صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت:

آمادگی برای حرکت و سرمایه‌گذاری در مسیر دانش‌بنیان بیش از هر زمان دیگری است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: امروز نسبت به هر زمان دیگری آماده‌تر برای حرکت و سرمایه‌گذاری در این مسیر دانش بنیان هستیم...
که با همین روند قطعاٌ در سال جدید شاهد جهش بزرگی در این حوزه خواهیم بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی با حضور سورنا ستاری معاون علمی وفناوری، ربیعی وزیر کار، رفاه و تعاون غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی در محل وزارت کار برگزار شد.
ستاری در این مراسم با بیان ‌این‌که در اولین روزهای فعالیت در معاونت علمی، بزرگ‌ترین مشکل در کسب و کارهای با پایه‌ی دانش، مباحث مرتبط با محیط کسب و کار بود بیان کرد: در کشور ما، مشکل سرمایه و ایده وجود ندارد و مشکل همان محیط کسب و کار است، بنابراین در معاونت علمی با توجه به این نکته ایجاد محیط دودردوی دانش بنیان ایجاد شد که امروز این محیط محدود به مجالی برای فعالیت بیش از 3000 هزار شرکت دانش بنیان با حجم فروش 30 هزار میلیارد تومانی و ایجاد 100هزار فرصت شغلی شده است.
وی ادامه داد: همان‌طور که در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری نیز شاهد بودیم مباحث مرتبط با شرکت‌ها دانش‌بنیان تنها بحثی بود که تمامی نامزدها از ان حمایت و دفاع کردند.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مراکز نوآوری در دانشگاه ها تغییر رویه داده‌اند، گفت: این اتفاق در آموزش و پرورش نیز باید رخ دهد و دانش آموزانی خلاق و نواور تربیت شود؛ در واقع هدف از آموزش باید تغییر کند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، در بخش بعدی سخنان خود به فعالیت استارت‌آپ‌ها اشاره و ابراز کرد: از فعالیت جدی این استارت‌آپ‌ها حدود 2سال می‌گذرد و امروز فعالیت آن‌ها باعث افتخار درحوزه اقتصادی است البته باید نحوه شکل‌گیری این استارت‌آپ‌ها مدنظر قرار گیرد.
وی به رشد استارت‌اپ‌هایی اشاره کرد که توسط دانشجویان ایجاد و بعد از چندماه فعالیت شرکت 5 تا 6 میلیارد تومان قیمت گذاری می‌شود و در ادامه افزود: البته بر اساس استانداردها اگر هفته ای 10 درصد رشد ندشاته باشند حتماً مشکلاتی چون ایده و فضای کسب و کار در مسیر فعالیتشان وجود دارد.
ستاری همچنین بیان کرد: در حال حاضر 6 استارت‌آپ که حجم فروش 2هزار میلیارد تومانی را رد کرده اند در کشور فعال هستند که قطعا این شرکت‌ها در آینده‌ای نزدیک به بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور بدل خواهند شد.
وی با بیان این که استارت آپ‌ها در کشور نیازمند حمایت جدی هستند گفت: نباید همچنان با نگاه سنتی به آن‌ها نگریست چراکه آن‌ها فضای باعث توسعه اقتصادی کشور می‌شوند.
ستاری همچنین خدماتی را که معاونت علمی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد نام برد و گفت: محیط کسب و کار جدیدی در کشور ایجاد شده که در حال گسترش است و باید الگویی برای دیگر حوزه ها باشد؛ در واقع کارآفرینی یک فرهنگ است که مباحث مالی در این فرهنگ در اولویت‌های پنجم قرار دارد اما آن‌چه در این مبحث مهم است نیروی کار خلاق و نوآور است که پایه اقتصاد کشور نیز باید همین نیرو باشد که برای گسترش این مبحث نیز نیاز به آموزش صحیح داریم.
وی افزود: البته نگاه به قدرت‌های اقتصادی نیز اهمیت این مسأله را بیش‌تر نمایان می‌کند.
وی با اشاره به رشد 13.5 درصدی مقالات کور ابراز کرد: رتبه نوآوری کشور در دنیا نیز در مدت 2سالاز 120 به 78 رسیده است که با این رشد علمی در کشور شیوه‌های اقتصادی نیز تغییر کند.
ستاری در بخش دیگری از سخنان خود به گزارش آنکتاد از سیاستهای علمی و فناوری کشورمان اشاره و عنوان کرد: این گزارش نشان داد موجی از نظر اقتصاد دانش بنیان در کشور ایجاد شده که ایران را به ابرقدرتی در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان بدل خواهد کرد و قطعا اگر همین شیوه را دنبال کنیم در این عرصه مقام نخست را خواهیم داشت.
وی بیان کرد: در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه ها هم نیاز به توسعه داریم که با وام کم‌بهره بانکی نمی‌توان این بخش را توسعه داد که نیاز به محیط کارآ،رینی در این بخش نیز وجود دارد البته در ایتن رصه نیز با ایجاد 20 صندوق فعالیت‌ها آغاز شده است.
معاون علمی و فناوری با بیان این‌که در دنیایی‌که هرروز یک اپلیکیشن جدید تولید می‌شود و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد اقتصاد نفتی حرفی برای گفتن ندارد، گفت: سرمایه‌گذاری‌ها باید بر روی استارت‌آپ‌هایی باشد که سالی هزار درصد رشد می‌کنند. در حوزه فناوری نانو سال گذشته با فعالیت 300 شرکت، رتبه ششم دنیا را داشتیم که امسال به رتبه پنجم دست یافتیم.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری صنایع دستی معرف فرهنگ کشورمان دانست و گفت: در صد سال گذشته با تکیه بر اقتصاد نفتی حدود 70 درصد این صنعت از بین رفت زیرا تصور می‌کردیم فروش نفت ارزش افزوده بیش‌تری را به همراه دارد و از سویی این اقدامات باعث از بین رفتن فرهنگ کارآفرینی نیز شد و توأمان مدرک‌گرایی در کشور رواج یافت.
وی با تاکید بر تغییر مسیر و تفکرات عمومی افزود: معاونت علمی از کسب و کارای نوپا و دانش بنیان که پتانسیل بالا و ایده‌ داشته باشند حمایت می‌کند البته این پتانسیل بالا در کشور وجود دارد و بر اساس آن محیط کسب و کار جدیدی ایجاد شده است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: امروز نسبت به هر زمان دیگری آماده‌تر برای حرکت و سرمایه‌گذاری در این مسیر هستیم که با همین روند قطعاٌ در سال جدید شاهد جهش بزرگی در این حوزه خواهیم بود.