صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی خوزستان خبر داد

پیش‌بینی صادرات بیش از ۸۰۰ هزار گندم در سال ۹۶ از بندر امام

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان این‌که با اجرایی شدن برجام بازارهای قابل توجه صادراتی یک بار دیگر به روی بنادر اقتصادی ایران باز شدند،
اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته در سال جاری بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از بندر امام خمینی (ره) صادر خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سعدالله عبداللهی در نشست خبری با بیان این مطلب، گفت: در طول ماه‌های گذشته و پس از اجرایی شدن برجام تفاوت قابل توجهی در عملکرد بندر امام خمینی (ره) به ثبت رسیده است. یکی از این اتفاق‌ها از سرگیری حرکت خط مستقیم کشتی‌های مادر (کانتینری) به بندر امام خمینی (ره) بوده که بر این اساس هر ۱۵ روز یکبار میان بندر امام خمینی (ره) و بندر شانگهای حرکت کشتی‌های کانتینری در جریان است. این خط که از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده یکی از دستاوردهای برجام به حساب می‌آید.
وی با بیان این‌که در طول سه سال گذشته حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی (ره) صورت گرفته است، ادامه داد: این سرمایه‌گذاری‌ها از سوی بخش خصوصی داخلی انجام گرفته و با فراهم شدن شرایط برای مذاکره با طرف‌های خارجی پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این بندر فراهم شود. در این راستا مذاکرات قابل توجهی انجام شده که قرارداد سرمایه‌گذاری‌ خارجی با یکی از طرف‌های مذاکره ظرف روزهای آینده نهایی خواهد شد.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی خوزستان در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی اهمیت تکمیل کریدور شماره ۱۰ و اتصال بندر امام خمینی (ره) به مرز بازرگان، توضیح داد: طرح این کریدور که یکی از مهم‌ترین طراحی‌های حمل‌ونقل در کشور به حساب می‌آید بندر امام خمینی (ره) را به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای ترانزیت منطقه در قفقاز و ترکیه مطرح می‌کند. ما در ارزیابی‌هایی که داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که با فعال شدن این کریدور ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر امام خمینی (ره) به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد و معادل یک سوم فعالیت‌های فعلی ظرفیت جدید ایجاد می‌کند.
عبداللهی درباره وضعیت عملکرد این بندر در سال گذشته نیز اظهار کرد: بندر امام خمینی (ره) ظرفیت تخلیه و بارگیری ۵۵ میلیون تن کالا را داراست که در سال گذشته بین ۴۲ تا ۴۵ میلیون تن ثبت عملکرد داشته‌ایم که در قیاس با مدت مشابه رشدی هشت درصدی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در سال گذشته بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ شناور اقیانوس پیما در بندر امام خمینی (ره) پهلوگیری کردند که در میان آنها شناورهایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار و ۱۵۰ هزار تن کالا قرار داشته‌اند.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان این‌که بندر امام خمینی (ره) به عنوان یکی از بنادر نسل سوم کشور فعالیت خود را ادامه می‌دهد، تاکید کرد: در نسل‌های قبل بنادر با محوریت دولت کار خود را ادامه می‌داده است، اما در نسل جدید دولت تنها زمین‌دار است و بخش قابل توجهی از عملیات‌های دریایی به بخش خصوصی واگذار شده که یکی از اصلی‌ترین این اقدامات واگذاری ترمینال کانتینری امام خمینی (ره) است که مزایده آن با موفقیت نهایی شده و ظرف دو هفته آینده پاکت‌های شرکت‌کنندگان در مزایده باز می شود تا اپراتور نهایی مشخص شود.
عبداللهی اضافه کرد: در قالب این مزایده در کنار فرآیند عملیاتی طرحی نیز برای سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است تا در قالب برنامه ۱۴ ساله ظرفیت این ترمینال از ۲۰۰ هزار به ۶۰۰ هزار تن کالا افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای نوسازی تجهیزات بندر امام خمینی (ره) بیان کرد: در طول ماه‌های قبل با مشارکت بخش خصوصی پنج دستگاه مربوط به تخلیه و بارگیری غلات وارد بندر شده که سه دستگاه آن به مکنده‌های غلات و دو دستگاه به جرثقیل‌های مربوط به این حوزه اختصاص دارد. در کنار آن تلاش شده با مکانیزه کردن سیستم تخلیه و بارگیری در ترمینال اصلی غلات کار جابه‌جایی بار با سرعت بیشتری انجام شود که این طرح تاکنون پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی را به ثبت رسانده و پیش‌بینی می‌شود با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی تا اواسط سال ۱۳۹۷ این ترمینال مکانیزه به بهره‌برداری نهایی برسد.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه‌های جدید در بندر امام خمینی (ره)، اظهار کرد: در طول سال‌های قبل ما بخش زیادی روغن و دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور را وارد می‌کردیم اما با سرمایه‌گذاری انجام شده در حال حاضر شرکت‌هایی در بندر امام خمینی (ره) فعال شدند که سالانه ظرفیت تولید دو میلیون تن روغن خواهند داشت. فاز نخست این طرح با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید و طبق برآوردهای صورت گرفته تا شهریورماه سال جاری فازهای دوم و سوم نیز نهایی خواهند شد. در کنار آن مجتمع مربوط به فولاد نیز در حال ساخت است که این طرح نیز تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری نهایی می‌رسد. تنها شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن صادرات از بندر امام خمینی (ره) داشته که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این رقم به سه میلیون تن افزایش پیدا کند.
عبداللهی اضافه کرد: در برنامه‌های آتی طرح ساخت دومین ترمینال مکانیزه غلات با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته و در کنار آن نیز بزرگ‌ترین زیلوی شکر خام کشور در بندر امام خمینی (ره) ساخته و اجرایی خواهد شد.
وی درباره‌ی آخرین وضعیت خطوط ریلی منتهی به بندر امام خمینی (ره) نیز توضیح داد: خوشبختانه این بندر از سال‌های دور به خطوط ریلی متصل بوده و تنها در محدوده بندر ۱۴۰ کیلومتر خط ریلی فعال است. در بیرون نیز خط دوم اهواز – بندر امام خمینی (ره) به مراحل پایانی خود رسیده و پس از رسیدن به ماهشهر تنها ۱۲ کیلومتر از کار اجرایی برای اتصال نهایی که بندر امام خمینی (ره) باقی مانده است.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی خوزستان خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت خاص بندر امام خمینی (ره) و استان خوزستان می‌توان پیش‌بینی کرد در سال‌های آینده این بندر مسیر توسعه و پیشرفت خود را با سرعت قابل توجهی طی کند و با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای بتوان از بندر امام خمینی (ره) به عنوان یکی از قطب‌های اصلی دریایی منطقه یاد کرد.