صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» ازنمایشگاه بین المللی ماشین ابزار گزارش می‌دهد

نوسازی ماشین‌آلات با تکنولوژی آلمانی

برجام را هر چقدر هم که دستکم بگیریم، باز هم در رسته‌های مختلف صنعت کشور گره‌گشا بوده است.
مجتبی کاوه
نمونه آن بازگشت آلمان به بازار صنایع ماشین‌ابزار و فلزکاری کشورمان که ابتدا در سال گذشته با نخستین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌ابزار و تجهیزات فلزکاری ایران رقم خورد و امسال نیز که نمایشگاه دومین سال پیاپی برگزار می‌شود، شرکت‌های آلمانی اغلب غرفه‌ها را در اختیار دارند. 
مگر نه این است که تولیدات صنعتی کشور ما درگیر چالش کیفیت هستند و مگر نه این است که ارتباط با بهترین‌های صنایع ماشین‌ابزار جهان می‌تواند ماشین‌آلات ما را به‌روز کند و تولیدکنندگان ایرانی را از تنگنای کیفیت عبور دهد؟ گشت‌و‌گذاری کوتاه در نمایشگاه هم نشان می‌داد که صنعتگران ایرانی از حضور دوباره ماشین‌آلات پرقدرت و باکیفیت آلمانی به کشور احساس رضایت می‌کنند و به آینده همکاری با آلمانی‌ها امیدهای زیادی بسته‌اند. «ویلفرد شافر»، مدیر اجرایی انجمن سازندگان ماشین‌ابزار آلمان (VDW) که امور فنی شرکت‌های حاضر در دومین نمایشگاه ماشین‌ابزار و تجهیزات فلزکاری ایران (AMB Iran 2017) را بر عهده دارد، در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر ارزیابی سطح مبادلات شرکت‌های ایرانی و آلمانی بعد از برجام و خصوصا تاثیر نمایشگاه سال گذشته بر این مبادلات، گفت: ما طی قراردادهای مشخص با شرکت‌های آلمانی اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کنیم و طبق مفاد این قراردادها از این شرکت‌ها سوال نمی‌کنیم که با چند شرکت ایرانی قرارداد امضا کرده‌اند. با این حال از استقبالی که شرکت‌های آلمانی برای حضور در دومین نمایشگاه نشان دادند، مشخص است که رضایت مطلوبی از نمایشگاه اول وجود داشته است. به علاوه بررسی‌های ما نشان می‌دهد سفارشات کالا و فناوری شرکت‌های ایرانی به شرکت‌های آلمانی فعال در صنایع ماشین‌ابزار و فلزکاری طی یک ساله منتهی به برگزاری دومین نمایشگاه؛ 200 درصد رشد داشته و در واقع افزایش 4 برابری داشته است. بر این اساس می‌توان گفت مبادلات صنعتگران ایرانی و آلمانی بعد از یک دوره توقف که به دلیل تحریم اتفاق افتاد، در مسیر خوبی قرار دارد و آینده روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود. 
انتقال فناوری جزو اختیارات شرکت‌های آلمانی است
این مقام مسئول در صنعت آلمان افزود: صادرات ماشین‌افزار آلمان به ایران با کاهشی چشمگیر در سال 2015 مواجه شده بود، اما با افزایش تقاضا و همکاری بین شرکت‌های ایرانی و آلمانی، با رشد 64 درصدی در سال 2016 به 33 میلیون یورو افزایش یافت. وی ادامه داد: در همین مدت سفارشات شرکت‌های ایرانی به شرکای اروپایی با افزایش 200 درصدی مواجه شده و فقط در چهار ماه نخست سال 2017 بیش از 400 درصد رشد در همسنجی با سال گذشته به ثبت رسانید. شافر خاطرنشان کرد: این انجمن آماده حمایت از اعضای خود برای حضور در ایران است و از گسترش روابط تجاری خود با شرکت‌های ایرانی استقبال می‌کند. 
به گفته این مقام مسئول آلمانی، این انجمن در حوزه فنی و حرفه‌ای و ارائه آموزش به نیروی انسانی فعال بوده و در این نمایشگاه نیز غرفه‌ای به همین منظور برپا کرده است. 
وی گفت: موضوع انتقال فناوری با سنجیدن شرایط شرکت‌ها و اطمینان‌شان از روابط پایدار تجاری میسر می‌شود؛ مساله‌ای که در اختیار خود شرکت‌ها قرار داده شده است. شافر پیش‌بینی کرد در چهار روز برگزاری این نمایشگاه دستکم 6 هزار نفر از آن بازدید کنند و افزود: تعداد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده و همه شرکت‌کنندگان سال گذشته، امسال نیز حضور دارند که نمایانگر رضایت‌شان از نمایشگاه است. 
مدیر اجرایی انجمن سازندگان ماشین‌ابزار آلمان خاطرنشان کرد: هرچند تمرکز این انجمن بر صادرات ماشین‌ابزار است، اما شاهد حضور صنایع مختلف فلزکاری در این نمایشگاه هستیم و بر این اساس می‌توان افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را در آینده انتظار داشت.