صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آیت الله احمد خاتمی:

حرمت رئیس‌جمهور منتخب باید حفظ شود

آیت الله احمد خاتمی با تاکید بر اینکه باید حرمت رئیس جمهور منتخب حفظ شود، گفت: رئیس جمهور منتخب نیز باید حرمت کسانی را که به او رای نداده اند نگه دارد تا اجماع و وحدت ملی حاصل شود.
آیت الله احمد خاتمی در خطبه های دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: دیگر انتخابات تمام شده و باید حرمت رقبای انتخاباتی نگه داشته شود. به طوری که رقبا باور کنند آقایی که رای آورده هم حرمت و مشروعیت دارد و البته نباید منتخب مردم،‌ رقبایش را دست کم بگیرد.
وی تاکید کرد: همیشه تخریب و افراطی خواندن رقبا کار نادرستی بوده است و در حال حاضر این کار بدتر است. چون رای حدود 17 میلیون حجم کمی نیست و به این مجموعه تندرو و افراطی گفتن مناسب نخواهد بود.
خاتمی ضمن اشاره به حضور شکوهمند 73 درصدی مردم در انتخابات خاطر نشان کرد: این حضور مایه مباهات برای نظام اسلامی بود و تک تک آراء رای آری مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در ایجاد این حماسه،‌ افزود: از مراجع تقلید، فرهیختگان حوزه و دانشگاه، صد او سیما، ناظران، مجریان و تامین کنندگان انتخابات برای همکاری در جهت ایجاد این حماسه قدردانی می کنیم.
وی با اشاره به فضای قبل و بعد از برگزاری انتخابات تصریح کرد: بعد از برگزاری انتخابات قانون نانوشته جهانی وجود دارد که باید کدورت ها کنار رود و رقابت ها تبدل به رفاقت گردد،‌ چون نمی شود پس از هر انتخاباتی چهار سال کدورت وجود داشته باشد و رفع کدورت ها با شعار به دست نمی آیند. چون اگر کسی رقیب و هوادارانش را بعد از انتخابات فریبکار و تنش زا بنامد وحدت و اجماع ملی شکل نخواهد گرفت.
خاتمی تاکید کرد: فضای رقابت تمام شده و این که بعد از انتخابات کسانی با ادبیات فضای رقابتی صحبت کنند، وحدت شکن و ضد اجماع ملی خواهد بود.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به برگزاری مناظرات زنده تلویزیونی به عنوان یکی از برکات نظام اسلامی گفت: در برگزاری مناظرات باید از صدا و سیما تشکر کرد، اما انتظار داشتیم در این مناظرات ادب، اخلاق و حرمت نظام حفظ شود و متاسفانه از سوی برخی از کاندیداها این اتفاق نیفتاد و برخی کاندیداها به گونه ای حرف می‌زدند که اگر یک اپوزوسیون هم بود همان حرف ها را می‌زد و حرف هایی زده شد که کاش مطرح نمی شدند.
وی با اشاره به اینکه در هر انتخابات کم و بیش تخلف وجود دارد،‌ توضیح داد: اگر تخلفات گسترده باشد اساس کلی انتخابات زیر سوال می رود که به شکر خدا در جمهوری اسلامی چنین انتخاباتی نداشته ایم. اما تخلفاتی که اساس انتخابات را زیر سوال نمی برد نیز مطرح است و شورای نگهبان و دستگاه قضائی باید در این زمینه برخورد عادلانه داشته باشند چرا که گزارشات این دوره بسیار زیاد است.
خاتمی با تاکید بر اینکه اصلا صحبت از این نیست که به اساس انتخابات لطمه وارد شود، خاطر نشان کرد: اساس انتخابات درست است و ترکیب همین است و تغییر نخواهد کرد اما اینکه مسئولان مختلف با ارائه آمارهای متفاوت بگویند تعداد زیادی از مردم پشت شعب اخذ رای ماندند و نتوانستند رای دهند، باید بررسی شود که چرا تعرفه ها به موقع به شعب نرسیده بودند و شورای نگهبان باید در مورد حق الناس اقدامات لازم را انجام دهد و مقصران این امر محاکمه و به مردم معرفی شوند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: پس از طی مراحل انتخابات و تنفیذ رئیس جمهور از سوی مقام معظم رهبری،‌ رئیس جمهور مشروع و قانونی مردم باید قابل احترام باشد و همه در اداره کشور او کمک کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خطبه های دوم به موضوع بحرین و جنایت های اعمال شده در این کشور اشاره کرد و گفت: در حادیه یورش به محل سکونت شیخ عیسی قاسم 6 شهید و 200 زخمی و 286 نفر بازداشت شدند که نشان از وحشی گری بی سابقه یک دولت علیه شهروندانش دارد.
