صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه:

فعالیت گروهی در قالب هسته‌های نخبگانی و پژوهشی یک ضرورت است

جوانپور با اشاره به اینکه پرهیز از فعالیت‌های فردی یک ضرورت است، گفت: تنها راه حل مسائل و مشکلات موجود در کشور، فعالیت گروهی...
 در قالب هسته‌های نخبگانی و پژوهشی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، عزیز جوانپور؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با اشاره به موضوع اشتغال دانش‌آموختگان، گفت: در جامعه کنونی خاصه در بین دانشگاهیان تعریف نادرستی از اشتغال نخبگانی وجود دارد.
وی افزود: هدف تحصیل، کسب توانمندی است اما متأسفانه تحصیل به ابزاری برای رسیدن به اشتغال پشت‌میزی تبدیل شده است و این تفکر وقتی شرایط استخدام به هر دلیلی وجود نداشته باشد، مشکل‌ساز می‌شود.
جوانپور تفکر کارآفرینی را یکی از پیش‌برنده‌های کشورهای توسعه‌یافته دانست و ادامه داد: دانشگاه باید به سمت تربیت نیروی‌انسانی ماهر حرکت کند تا دانش‌آموختگان علاوه بر دانش تخصصی، مهارت عملیاتی بالایی داشته باشند. از سوی دیگر، باید دانست توانایی هر فردی محدود است حتی اگر نخبه باشد. نباید انتظار داشت دانش‌آموخته در همه زمینه‌های کارآفرینی مانند امور مالیاتی، بازاریابی، شرکت‌داری و غیره تسلط داشته باشد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با اشاره به لزوم حضور بخش‌خصوصی، اظهار داشت: یکی از عوامل موفقیت عرصه کارآفرینی مخصوصاً دانش‌بنیان حضور فعال بخش‌خصوصی است. ارائه تسهیلات معنوی دولتی در کنار حضور سرمایه‌گذاران خصوصی زمینه‌ساز ترغیب دانشگاهیان به حضور در عرصۀ کارآفرینی می‌شود.
وی اضافه کرد: صنعت باید به دانش و فناوری جامعه علمی حس نیاز کند. علاوه بر آن، دولت نیز روند و بروکراسی مناسبی برای برقراری ارتباط نظام‌مند بین صنعت و دانشگاه ایجاد کند و این مهم را در سیاست‌گذاری‌های کلان خود لحاظ کند.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان آذربایجان‌غربی در ادامه ایجاد هسته‌ای نخبگانی را یکی از مهمترین نیازهای امروز کشوردانست و گفت: تنها راه حل مسائل و مشکلات موجود در کشور، فعالیت گروهی در قالب هسته‌های نخبگانی و پژوهشی و البته پرهیز از فعالیت‌های فردی است.
جوانپور اضافه کرد: احصاء مشکلات جامعه مخصوصاً صنعت و ارجاع آن به دانشگاه و در نهایت تعریف آن در قالب طرح و پروژه تحقیقاتی، هم مسائل را با کمترین زمان و بودجه حل می‌کند و هم گام بلندی در اشتغال‌زایی محسوب می‌شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه تأکید کرد: هستۀ نخبگانی باید از تخصص‌ها و مهارت‌ها متعدد و متنوع برخودار باشد و بتواند با دیدی همه‌جانبه به مسائل نگاه کند. تنها در این صورت است که می‌توان انتظار داشت مشکلات با تفکر دانش‌بنیان حل شود.
وی در پایان تصریح کرد: شاید نیاز باشد برای نهادینه‌شدن فرهنگ‌ کارِگروهی در بین جامعه علمی، در ابتدا فعالیت گروهی به عنوان یک الزام مطرح شود.