صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

اقتصاد ایران در برزخ بهره‌وری

روز گذشته مراسم روز ملی بهره‌وری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد تا بخش خصوصی به صورت نمادین هم که شده حامی این شاخص مهم اقتصادی قلمداد شود،
 مجتبی کاوه
گرچه گزارشی که فرشید شکرخدایی دبیر جایزه ملی بهره‌وری درباره وضعیت بهره‌وری صنایع و بنگاه‌ها و کسب‌وکارهای مختلف کشور ارائه داد تفاوت ملموسی بین بخش خصوصی و دولتی نداشت و او با طرح یک چشم‌انداز کلی اعلام کرد: یافته‌های ما در جشنواره ملی بهره‌وری و یافته‌های سازمان ملی بهره‌وری به عنوان سازمان حکومتی در یک نقطه با هم تلاقی دارند و آن اینکه اهداف برنامه‌های توسعه کشور در حوزه بهره‌وری محقق نشده است. 
انتقال ایران به گروه کشورهای دارای اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری
بهزاد سلطانی، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم با تاکید بر عامل فناوری در رشد بهره‌وری گفت: برای نخستین بار در تاریخ کشور اقتصاد ایران از یک اقتصاد مبتنی بر عوامل (منابع) به اقتصاد مبتنی بر کارایی (بهره‌وری) تغییر پارادایم داده است و این موضوع طبق شاخص‌های رقابت‌پذیری جهانی به دست آمده اما در داخل کشور بازتاب مناسبی نداشت در صورتی که اتفاق بسیار مهمی بود. وی افزود: رتبه ایران در گزارش رقابت‌پذیری جهانی امسال 76 است که 2 پله نسبت به سال گذشته عقب رفته‌ایم . با این وجود برای نخستین بار در تاریخ کشور جزو کشورهای دارای اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری قرار گرفتیم. سلطانی ادامه داد: در منطقه،کشورهای عربستان، ترکیه و عمان در حال انتقال از اقتصادی مبتنی بر کارایی به اقتصاد مبتنی بر نوآوری هستند و این باید برای ما هشدار باشد که به خود بیاییم و عقب‌ماندگی خود را هرچه زودتر جبران کنیم. وی با بیان اینکه توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند ما در گذار به اقتصاد مبتنی بر کارایی کمک کند، افزود: در حال حاضر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی حدود نیم درصد است و برای تغییر این وضعیت نامطلوب بایدحمایت از توسعه چنین شرکت‌هایی را سرلوحه برنامه‌ها قرار دهیم. 
فساد دولتی عامل اصلی توقف بهره‌وری در کشور است
ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی نیز در این همایش با بیان اینکه سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه حدود
 30 درصد است، گفت: برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی را هدف‌گذاری کرده و سهم 2/6 درصدی از این رشد باید از طریق ارتقای بهره‌وری کسب شود و این در حالیست که هیچ کدام از اهداف بهره‌ورانه در برنامه‌های توسعه قبلی محقق نشده است. روغنی با اشاره به گزارش‌های رسمی بهره‌وری منتشر شده توسط سازمان‌های دولتی و مراجع بخش خصوصی، تصریح کرد: طی حدود نیم قرن اخیر رشد بهره‌وری در کشور اتفاق نیفتاده است. با وجود سرمایه‌های هنگفتی که وارد اقتصاد کشور شده باز هم رکورد بهره‌وری ما به سال 1976 میلادی باز می‌گردد و نتوانستیم بهره‌وری کسب شده در آن سال را تکرار کنیم. رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین علل درجازدن بهره‌وری در کشور، فساد دستگاه‌های دولتی است و با توجه به اینکه 80 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت قرار دارد می‌توان به روشنی دریافت که فساد این بخش چه سهم بزرگی در توقف بهره‌وری در کشور دارد. 
اتلاف سرمایه‌های ملی به دلیل عدم ارتقای بهره‌وری
فرشید شکرخدایی، دبیر جشنواره ملی بهره‌وری در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر چرایی راه‌اندازی این جشنواره گفت: بهره‌وری به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصادی سال‌های طولانی در کشور ما بدون متولی و بدون حامی بوده و خسارت عقب‌ماندگی‌هایی که از درجا زدن نرخ بهره‌وری در کشور ایجاد شده بسیار عظیم است. جشنواره ملی بهره‌وری تلاشی برای ارتقای این شاخص مهم و جلب‌توجه برنامه‌ریزان، مسئولان و فعالان اقتصادی به لزوم ارتقای بهره‌وری در کشور است. وی با بیان اینکه کشور ما برای نخستین بار به گروه کشورهای دارای اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری پیوسته است، افزود: در واقع اقتصاد ما اکنون در برزخ بهره‌وری به سر می‌برد چرا که از یک سو نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش‌های مختلف اقتصادی هستیم و از سوی دیگر اگر به ارتقای بهره‌وری توجه نکنیم هر میزان سرمایه که به اقتصاد وارد کنیم نمی‌توانیم از آن به اندازه مطلوب بهره‌برداری کنیم و در حقیقت سرمایه‌های ملی را تلف می‌کنیم.