صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تاج:

دیگر هیچ دیداری رایگان نمی‌شود

رییس فدراسیون فوتبال معتقد است که محرومیت هواداران پرسپولیس می تواند به تهدیدی برای تمام فوتبال ایران تبدیل شود.
مهدی تاج درباره جلسه‌ای که امروز (یکشنبه) در فدراسیون فوتبال برگزار شد، گفت‌: ما مشکلاتی داریم که باید آهسته آهسته آنها را حل کنیم. تماشاگر برای فوتبال ما فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. آن چیزی که رقبای فوتبال ما کمتر دارند، تماشاگر است. چیزی که اکنون برای ما به تهدید تبدیل می‌شود این است که بازی پرسپولیس را بدون تماشاگر اعلام کرده‌اند و ممکن است با ادامه‌ این روند استقلال هم دچار این مشکل شود.
او ادامه‌ داد: جریمه‌های سنگین مالی که متوجه فدراسیون و باشگاه‌ها شده بسیار شکننده است. صحبتی با وزیر ورزش و جوانان  داشتم، ایشان هم نقطه نظراتی داشتند که مطرح کردند. در نخستین کار گروهی که امروز در فدراسیون فوتبال داشتیم، فرماندهان یگان ویژه‌  کشور و مسئولان اطلاعات حضور داشتند. همین طور مسئولان حراست وزارت ورزش و جوانان و مدیر کل حراست به علاوه دستگاه‌های ذیربط مثل شورای عالی امنیت ملی و ... در جلسه حضور داشتند.
رییس فدراسیون فوتبال همچنین گفت‌: قرار است ۱۰ روز دیگر جلسه بعدی را برگزار کنیم و همین طور این روند ادامه‌ داشته باشد.
تاج در ادامه‌ گفت‌: اگر فدراسیون فوتبال تشخیص بدهد ممکن است ورزشگاه را با ۳۰ یا ۴۰ درصد ظرفیت برگزار کنیم چون یگان ویژه‌ باید بتواند به خوبی کنترل کند. دوم این که صدا و سیما قرار است زحمت بکشد و اطلاع رسانی خوبی در این زمینه  به هواداران فوتبال داشته باشد. باید جلسات آموزشی برای هواداران گذاشته شود که بدانند نارنجک یا لیزر می‌تواند باعث جریمه یا محرومیت شود. AFC بسیار سختگیر است.
او افزود: من این جا نکته ای را مطرح کردم و همه قبول کردند که دیگر  بلیت رایگان برای هیچ بازی لحاظ نشود. فدراسیون فوتبال  با رایگان کردن هیچ مسابقه‌ای موافق نیست چون رایگان شدن ممکن است باعث شود که یکسری افراد همین طور وارد شوند. دستگاه قضایی به شدت با کسانی که ترقه می‌اندازند برخورد می‌کند. همچنین مسئولان قضایی فدراسیون فوتبال یعنی کمیته‌ اخلاق و کمیته‌ انضباطی کلیه افرادی را که در نظم ورزشگاه اخلال کنند از ورود به ورزشگاه‌ها محروم می‌کند. بحث استفاده از بلیت الکترونیک و نشاندن افراد روی صندلی خودشان به علاوه قرار دادن دوربین در ورزشگاه‌ها و فروش بلیت با کد ملی از مواردی است که می‌توان آن را اجرا کرد.  با آغاز لیگ این حرکات هم آغاز می‌شود.
تاج همچنین گفت‌: این کارها تنها از عهده فدراسیون بر نمی آید،‌ بلکه همه ارگان‌ها باید با هم همکاری کنند.
رییس فدراسیون در ادامه‌ گفت‌: پرسپولیس محرومیت تعلیقی داشت و هفت روز باقی‌ مانده بود که این محرومیت تمام شود اما یک نفر در ورزشگاه فشفشه‌ای را روشن کرد و بعد از آن ترقه انداخت. فردایش این فرد شناسایی شد و قرار است با او برخورد قانونی شود اما پرسپولیس از حضور هوادارانش محروم شد. هوادار تنها امتیاز خوبی است که باشگاه‌های ما در آسیا دارند. باید از این امتیاز حراست کنیم.
او ادامه‌ داد: یگان ویژه‌ قرار است محدودیت‌های را اعمال کند. آنها باید دقت کافی داشته باشند تا کسی با خود نارنجک به ورزشگاه نبرد. البته چاره‌ای جز قرار دادن گیت‌های مخصوص نداریم. ان‌شاء‌الله این کار را  در آینده انجام می‌دهیم.
در ادامه‌ سوالی درباره مشکلات زیاد تیم‌های خصوصی مانند نفت تهران پرسیده شد، تاج پاسخ داد: این گرفتاری دارای ریشه‌های زیادی است. این که چرا فوتبال در همه جای دنیا خیلی راحت به بخش خصوصی واگذار می‌شود، اما در ایران دچار مشکل می‌شود یک تحلیل 200 صفحه‌ای دارد که نوشته شده است. این مساله حقوقی دارد که در کشور ما محترم شمرده نمی‌شود. پول فوتبال به خودش پرداخت نمی‌شود و دستگاه‌های دیگر از آن استفاده می‌کنند.  در همه جای دنیا این پول به خود فوتبال بر می‌گردد و چه بسا رغبت ایجاد می‌کنند که تمام بورس‌های معتبر دنیا سهام‌های باشگاه‌ها را به فروش برسانند و همه از آن استقبال می‌کنند. خوشبختانه مجلس شورای اسلامی امسال بین فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما پل خوبی زد و حالا اینها باید درباره حق پخش تلویزیونی به توافق برسند که این کار در حال‌ انجام است و شاید ظرف دو یا سه سال آینده ما هم به جایی برسیم که بقیه کشورها رسیده‌اند و دستگاه‌های خصوصی حاضر به خرید باشگاه‌ها شوند.
