صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

غلامحسین شافعی:

انتقاد رییس اتاق بازرگانی از نبود نقشه راه بلندمدت برای اقتصاد کشور

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یک نقشه راه بلندمدت برای اقتصاد کشور نداریم، گفت: این موضوع باید به عنوان یک اولویت مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
غلامحسین شافعی در نشست فعالان بخش خصوصی استان کرمانشاه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس که امروز (چهارم خرداد) در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم به یک استراتژی منسجم توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم، اظهار کرد: به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد که دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان کنار هم بنشینند و تکلیف آینده بلندمدت اقتصاد کشور را مشخص کنند.
شافعی با بیان اینکه در بسیاری تولیدات در کشور مازاد تولید داریم و نوعی اتلاف منابع صورت گرفته است، گفت: گاهی گفته می شود که اگر در فلان شهر شهرک صنعتی و یا منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود تمام مشکلات آن منطقه مرتفع می شود که نتیجه این نوع نگاه تعداد بالای واحدهای صنعتی است که خارج از ظرفیت در حال فعالیت هستند و شاهد هدر رفت منابع عظیم کشور هستیم.
شافعی در ادامه با تاکید بر مشخص کردن اولویت ها، گفت: اگر بخواهیم همه مشکلات را با هم حل کنیم، هیچ مشکلی حل نمی شود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی ۱۰ موضوع بعنوان اولویت هایی که تاثیرگذاری بیشتری بر اقتصاد کشور دارد را مشخص کرده است، گفت: یکی از این موضوعات طرح تحول مالیاتی است.
رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش خصوصی به دنبال فرار از پرداخت مالیات نیست، گفت: معتقدیم نظام تشخیص و وصول مالیات در کشور باید متحول شود.
شافعی افزود: نگرانی بخش خصوصی از این است که نهادهای قدرتمند و ثروتمند از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند و افرادی که شفاف عمل می کنند مجبور شوند جور آنها را بکشند.
رییس اتاق بازرگانی ایران اصلاح نظام آماری را دیگر اولویتی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: در حال حاضر شاهد تعدد مراکزی که آمار می دهند و تناقض در آمارها هستیم که این موضوع مشکلاتی را برای تصمیم سازان ایجاد می کند، لذا باید برای نظام آماری کشور فکری شود.
وی لزوم مقررات زدایی را از دیگر اولویت هایی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: در حال حاضر شاهد تورم مقرراتی و تعدد مجوزها هستیم که این امر می تواند فسادزا باشد و باید به سمت تسهیل امور برویم.
شافعی افزود: مجلس کار خوبی را در زمینه بهبود فضای کسب و کار انجام داد، اما متاسفانه نتایج حاصله کمتر از انتظار است.
وی اصلاح نظام تامین اجتماعی و نظام گمرکی را از دیگر اولویت هایی برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد.