صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می دهد

کاهش تشریفات گمرکی صادرات

رئیس کل گمرک ایران از اعمال تمهیدات جدید برای ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی تا 10 روز آینده خبر داد...
گروه تجارت و توزیع
و گفت: از این پس مرز خروج کالا، پروانه صادرات را نیز صادر می‌کند.
به گزارش کسب و کار نیوز،  «مسعود کرباسیان»اظهار داشت: پیش از این صادرکننده ابتدا کالای خود را به گمرک اظهار می‌کرد و کارشناسان گمرک، پس از ارزیابی کالا، پروانه صادرات را صادر کرده و پلمب می‌کردند تا کالا از مرز خارج شود.
وی افزود: در رویه جدید که به شکل الکترونیکی انجام می‌شود، صادرکنندگان می‌توانند در
 24 ساعت شبانه‌روز و در همه ایام هفته کالای خود را اظهار و در همان زمان مرز خروج را نیز مشخص کرده و مجوز صادرات بگیرند.
کرباسیان ادامه داد: با این کار، کالای صادراتی در همان مرز مورد ارزیابی کارشناسان گمرک قرار می‌گیرد، در صورت لزوم پلمب و از مرز خارج می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه با این شیوه معطلی کالای صادراتی در مرز به حداقل می‌رسد، افزود: دیگر نیاز نیست کالا یک‌بار در گمرک داخلی پلمب شود و بار دیگر در مرز مورد بررسی قرار گیرد؛ با این کار پروانه صادرکننده در همان مرزصادر می‌شود.
تسهیل صادرات پتروشیمی‌ها
رئیس کل گمرک ایران درباره تصمیم‌های جدید در زمینه صادرات فرآورده‌های پتروشیمی و کاهش معطلی صدور این محصولات نیز گفت: با همکاری سازمان بورس کالا، وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دیگر تشریفات مربوط به تقسیم صادرکنندگان این کالا به صادرکنندگان خوشنام و دیگر صادرکنندگان منتفی می‌شود.
وی این تصمیم را گامی برای سرعت بخشیدن به صدور تولیدات پتروشیمی ارزیابی کرد و گفت: با این شیوه واحدهای تولیدی پتروشیمی که از طریق بورس کالا خوراک خود را تهیه می‌کنند، با واسپاری تعهد، کالا را صادر می‌کنند و بعد از آن استاندارد نتیجه آزمایش کالا را به گمرک اعلام می‌کند.
مهدی پورقاضی، عضو اتاق تهران:
حل دغدغه‌های صادرکنندگان به تفکیک فعالیت آنها

بخش صادرات مشکل گمرکی آنچنانی نیست. با این وجود صادرات هر کالایی مراحل متفاوت و منحصر به فرد خود را دارد. بر همین اساس لازم است در موضوع حل دغدغه‌های صادرکنندگان آنها را به تفکیک حوزه  فعالیتی که دارند، مورد تحلیل قرار داد. برخی از کالاها مشکل صادرات دارند، اما برخی نیز نه. با این حال در بخش واردات در ترخیص و ترانزیت کالا مشکلات زیادی وجود دارد که مشخصا روی صادرات نیز آثار منفی بر جای می‌گذارد. از آن جایی که صادرات و واردات دو بخش به هم پیوسته است، مشکل در واردات بحث تولید و به تبع بحث صادرات یک کالا را با مانع مواجه می‌سازد. مشکل اساسی صادرکنندگان در حال حاضر بلاتکلیفی نرخ ارز و همچنین موضوع دسته‌بندی و آشنایی با استانداردهای محصولات جهانی است. محصولات ما رقابتی نیست و ازاینرو ممکن است تقاضایی از جانب کشورهای دیگر نداشته باشد و یا اینکه این تقاضا بسیار محدود باشد. زمانی به توان صادراتی دست پیدا می‌کنیم که بر اساس الگوی تولید جهانی عمل کنیم و یا نسبت به بازار جهانی آگاهی کافی داشته باشیم.
این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که هر تولیدکننده باید بداند نیاز روز دنیا و سلیقه مشتریان به کدام سو می‌رود.
حسن فروزان‌فر، عضو اتاق بازرگانی ایران:
بررسی پیچیدگی قیمت کالاها

بر اساس نوع کالایی که ما تولید می‌کنیم و آن نیز یک محصول غذایی است، سالانه مقدار مشخصی نیز صادرات داریم اما با  پیچیدگی خاصی در حوزه گمرک روبه‌رو نشده و یا با گرفتاری بزرگ برخورد نکردیم. ما به عنوان تولیدکننده کالای رسمی نه در حوزه قیمت‌گذاری و نه گمرکی مشکلی نداریم، اما آنچه مطرح است، این است که برخی تولیدکنندگان با یک‌سری مشکلات در این زمینه مواجه هستند که البته باید براساس بیان هر یک از این تولیدکنندگان به آنها پرداخت. برای مثال شاید کالاهایی مثل خرما و پسته با گرفتاری‌های بیشتر برخورد ‌کنند. با این حال مشکلات گمرکی جزو آخرین‌ها در اولویت‌بندی مشکلات صادرات است. برای مثال مساله ارز  مشکل اساسی صادرکنندگان است. برای مثال در موضوع اصلی صادرات و نرخ برابری  ارز هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است و هنوز معلوم نیست که اگر صادرکننده بخواهد  با طرف خارجی مبادله کند، این پول چگونه می‌تواند به داخل آمده و یا به ریال تبدیل شود. در شرایط کنونی با وجود اینکه تورم کنترل شده، اما هنوز تورم داریم و به تناسب تورم قیمت ارز افزایش پیدا نکرده است. نرخ ارز متناسب با تورم تعدیل نشده و به همین دلیل صادرات آنطور که لازم است، رشد نکرده است. با این وجود حل مشکلات ارزی در حال حاضر مهم‌ترین عامل برای تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور و همچنین رونق صادرات است. از سوی دیگر لازم است بدانیم برخی از کالاها و محصولات به تناسب شرایطی که دارند قیمت‌گذاری‌های پیچیده‌ای دارند، حل مشکلات گمرکی در این رابطه به آنها کمک‌بخش خواهد بود. بر این اساس هر کالا باید طبق این پیچیدگی‌های قیمتی بررسی شود.