صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دولت اولویت‌های حمل و نقل را اعلام کرد

تکمیل بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر خط ریلی در سال ۹۶

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پروژه‌های اولویت‌دار این ستاد در سال ۹۶ را مشخص کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، پس از آنکه در سال گذشته با هماهنگی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وزارت راه و شهرسازی توانست بودجه لازم برای چند پروژه مهم ریلی را به دست بیاورد و در این زمینه خط آهن را به همدان رسانده و در برنامه‌ریزی چند ماهه شبکه ریلی را به کرمانشاه، ارومیه، رشت و همچنین خط دوم تبریز متصل کند، معاون اول رییس‌جمهور در ابلاغیه‌ای سیاست‌های جدید این حوزه را معلوم کرد.
طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در سال ۹۶، حوزه زیرساخت‌های راهی با هفت محور کلان تعریف شده‌اند.
نخستین و مهم‌ترین بخشی از این برنامه تکمیل و بهره‌برداری از ۵۱۶ کیلومتر خط راه‌آهن در کریدورهای شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی خواهد بود. در کنار آن تکمیل و بهره‌برداری ۸۰۰ کیلومتر خط راه‌آهن دوم و سوم در این کریدورها نیز در دستور کار خواهد بود.
بر این اساس به نظر می‌رسد با تصویب رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می‌توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از خطوط ریلی باقیمانده و نیمه تمام در ماه‌های آینده به پایان برسد و حتی پیشرفت قابل توجهی نیز در دیگر پروژه‌ها صورت گیرد.
همچنین راه‌اندازی خطوط آهن دوم و سوم می‌تواند زیرساخت‌های ریلی ایران را به سمتی حرکت کند که در آن ریل را از مزیت نسبی بالاتری در قیاس با دیگر شیوه‌های ریلی بهره‌مند کند.
اولویت‌های سوم و چهارم پروژه‌های راهی در سال ۹۶ به حوزه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.
بر این اساس جهانگیری مصوب کرده که در سال جاری ۲۳۷ کیلومتر آزادراه جدید در کریدورهای شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی به بهره‌برداری نهایی برسد. در کنار آن بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی نیز در این کریدورها تکمیل و افتتاح خواهند شد.
افزایش زیرساخت‌های راه روستایی نیز به عنوان یکی دیگر از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی ملی کشور در نظر گرفته خواهد شد.
بر این اساس اولویت پنجم وزارت راه در حوزه اقتصاد مقاومتی تکمیل و بهره‌برداری از هزار کیلومتر راه روستایی خواهد بود.
اولویت ششم مطرح شده از سوی جهانگیری به حوزه توسعه و نوسازی ریلی اختصاص خواهد یافت. در این زمینه با مشارکت بخش خصوصی ۵۰ دستگاه لوکوموتیو، ۲۰۰ دستگاه سالن مسافری و ۱۵۰۰ دستگاه واگن باری توسعه و نوسازی خواهند شد.
اولویت آخر در سال جاری به بنادر ایران اختصاص یافته است. بر این اساس تکمیل و توسعه بنادر مهم در سواحل دریای عمان، خلیج‌فارس و دریای خزر با هدف توسعه ترانزیت در دستور کار قرار خواهد گرفت و در این بین بنادر شهید بهشتی، چابهار و شهید رجایی اولویت‌های نخست اقتصاد مقاومتی در سال جاری هستند.