تاج به طور خاص درباره وضعیت باشگاه نفت هم گفت‌: باشگاه نفت مثل استقلال خوزستان شرایط بدی دارد. امروز به زحمت توانستیم استقلال خوزستان را برای دیدار با الهلال بفرستیم. برخی از مشکلات فوتبال مطلع نیستند و ایراد می‌گیرند.  با همین وضعیت مالی و بودجه 45 میلیاردی توانسته‌ایم فوتبال ملی‌مان را آقای آسیا نگه داریم و سه تیم باشگاهی‌مان به یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند. استقلال خوزستان را به زحمت به عمان فرستادیم. در بازی قبلی هم همین وضعیت را داشت. این طور نمی‌شود تیمداری کرد. باید ببینیم که اگر در سال آینده استقلال خوزستان نمی‌تواند تیمداری  کند تیم دیگری جایگزین آن شود. این هم آیین‌نامه‌ دارد و بحث خرید و فروش تیم نیست. نفت هم همین وضع را دارد، همین طور سپید رود و چند تیم دیگر. امیدوارم استقلال خوزستان و نفت بمانند و توسعه خود را پیش ببرند.
رییس فدراسیون فوتبال در ادامه‌ گفت‌: باشگاه نفت از ما وقت خواسته تا با فدراسیون و سازمان لیگ صحبت کند. ما وقت داده‌ایم تا صحبت کنیم اما اگر بعد از آن ببینیم که نفت نمی‌تواند ادامه‌ دهد تصمیم می‌گیریم.
او درباره قوانین مربوط به فصل نقل‌ و انتقالات گفت‌: در برخی از رسانه‌ها دیدم که  نوشته‌اند فدراسیون نمی‌تواند  محدودیت‌هایی را ایجاد کند، ای کاش آنها بیشتر مطالعه کنند و بدون مطالعه حرف نزنند، چون این کار به مخاطبشان آسیب می‌زند. فدراسیون فوتبال از اول گفته است، باشگاه‌هایی که به بازیکنان و مربیان خارجی بدهکارند دو حالت دارد، اول این که بدهکار هستند و  تعیین تکلیف شده‌اند که مشکلی نیست و همه جای دنیا این مساله طبیعی است و دوم این که شکایتی از آنها به AFC و فیفا یا هر جای دیگر مطرح شده و هنوز حکم قطعی برایش نیامده است. این مساله هم همه جا وجود دارد و پرونده داشتن به معنای محکوم شدن نیست. آن رسانه که فدراسیون را متهم کرده بود که نمی‌تواند کاری را انجام دهد این قسمت را نخوانده بود. آن باشگاه‌هایی که پرونده دارند، محکومیت برایشان صادر شده و دیگر وقت تجدید نظر در CAS ندارند، نمی‌توانند بازیکن و مربی خارجی جدید بگیرند.
رییس فدراسیون فوتبال در ادامه‌ گفت‌: قانون AFC و فیفا به ما این اجازه را می‌دهد که این کار را انجام دهیم. در حالی که یک کارشناس گفته بود این قانونی نیست. بهتر است تصمیم‌ها با اطلاع کافی و درست نقد شوند  و فدراسیون و سازمان لیگ هم جواب بدهند.
او درباره وضعیت پرداخت حق الزحمه داوران هم گفت‌: داوران لیگ برتری پولشان را گرفته‌اند. داوران دسته یک، دو و سه بخشی از حقوقشان را هنوز نگرفته‌اند. روند فوتبال از نظر مالی خیلی خوب نیست. تیم‌ ‌ملی جوانان  که به جام جهانی رفته هزینه داشته و نیز تیم‌ ‌ملی فوتبال ساحلی که به جام جهانی رفت حدود یک میلیارد تومان هزینه داشت. یک هفته‌ زودتر به باهاما رفتند و چند بازی تدارکاتی هم برگزار کردند اما هنوز پاداش‌شان را پرداخت نکرده‌ایم. تیم‌ ‌ملی ساحلی یک هفته‌ بعد از پایان مسابقات به ایران بر گشت چون نمی‌توانست بعد از بازی‌ها بیاید. ما در آن جا هتل گرفته بودیم اما نمی‌توانستیم تیم را برگردانیم. آمریکا اجازه نمی‌داد که آنها وارد آن کشور شوند و در نهایت مجبور شدند به انگلیس بروند و در دو پرواز جداگانه به کشور دیگری و از آن جا هم به یک کشور دیگر و بعد به ایران برگردند. اینها مجموعه مشکلاتی است که داریم و داریم با سرفرازی کار را پیش می‌بریم.