صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نخستین روز هفته

شاخص کل بورس در ارتفاع 81 هزار واحدی ایستاد

شاخص کل بورس در نخستین روز هفته، امروز (شنبه) با جهش آغاز شد، سرانجام با 733 واحد رشد، در ارتفاع 81 هزار و 77 واحدی متوقف شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، معاملات امروز با وجود رشد شاخص ها، کم رمق بود و در مجموع یک میلیارد و 14 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 319 میلیارد و 632 میلیون ریال در 56 هزار و 157 نوبت خرید و فروش شد.
امروز همه شاخص های بورس مثبت بودند؛ شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد و به میزان 251 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن تفاوتی میان شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل وجود ندارد، با رشد 251 واحدی رو به رو شد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، امروز 197 واحد رشد داشت و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکتهاست که قابل معامله در بورس باشد، 968 واحد صعود کرد.
همچنین شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سود آوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، با رشد 373 واحدی رو برو شدند و بازار دوم 2401 واحد رشد را به ثبت رساند.
نمادهای فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، خساپا (سایپا)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، خودرو (ایران‌ خودرو)، شتران (پالایش نفت تهران)، پترول(گروه پتروشیمی س. ایرانیان) و آپ (آسان پرداخت پرشین) امروز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.
این در حالی است که نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی پردیس و توسعه معادن و فلزات با افت خود مانع از رشد بیشتر شاخص کل شدند.
** تحولات فرابورس
مبادلات فرابورس نیز در نخستین روز معاملاتی این هفته با رشد نسبی حجم و ارزش معاملات رو به رو شد و افزون بر 243 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 57 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس مبادله شد.
نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، شاوان ( پالایش نفت لاوان)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، بمپنا (تولید برق عسلویه مپنا) و سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.
رشد این نمادها سبب شد تا شاخص کل فرابورس (آیفکس) 11 واحد رشد کند و در ارتفاع 927 واحدی بایستد.