صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

نقش واسطه‌ها در نوسان قیمت قارچ

قارچ یا همان‌ آی با کلای خوراکی به اکثر غذاها طعم و مزه خاصی می‌دهد و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است...
گروه کشاورزی
 و از سوی دیگر تولید قارچ به عنوان یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی شناخته می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد کشور ما طی دو دهه اخیر رشد زیادی در تولید قارچ تجربه کرده و ایران هم‌اکنون در تولید این محصول رتبه هشتم دنیا را به خود اختصاص داده است. اکثر کشورهایی که در تولید قارچ در دنیا پیشتاز هستند، توانسته‌اند در صادرات این محصول هم به موفقیت‌هایی دست یابند، اما ایران با وجود رتبه بالای تولید در دنیا، نتوانسته توفیقی در صادرات به دست آورد و صادرات قارچ ایران به میزان بسیار محدود به چند کشور انگشت‌شمار صورت می‌گیرد. وضعیت تولید و بازار و همچنین عوامل صادرات محدود قارچ را از حبیب‌ا... عظیمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی جویا شدیم.
مازاد تولید قارچ نداریم
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا در بازار با مازاد قارچ روبه‌رو هستیم، بیان کرد: نمی‌توان به راحتی درباره مازاد قارچ در بازار صحبت کرد و مازاد تولید قارچ نداریم زیرا فروش این محصول در بعضی از ماه‌های سال با فروش بالایی همراه است و در برخی ماه‌ها هم فروش کاهش می‌یابد. وی افزود: به‌طور کلی نمی‌توان گفت تولید قارچ از مصرف پیشی گرفته و بازار با مازاد قابل توجه مواجه شده است، اما از این نکته هم نباید به راحتی گذشت که تولید قارچ طی یک دهه اخیر توسعه زیادی در ایران پیدا کرده که به تناسب این افزایش تولید بازارسازی و فرهنگ‌سازی برای مصرف آن شکل نگرفته است.
وجود واسطه‌ها؛ عامل نوسان قیمت قارچ
عظیمی با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان از قیمت قارچ در بازار گله دارند و معتقدند دلالان سود تولید را نصیب خود می‌کنند، افزود: قیمت قارچ طی سال‌های اخیر رشد چندانی نداشته و تولید‌کننده افزایش قیمتی در این محصول اعمال نکرده است. اگر در بازار شاهد رشد قیمت هستیم، به دلیل وجود افراد واسطه و نبود نظارت بر قیمت‌ها در خرده‌فروشی‌هاست. آنچه ما به عنوان تولید‌کننده می‌دانیم، این است که در صورت نبودن نقش دلالان در افزایش قیمت، تولید‌کننده و مصرف‌کننده این محصول روال طبیعی را طی می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که برخی تولید‌کنندگان مدعی زیان به دلیل مازاد تولید قارچ در بازار هستند، گفت: چون تولید‌کنندگان هماهنگ نیستند و ساماندهی در بازار دیده نمی‌شود، اینگونه به نظر می‌رسد که تولیدکننده قارچ در فروش این محصول با ضرر مواجه‌ است، اما در واقع اینگونه نیست زیرا تولید این محصول با توجه به سرانه مصرف آن است.
برای صادرات قارچ نیازمند بسته‌های حمایتی هستیم
عظیمی ادامه داد: انجمن قارچ با تلاش‌های فراوان و برنامه‌های مفید سعی در ساماندهی بازار دارد و برنامه ما این است که با تشکیل صندوق‌های حمایتی بازار قارچ را تنظیم کنیم.
 این مقام مسئول، درباره صادرات این محصول پرطرفدار بیان کرد: قارچ به کشورهای عراق و امارات متحده عربی صادر می‌شود، اما مقدار آن محدود است. وی افزود: برای صادرات قارچ به کشوری مثل روسیه که سرانه مصرف آن بالای 340 هزار تن در سال است، به دلیل مسافت طولانی نیازمند حمل این محصول با هواپیما هستیم که در این صورت هزینه تمام‌شده بسیار بالا می‌رود و برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست. علاوه بر این نیازمند یک‌سری بسته‌های حمایتی از دولت هستیم تا بتوانیم هزینه صادرات را کاهش دهیم و هزینه تمام‌شده محصول نیز همگام با آن کاهش یابد.