صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

منصور غیبی، کارشناس اقتصاد مسکن

مدیریت علمی بازار مسکن در دولت دوازدهم

بازار مسکن به عنوان یکی از مولدترین و اشتغالزاترین بخش‌های کشور در 3 سال و نیم اخیر از رونق مورد انتظار فاصله داشت...
یادداشت
 اما باید ریشه‌های این رکود را در سیاست‌های غیرمنطقی گذشته ریشه‌یابی کرد. همان‌گونه که در تحلیل‌های کارشناسی بارها بیان شده است، بازار مسکن را نمی‌توان با طرح‌های غیرکارشناسی و شعاری مدیریت کرد و اگر شعار را در بازار مسکن جایگزین برنامه‌های علمی کنیم، چنانکه تجربه سال‌های اخیر نشان داد، نتایج و عواقب آن را باید چند سال تحمل کنیم.
 در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی نامزدها با دور شدن از تحلیل‌های علمی، بازار مسکن را آماج شعارهای پرهیجان خود قرار دادند و رکود بازار مسکن را به حربه‌ای علیه دولت تبدیل کردند. این رویکرد در حالی بود که اغلب مردم ما نسبت به موثر بودن چنین شعارهایی تردید‌های جدی داشتند و خواهان برنامه‌های دقیق برای حل معضل مسکن طبقات کم‌درآمد و جوانان بودند.
 انتخابات اخیر می‌تواند نشان‌دهنده تمایل مردم نسبت به وعده‌های نامزدها یا تداوم راه و روش منطقی فعلی به دور از هر گونه هیجان و شعارزدگی قلمداد شود. واقعیت این است که آگاهی مردم هم طی سال‌های اخیر رشد کرده است و دیگر هر شعاری را قابل تحقق نمی‌دانند.
کوتاه سخن اینکه بازار مسکن در دولت دوازدهم نیازمند شعار و اقدامات هیجانی نیست و دولتمردان باید براساس واقعیت‌های علمی نیازها و افق این بازار را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.