صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی

نیاوران حق همسایگی را به جا آورد

کاخ نیاوران از سه هزار همسایه‌ی خود برای حضور در برنامه‌های هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها دعوت کرد.
 به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، رئیس مجموعه فرهنگی هنری نیاوران با تاکید بر این‌که در طول چند سال گذشته نیاوران از اهداف خود دور شده و باید براساس اهدافش به سر خط برگردانده می‌شد، افزود: موظف بودیم فرهنگ موزه‌داری و بازدید مردم از موزه‌ها را تقویت کنیم، به همین دلیل تلاش کردیم برنامه‌های فرهنگی برای این مجموعه تدوین کنیم.
او که عصر روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در مجموعه کاخ نیاوران سخن می‌گفت، با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته میراث فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت تا اول خرداد گفت: در نخستین قدم در شعاع کاخ نیاوران از همسایگان خود در مجاورت کاخ دعوت کردیم تا از مجموعه نیاوران بازدید کنند. حدود ۳۰۰۰ دعوتنامه منزل به منزل به همسایگان دادیم تا در صورت امکان بتوانند در مراسم‌های پنج روزه کاخ شرکت و از مجموعه بازدید کنند.
وی همچنین درباره بازدید گردشگران در روز انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در این روز نیز مانند روزهای دیگر مجموعه باز است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد، حتی امکان دارد درخواست استقرار صندوق سیار از فرمانداری را برای گردشگران مجموعه داشته باشیم.
تشریح برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در کاخ نیاوران
وحید قاسمی، مشاور فرهنگی رئیس کاخ نیاوران نیز در تشریح دیگر ویژه برنامه‌های مجموعه نیاوران توضیح داد: بر اساس طرح شهروندی و نیاوران یک مجموعه پروژه با هدف آشتی و دعوت مردم به کاخ نیاوران برنامه‌ریزی شده است، به همین دلیل سلسله نشست‌های «مروری بر تجارب میراث فرهنگی» را با حضور چهار موزه کشور در چهار روز متفاوت برنامه‌ریزی کرده‌ایم. موزه‌های صلح در ۲۸ اردیبهشت، موزه روستایی گیلان در ۳۰ اردیبهشت، موزه ملک در ۳۱ اردیبهشت و  موزه عروسک‌های ملل در یک خرداد این نشست‌ها را در کاخ نیاوران و از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ برگزار می‌کنند.
او برگزاری اجرای موسیقی محلی اقوام در محوطه باز مجموعه شامل اجرای گروه زورخانه‌ای در روز ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۸ تا ۱۹ و اجرای گروه موسیقی ترکمن در  روز ۲۹ اردیبهشت از  ساعت ۱۸ تا ۱۹  و نمایش فیلم‌های با موضوع میراث فرهنگی در محوطه باز مجموعه را از دیگر برنامه‌های این هفته در نیاوران بیان کرد.=
به گفته‌ وی، نمایش فیلم «خسته نباشید» ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۲۰:۲۰، نمایش «آلبوم تمبر» در ۲۹ اردیبهشت از  ساعت ۲۰:۲۰، نمایش مستند «باد صبا» در ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۲۰:۲۰ و نمایش مستند «علف» در ۳۱ اردیبهشت در  ساعت ۲۰:۲۰ چهار فیلمی هستند که قرار است در فضای باز نیاوران اکران شوند.
او افزود: اجرای نمایشنامه «آرش» به نویسندگی بهرام بیضایی در محوطه جنوبی کوشک احمدشاهی در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت و ۱ خرداد از ساعت ۱۸ تا ۱۹، برگزاری کارگاه مرمت توسط واحد حفاظت و مرمت مجموعه ویژه کودکان و نوجوانان در محوطه ضلع جنوبی کاخ نیاوران در روزهای ۲۸، ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت، برگزاری نمایشگاهی از عملکرد کارگاه آموزشی باستان شناسی برای کودکان که تابستان گذشته در مجموعه برگزار شده بود به همراه اعطای گواهی شرکت در کارگاه به هنرآموزان در نشستی در همین راستا در  گالری هنر از ۲۸ اردیبهشت تا دوم خرداد از دیگر برنامه‌های تدیو نشده برای هفته میراث فرهنگی هستند.
او با تاکید بر این که نوجوانان در فضاهای مختلف مجموعه به عنوان راهنما، همکار فنی و همکار مرمتی همزمان با روز جهانی موزه در ۲۸ اردیبهشت حضور دارند، از برگزاری طرح «موزه در شب» با فعال بودن کاخ اختصاصی نیاوران تا ساعت ۲۱ همزمان با شب‌های برگزاری برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در تاریخ ۲۸، ۳۰ ، ۳۱ اردیبهشت  و یک خرداد ماه خبر داد.
به گفته‌ی وی برگزاری چهارمین نشست تخصصی موزه‌های دوستدار کودک با همکاری ایکوم نیز یکم خرداد  از ساعت ۹ تا ۱۲ در مجموعه برگزار می‌شود.
قاسمی هم‌چنین از ر ونمایی آثار مخازن مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در هفتة‌ی میراث فرهنگی خبر داد و افزود: نمایشگاه رنگ و بوم (از آثار مخزن موزه کتابخانه سلطنتی با محتوای هنر هنرمندان زن معاصر) در موزه جهان نما از ۲۸ اردیبهشت تا ۵ خرداد ماه، نمایشگاه زیور آلات در کاخ اختصاصی نیاوران از ۲۸ اردیبهشت تا ۵ خرداد، نمایشگاه صنایع دستی (همکاری مشترک معاونت صنایع دستی و انجمن MS ایران) در تالار آبی کاخ نیاوران از یکم تا ۱۰ خرداد و نمایشگاه نقاشی در گالری جهان نما از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در این مجموعه برگزار می‌شوند.