صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

استاندار گیلان:

طرح ریلی آستارا-آستارا در مرکز مبادلات تجاری خط آهن سراسری قرار دارد

استاندار گیلان گفت: طرح ریلی آستارا - آستارا به سبب برخورداری از موقعیت ممتاز، در مرکز مبادلات تجاری کریدور شمال - جنوب است...

و تکمیل هرچه سریع تر آن در دستور کار قرار دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدعلی نجفی در بازدید از خط ریلی آستارا - آستارا در جمع خبرنگاران افزود: در مسیر ۲ کیلومتر از طرح راه آهن آستارای ایران، بخشی از اراضی در تملک بخش خصوصی بود که خریداری آن برای اجرای سریع این طرح انجام شد.
چوی افزود: تا سه ماه آینده شاهد بهره برداری از خط آهن قزوین - رشت خواهیم بود و با اتصال این خط آهن به خط ریلی آستارا - آستارا ، تحول بزرگی در منطقه از لحاظ اقتصادی و تجاری رخ خواهد داد.
نجفی مسافت خط ریلی رشت تا آستارا را حدود ۲۰۰ کیلومتر ذکر و اضافه کرد: در مسیر اجرای این طرح، بخشی از اراضی متعلق به منابع طبیعی و محیط زیست است و اجرای طرح به محض تخصیص اعتبار آغاز خواهد شد.
نجفی با تبریک روز ملی جمهوری آذربایجان گفت: اتصال راه آهن آستارا به رشت و قزوین در راستای تکمیل کریدور نوستراک، از تعهدات دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.
وی با اشاره به اینکه راه آهن آستارا - آستارا روابط اقتصادی کشورهای منطقه را تسهیل می کند، اضافه کرد: این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب است و کالاهایی که از خلیج فارس به بندرعباس وارد می شود، به واسطه این خط ریلی ، به روسیه و اروپای شرقی حمل خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و بارانداز مربوطه در آستارای ایران، اجرا می شود و این طرح به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا خواهد بود.
به گزارش ایرنا شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵ کیلومتر مرزی آبی دارد.