صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در روز بزرگداشت فردوسی

سرود «ای ایران» ثبت ملی شد

سرود «ای ایران» همزمان با روز بزرگداشت فردوسی، ثبت ملی شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, زهرا احمدی‌پور ـ معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ  این خبر را اعلام کرد، افزود: این سرود با شماره ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این‌باره بیان کرد: به عنوان دستگاه فرهنگی، این افتخار را داریم در این روز که در تقویم ملی ایران مزین به نام فردوسی است و در شرایطی‌ که همه اذعان داریم بخش زیادی از هویت ما ایرانیان وام‌دار فردوسی است، سرود ملی «ای ایران، ای مرز پرگهر» را ثبت ملی کنیم تا دِین کوچکی برابر ایرانِ فرهنگی و فرصت‌های فرهنگی فراروی ایران ادا شود.
احمدی‌پور اظهار کرد: این سرود، ورای همه خواسته‌های مردم ایران است که از دل آن‌ها برآمده و با آن ارتباط خوب و نزدیکی برقرار شده است. این حس نزدیکی که همه ما به ایران داریم یک "کُلِ" بزرگ می‌سازد که می‌توانیم تعلق خاطر و حس‌مان را به این سرزمین با یکدیگر زمزمه کنیم
وی گفت: ثبت ملی «ای ایران، ای مرز پرگهر» کوچک‌ترین کاری بود که می‌شد به احترام ملت و کشور انجام داد.
 «ای ایران ای مرز پرگهر» در شهریورماه سال ۱۳۲۳ همزمان با حضور نیروهای انگلیسی و متفقین از سوی «حسین گل گلاب» سروده شد و «روح‌الله خالقی» موسیقی آن را در آواز دشتی خلق کرده و «غلامحسین بنان» نیز آن را خوانده است.
از ویژگی‌های این سرود، آن است که تک‌تک واژه‌های به کار رفته در آن، فارسی است و در هیچ یک از ابیات آن، کلمه‌ای معرب یا غیر فارسی وجود ندارد.
در سال‌های نخست پس از انقلاب، «ای ایران» برای مدت کوتاهی «سرود ملی» ایران بود که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد، اما پس از مدتی از رسانه‌ی ملی حذف شد تا سال‌های اخیر که در مناسبت‌ها و رویدادهای تاریخی و سیاسی خوانده می‌شود.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هفته گذشته «ربنای شجریان» را نیز ثبت کرد.