صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

فعالان زن از 41 میلیون رای سرنوشت ساز می گویند

حضورباشکوه نزدیک به 42 میلیون نفر از ملت ایران پای صندوق های رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا،
 نمایانگر حساسیت ایرانیان به تعیین سرنوشت خود و آیندگان و تلاش آنان برای انسجام و اتحاد ملی شد. به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، پرونده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت گسترده مردم در پای صندوق های رای بسته شد؛ مشارکتی که بنا به گفته رسانه های داخلی و خارجی، بی سابقه و وصف ناشدنی بود. مردان و زنانی که صبورانه، ساعت ها انتظار را به جان خریدند تا سرنوشت خود را به دست خود رقم بزنند و با آرامش و امنیت بیشتر روزگار بگذرانند. 
به همین بهانه، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در گفت و گو با برخی فعالان سیاسی زن، نظر آنان را در مورد حضور پرشور مردم در انتخابات و دلایل و پیامدهای آن جویا شد. این فعالان سیاسی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا، مشارکت گسترده در انتخابات را نشانه روشنگری مردم برای تعیین سرنوشت بهتر خود و نسل های آتی عنوان کردند.
**مقیمی: احساس تملک نسبت به نتیجه آرا، همگان را به پای صندوق کشاند
«سیده فاطمه مقیمی» عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، ضمن تاکید بر این که حضور مردم در صحنه انتخابات، نشانگر مسوولیت پذیری آنان نسبت به تعهداتی است که در جامعه دارند، گفت: مشارکت عمومی در این انتخابات، فراتر از وظیفه بود و احساس تملک نسبت به نتیجه آرای دریافتی، بُعد جدیدی را ایجاد کرد. احساسی که نشان داد جامعه هم نسبت به انجام وظیفه خود حساس است و دیگر منتظر نمی نشیند تا آنچه می خواهد توسط دیگران انجام شود.
وی افزود: با این مشارکت گسترده، رسالت رییس دولت جدید کمی دشوارتر است چرا که باید پاسخگوی مطالبات مردمی باشد که برای انتخاب وی، صبورانه ایستادند و انشالله در چهارسال پیش رو، دولت تدبیر و امید با قدرت و حمایت مردم و نگاه قاطع خواسته های مردم را جامه عمل بپوشانند.
**افتخاری: «نه» محکم مردم به دشمنان 
«لاله افتخاری» نماینده مردم تهران در نهمین مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا درباره این حضور پرشور مردمی گفت: مردم کشورمان، به فرمان رهبر انقلاب لبیک گفتند و علیرغم همه اقدام های که دشمن انجام داد، تحریم ها را برنداشت و کم کاری هایی که از سوی مسوولان در زمینه اشتغال و رفاه صورت گرفت، در انتخابات شرکت کردند و «نه» محکمی به همه دشمنان دادند.
افتخاری تصریح کرد: این مشارکت حداکثری را تبریک می گویم و پیروز این انتخابات، نظام و مردم هستند. امروز روزی است که مردم کشورمان، باید به فرد منتخب کمک کرده و بر عملکرد او نظارت کنند.
**راکعی: مشارکت با این مفهوم که یک رای برای رقم زدن سرنوشت کشور اثربخش است
«فاطمه راکعی» نماینده مجلس دوره ششم و دبیرکل جمعیت زنان نواندیش، در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، از شور و هیجان مردمی گفت که صف های طولانی صندوق های رای هم نتوانست خللی در آن ایجاد کند. 
وی تاکید کرد: این حضور پرشکوه و معنا دار در انتخابات را می توان برجسته ترین حماسی ایرانیان در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی است. شاهد حضور زنان و مردانی بودیم که علیرغم ناتوانی جسمی، با کمک دیگران در پای صندوق های رای حضور پررنگی داشتند، کودکانی که دست در دست والدین، در حال آموزش پذیری تعیین سرنوشت خود بودند. افرادی که ساعت ها گرما و صف های طولانی را به عشق این که راه درست را برای آینده روشن میهن رقم بزنند، تحمل کردند.
