صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یدا... دادگر، اقتصاددان

حل و فصل شکاف توسعه

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط بین‌المللی اگر به مجموعه مسائل نگاه کنیم...
سرمقاله
 متوجه می‌شویم که اکنون در شرایط بسیار حساسی قرار داریم. با این شرایط و بدین ترتیب خواسته‌ها از رئیس‌جمهوری آینده فراتر از حال حاضر خواهد بود. برای اینکه شاهد رشد اقتصادی باشیم توجه به همکاری و قانونمندی به عنوان دو محور اساسی پیشرفت، ضروری است. نخست باید بسترسازی کرد. متاسفانه شکاف عظیمی در توسعه وجود دارد و بسیاری از صاحب‌نظران هم در این باره اجماع دارند.
بدین ترتیب، دستگاه، شخص، گروه و برنامه رئیس‌جمهوری باید به‌گونه‌ای باشد که برای بسترسازی شرایط فراهم شود  تا روند پیشرفت و توسعه کشور هرچه بهتر طی شود. برای حل‌وفصل شکافی که در راه توسعه کشور شکل‌گرفته است به بسترسازی اساسی نیاز داریم. بدین ترتیب دولت جدید باید به این امر توجه کند.
 از سوی دیگر، در داخل به بسترسازی‌ها و بازنگری در سیاست‌های پولی- بانکی و در خارج هم به بسترهای حقوقی لازم برای جذب موفق سرمایه‌گذاری خارجی نیازمندیم و اگر اینها تامین نشود، نمی‌توانیم به رشد اقتصادی مدنظر دست پیدا کنیم.
از آنجایی که جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای حل مشکل بیکاری و خروج واقعی از رکود عامل موثری است، بنابراین باید بر آن
تمرکز کرد.
مساله دیگر این است که بتوان از توافق بسیار خوبی که در برجام به دست آمد و از نظر عمومی بسیار عظیم است، استفاده بهینه برد. در این بین به‌شدت به فضای آرام، کم‌تنش، پایدار و پایبند به اصول و قواعد بین‌المللی نیاز است.
 خوشبختانه امروز با تلاش‌های دولت و توافق هسته‌ای از نظر بین‌المللی ما چالش زیادی نداریم، بلکه بیشتر مشکل تطبیق شرایط با فضای بین‌المللی است که با رعایت قواعد بازی بین‌المللی می‌توانیم خود را از این وضعیت خارج کنیم.
 بنابراین باید بتوان از منافع این قرارداد مهم استفاده کرد و بسترهایی را فراهم آورد تا با دنیا و قواعد بین‌المللی سازگار شد. بدین ترتیب انتظار از رئیس‌جمهوری آینده این است که از منافع و ظرفیت عظیم برجام استفاده بهینه ببرد، چراکه به‌شدت حیاتی است.