صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در یک شرکت دانش بنیان

پوشش‌ مقاوم به سایش شیرآلات با فناوری نانو تولید شد

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پوشش های نانویی شد که علاوه بر تزئین می تواند شیرآلات را مقاوم به سایش کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  یک شرکت دانش بنیان موفق شد که خدمات پوشش‌دهی تزئینی و مقاوم به سایش شیرآلات و یراق آلات فولادی را ارائه کند. این شرکت توانسته موادی را به عنوان پوشش شیر آلات تهیه کند.
این محصول با لایه نانوساختار نیترید تیتانیم (TiN) با ضخامت نانومتری به روش رسوب فیزیکی بخار پوشش داده شده است. پوشش های لایه نازک نیتریدی فلزات واسطه مانند TiN دارای کاربردهای صنعتی گسترده ای در زمینه پوشش‌های محافظ سخت، موانع نفوذی در فناوری نیمه رساناها، کاربردهای نوری و تزئینی هستند.
رنگ مهمترین خاصیت پوشش های تزئینی بوده و شناخته شده ترین پوشش سخت تزئینی TiN است. با پوشش دهی TiN بر روی زیرلایه ای صاف، این پوشش ظاهری جذاب داشته و سختی بالا و سایش کم آن را با دوام تر از طلا می سازد.
چنین پوشش های سخت تزئینی لایه نازک از جنس TiN در لوله کشی، کالاهای ورزشی، لوازم غذاخوری فلزی، فریم عینک، دستگیره در و دیگر کاربردهای مشابه که در آن ها پوشش در معرض سایش، فرسایش و خوردگی در حین استفاده و تمیز کردن است، کاربرد دارد.
این شرکت تولید کننده مواد پوششی شیر آلات و یراق آلات دانش بنیان بوده و محصول آن دارای تاییدیه مقیاس نانو از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.