صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس کل بانک مرکزی در قزوین:

رشد اقتصادی 11.6 درصدی کشور در سال قبل اولین طلیعه برجام بود

رئیس کل بانک مرکزی در همایش تجلیل از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی استان قزوین گفت: رسیدن به رشد اقتصادی 11.6درصدی در 9ماهه...
 سال قبل از اولین طلیعه های برجام بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایرنا، ولی الله سیف بعدازظهر دوشنبه در این همایش که در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد،افزود: با وجود تمام دستاوردهای این سند که تحت هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری، حمایت دولت و همت تیم دیپلماسی صورت گرفت هنوز هم به آن جفا می شود.
وی اظهار کرد: عده ای رشد اقتصادی کشور را حاصل فروش نفت می دانند حال آن که همین افزایش فروش نیز از نتایج برجام بود که دولت توانست سهمیه از دست رفته ایران از فروش و صدور نفت در اوپک را دوباره کسب کند.
وی اضافه کرد: در سال 92 شرایط کشور در وضعیت حساسی قرار داشت و با نوسانات اقتصادی و تلاطم در بازار، سرمایه گذاران جرات تصمیم گیری نداشتند و این در حالی است که ایران با برخورداری از ظرفیت های عظیمی چون نیروی انسانی با استعداد و منابع سرشار زیرزمینی می تواند به قطبی پرجاذبه برای سرمایه گذاری بین المللی تبدیل شود که خوشبختانه به برکت برجام این فضا در حال ایجاد شدن است.
سیف، حرکت در مسیر خروج از رکود و در پیش گرفتن رشد اقتصادی را از اقدام های اولیه دولت تدبیر و امید خواند و ادامه داد: دولت تدبیر و امید در شرایطی مدیریت کشور را از دولت قبلی تحویل گرفت که کشور طی 2سال رشد منفی اقتصادی را تجربه می کرد و در کنار آن تورم نیز به بیش از 40درصد رسیده بود.
وی اضافه کرد: گرچه سیاست های پولی انبساطی حل کننده مشکل رکود است اما اگر این رکود همراه با تورم باشد سیاست های انبساطی به تورم دامن خواهد زد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: پیش نیاز حرکت برای خروج از رکود، علاج مساله تورم است بنابراین دولت یازدهم در همان ابتدای کار تمرکز جدی خود را بر روی کاهش نرخ تورم گذاشت به گونه ای که با روندی تدریجی بعد از 26 سال ما در سال 95 شاهد تورم تک رقمی در کشور بودیم که به یک نقطه عطف در دولت تدبیر و امید تبدیل شد.
رئیس کل بانک مرکزی، تلاطم در بازار به ویژه بازار ارز را نیز یکی دیگر از مسائل التهاب آفرین در دولت گذشته دانست و گفت: بانک مرکزی در دولت یازدهم با نگاهی واقع بینانه و کارشناسی به اقتصاد کلان، مدیریتی مناسب را اعمال کرد به گونه ای که با وجود تمام مشکلات نوسان جدی در این حوزه نداشتیم.
وی درباره نظام بانکی کشور نیز گفت: بانک مرکزی تلاش می کند واقعیت های شرایط نظام بانکی را تبیین و به صورت منطقی در خدمت تولید قرار دهد.
سیف خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت مجلس، دولت به سمت آن برود که به نظام بانکی برای تامین کسری های بودجه اتکا نکند و این نظام تنها قله ای در خدمت تولید باشد.
معین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین ادامه داد: انباشت 4دهه تکالیف و تحمیل های غیراصولی، نظام بانکی کشور را به وضعیت کاهش قدرت اعطای تسهیلات ،عطش زیاد تقاضا رسانده و ما باید تلاش کنیم با رفع این مشکلات قدرت بیشتری در خدمت تولید،اشتغال و کسب و کار باشیم.
وی خاطرنشان کرد: دولت در حمایت از تولید تنها بر بخش صنعت متمرکز نیست و به تمام حوزه های تولید اعم از صنعت،گردشگری،کشاورزی و خدمات نگاهی ویژه دارد چرا که امروز به طور مثال بخش عمده ای از تولید ناخالص ملی مربوط به حوزه خدمات است و نمی توان از آن چشم پوشید.
سیف ادامه داد: ترازنامه نظام بانکی در بخش دارایی 2 بخش دارد که بخش اول آن همان دارایی های جاری تسهیلاتی و ثمر بخش است و بخش دیگر دارایی راکد و منجمد که اگر درصد آن بالا باشد نظام بانکی زمین گیرتر خواهد بود اما اکنون از این جهت وضعیت نسبتا خوبی داریم.
وی افزود: 14.7درصد از تراز نامه نظام بانکی از نوع مطالبات غیرجاری و معوق بود که خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته این رقم به 10 درصد کاهش یافته است.
سیف در ادامه به ثمرات برجام در حوزه نظام بانکی کشور پرداخت و گفت: در زمان تحریم، ارتباط نظام بانکی با نظام بانکی بین المللی قطع و همین عامل موجب خروج تجارت خارجی از نظام بانکی شد و از سوی دیگر نوسانات ارز نیز بر مشکلات افزود اما اکنون با اقدامات انجام شده به تدریج شاهد احیای این رابطه هستیم.
وی ادامه داد: دولت یازدهم با کار کارشناسی و نگاهی منطقی در تصمیم گیری ها به دنبال آن بوده است که از فواید زودگذر که باعث اتلاف منابع می شود، پرهیز کند.