صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سرپرست هیات گمانه زنی و تعیین عرصه محوطه «دمب‌کوه» خبر داد

کشف قبرهای دوقلو در جنوب ایران

«بررسی‌های اولیه باستان‌شناسی به کشف قبور سنگی دوقلو و ۳ قلوی به هم چسبیده ۵هزار ساله در محوطه تاریخی

 «دمب‌کوه» سیستان و بلوچستان به وسعت ۴۳۰ هکتار و با پنج هزار قبر سنگی منجر شد.»

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مرتضی حصاری، سرپرست هیات گمانه زنی و تعیین عرصه محوطه «دمب‌کوه» با اعلام این خبر و با اشاره به پایان مرحله دوم کاوش محوطه «دمب‌کوه» در فروردین امسال، هدف از این مرحله را مستندسازی قبرهای کلان سنگی در این محوطه اعلام کرد.
او با بیان این‌که، محوطه «دمب‌کوه» با وسعتی حدود ۴۳۰ هکتار دارای حدود پنج هزار قبر سنگی است که در حریم محوطه اصلی «دمب‌کوه» پراکنده است، بیان کرد: در این مرحله تعدادی از قبور مستند سازی شد که قابل طبقه بندی در ۹ فرم هستند.
وی با اشاره به این که بیشتر فرم‌های شناسایی شده دایره‌ای، مربعی و مکعبی هستند، گفت: یافته‌های محدودی نیز درون قبور مانند قطعات شکسته، ظرف، سنگ صابونی از نوع اشیای سنگ صابونی قدیمی به دست آمد که در منطقه جنوب شرقی ایران و حوزه فرهنگی کشورهای جنوبی خلیج فارس شناخته شده‌اند.
نمونه قبر کشف شده در این محوطه تاریخی
به گفته این باستان شناس، با توجه به آثار یافته شده می توان علاوه بر تاریخ دوره اشکانی برخی از قبور را متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد دانست.
حصاری با اشاره به این که، این مرحله از کاوش براساس همکاری های پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان انجام شد، گفت: تعدادی از اشیا فلزی به دست آمده هم اکنون توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دست مرمت است.
 احتمال یافتن بندرگاه‌های باستانی در چابهار
این باستان‌شناس در ادامه گفت: بخش دشت‌یاری شهرستان چابهار به زودی با تامین بودجه توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مورد بررسی میدانی قرار خواهد گرفت.
او افزود: کسب اطلاعات اولیه درباره استقرارگاه‌های موجود در ساحل و پیش کرانه بخش دشت یاری شهرستان چهابهار  از اهداف اولیه این بررسی است.
این باستان‌شناس از احتمال‌یافتن بندرگاه‌های باستانی یا دهکده‌های ساحلی باستانی به عنوان یکی دیگر از اهداف این بررسی نام برد.
براساس این گزارش؛ مجوز گمانه زنی و تعیین عرصه محوطه دمب کوه استان سیستان و بلوچستان را رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر کرده است.