از انقلاب تا کنون را ۱۴۴ سد اعلام کرد و یادآور شد: از سال ۹۲ تا کنون ۳۶ سد بزرگ ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.