دبیرکل جمعیت زنان نواندیش در ادامه این گفت و گو، درباره دلیل این مشارکت گسترده اظهار داشت: مردم به این نتیجه رسیدند که هر یک رای برای رقم زدن سرنوشت کشور اثربخش است و می تواند به مدت چهارسال، تفکری که اکثریت مردم می خواهند را حاکم کنند، به همین دلیل با تمام وجود و عشق به وطن به پای صندوق ها رفتند. مردمی که اداره سیاسی کشور را با نگاهی عادلانه و بدون تبعیض می خواهند. 
**نژادی: مشارکت گسترده برای فردای فرزندان و نسل های بعد این مرز و بوم
بی نظیر و قابل وصف، صفاتی بود که «اطهره نژادی» معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به مشارکت مردم در انتخابات و تعیین مدیریت قوه مجریه کشور داد. 
وی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: تحمل ساعت ها ایستادن در صف و همراهی و همدلی مردم، نکته بارزی بود که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کرد. به نظر من این حرکت اجتماعی و سیاسی، پیام بزرگی در برداشت و آن پیام چیزی نبود جز وطن دوستی و دغدغه فردای ایران. 
نژادی با بیان این جمله که به نظر شما چه چیزی می توانست یک سالمند را که قادر به راه رفتن هم نبود به پای صندوق رأی بیاورد؟ آیا جز این است که نگران فردای فرزندان و نسل های بعد این مرز و بوم بوده است؟ ادامه داد : مردم، با حضور گستره خود، اعلام کردند که در جهت تداوم آرامش و پایداری کشور تلاش می کنند و انشاءالله دولت برگزیده نیز قدردان این همراهی عظیم خواهد بود چرا که ملت ایران شایسته بهترین ها هستند.
** محتشمی پور:پیروز این میدان همه مردم هستند
«فخرالسادات محتشمی پور» در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا اظهار داشت: یکی از برگ های زرین مشارکت عمومی مردم در تاریخ ایران رقم زده شد و مردم پر شور، پیروزی این میدان بودند. این حضور پرشور قدردانستنی است. 
وی درباره علت این حضور پرشکوه گفت: در این دوره از رقابت های انتخاباتی، دو جریان مطرح در کشور با هم به رقابت پرداختند، گروهی با رای های سنتی و گروه دیگر که متناسب با شرایط، رای آنان معنا پیدا می کند. در این میان، روشن شدن ایده ها و آرمان های هر دو جناح در تبلیغات انتخاباتی، تصمیم گیری را برای مردم آسان تر کرد. این که به جریانی رای بدهند که صددرصد معتقد به رفع تحریم ها، تداوم برجام و بهبود وضعیت و شرایط مردم در سایه امنیت، صلح و آرامش است یا جریانی که در عملکرد گذشته و حال خود، نشان دادند که تعهدی به تداوم برجام و رفع تحریم و جنگ ندارند. 
این فعال سیاسی افزود: داشتن امنیت و آرامش و ایجاد برجامی در سیاست های داخلی به منظور بازشدن گره های مشکلات، مهمترین مساله بود که باعث شد مردم به میدان بیایند چرا که می دانند این امور به سرپنجه دولت تدبیر و امید اجرایی و بسترساز آشتی ملی خواهد شد. 
**طاهریان: حضور پرشور ورزشکاران با هدف شکوفایی در بخش های قهرمانی و توسعه زیر ساخت ها 
«طاهره طاهریان» مشاورمعاون رئیس جمهوری در امور ورزش دختران و زنان در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، ضمن اشاره به مشارکت گسترده جامعه ورزشی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: جامعه ورزشی زنان، این مشارکت را به عنوان وظیفه ملی خود دانسته تا آن جا که ورزشکاران حاضر در چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی با هماهنگی که از سوی کادر سرپرستی کاروان و سفارت ایران در باکو انجام شده پای صندوق‌های رای رفتند. 
وی افزود: شکوفایی در امر ورزش و کسب نخستین مدال ها در دولت یازدهم، عاملی شد که ورزشکاران ما با هدف پیشرفت و بهبود بیشتر، شکوهمندانه در انتخابات شرکت کنند تا شاهد شکوفایی بیشتر در بخش های قهرمانی و توسعه زیر ساخت ها به خصوص در ورزش بانوان باشیم. شرایط امروز در ورزش زنان، نیازمند به برنامه ریزی برای حرفه گری است که با ادامه دولت تدبیر و امید به منصه ظهور خواهد رسید.