خاتمی به ملاقات شاه جلاد بحرین با ترامپ و شکل گیری این جنایات در بحرین اشاره کرد و گفت: خطاب به مردم بحرین می گویم که مقاومت شما در برابر دیکتاتورها جهاد فی سبیل الله است اما همه باید بدانند که موضوع اصلی مقابله با اسلام ناب محمدی در بحرین است که حاکمان بحرینی تجلی اسلام آمریکایی و خوش خدمتی به آمریکا هستند و باید از سرنوشتان درس عبرت بگیرند و بدانند که با هر جنایتی به زوال خود نزدیک تر می شوند و ان‌شاءالله در همین راستا زوال آل سعود و آل خلیفه را خواهیم دید.
امام جمعه موقت تهران به سه هفته موشک باران مردم در منطقه الشرقیه حجاز و عربستان اشاره کرد و گفت: به شهری که در حوزه حکومتی خودشان است حمله کرده،‌ خانه‌ها، مساجد و مدارس را ویران می کنند و این در حالی است که ترامپ به این حکام جبار خسته نباشید می گوید و سازمان های بین المللی  و اسلامی سکوت کرده اند و سخنی نمی‌گویند؛ در حالی که اگر به تعداد انسان هایی که در بحرین و عربستان کشته شده بودند پرندگان یک منطقه کشته می شدند این سازمان ها فریادشان به آسمان می رفت.
آیت الله خاتمی با اشاره به سفر ترامپ به عربستان، گفت: اظهارات ضد ایرانی ترامپ همه‌اش به خود آمریکا برمی‌گردد، چرا که آنها در دنیا تروریست آفریده و قتل عام می کنند اما ترامپ دو حرف درست زده است که گفته ایرانی‌ها می گویند اسرائیل باید نابود شود و این مبنای امام ماست و حرف درست دیگر ترامپ این است که ایرانی‌ها مرگ بر آمریکا می‌گویند که در واقع به معنای مرگ بر سیاست‌های جنایتکارانه دولتمردان آمریکاست و نه مرگ بر مردم آمریکا.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه ترامپ درسفر خود به عربستان ناتوی عربی را استارت زد، اما این ناتو متشکل از جمعی از نوکرهای آمریکایی‌ست و ناتوی عربی به حساب نمی آید، گفت: 38 سال است که این ناتوی عربی شکل گرفته و امری جدید نیست و باید بدانند که با شعار لولوخورخوره‌ای که برای ما درست کرده اند مردم و مسئولان ما جا نمی زنند.
وی ادامه داد: حکام وابسته به آمریکا بدانند که صد در صد به زیان خود اقدام می کنند و باید ایران را به درستی بشناسند، چون ایران مقتدر دست به ماشه است و اگر دست از پا خطا کنند کشورهایشان زیر و رو می شود. پس حکام وابسته به آمریکا باید سرنوشت صدام را سرلوحه خود قرار دهند،‌ چرا که هر وقت مدت مصرفشان تمام شود آنها را دور می اندازند.
وی سفر ترامپ به عربستان به عنوان مرکز مبارزه با تروریسم را طنز سال دانست و افزود: عربستان زادگاه تروریسم است، چرا که در آموزش و پرورش از ابتدای دبستان به فرزندان خود ترور را یاد می دهند.
وی همچنین افزود: ترامپ گفته است می خواهیم گاوهای شیرده را بدوشیم و مصداق آن قرارداد 500 میلیارد دلاری بوده است.
خاتمی با اشاره به اینکه گفته می شد اگر فلانی بیاید سایه جنگ می آید و اگر فرد دیگری بیاید سایه جنگ می‌رود، خاطر نشان کرد: دیدیم که سایه جنگ در اولین روز بعد از انتخابات آمده است، چرا که آنها با آدم‌ها طرف نیستند و هویت نظام اسلامی طرفشان است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران به جنایت اخیر داعش در منچستر انگلیس اشاره کرد وگفت: ما هر گونه جنایتی را در هر کجای دنیا محکوم می کنیم، اما به روشنی شاهدیم جنایتکارانی که خودشان داعش را ایجاد کردند، این روزها درگیر داعش شده‌اند و شاهدیم بدترین جنایت ها را انجام می دهند و تسلیحات شیمیایی را در زندان های موصل به روی زندانیان آزمایش می کنند.
وی با تاکید بر اینکه داعش‌پروران را با صدای بلند محکوم می کنیم، گفت: مردم انگلیس هم باید داعش و هم دولتمردان خودشان را محکوم کنند.
آیت الله احمد خاتمی در خطبه های اول نماز جمعه این هفته تهران به موضوع سبک زندگی قرآنی اشاره کرد و گفت: تفاوت اساسی سبک زندگی دینی با سبک زندگی مادی در این است که در زندگی قرآنی مدیریت جسم و جان به طور همزمان مطرح است  و یکی از برنامه‌های مدیریت جان اردوی یک ماهه رمضان است که با چهار عنصر اساسی روزه،‌ ترک گناه، تلاوت قرآن و دعا در ماه رمضان اردوی انسان سازی به حساب می آید.
وی همچنین یاد و خاطره 135 شهید که از طریق مرز دریایی اروند به کشور وارد شدند و 18 تن شهید غواص را گرامی داشت.