صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل نفت و گاز پارس:

برجام، تجهیزات توقیف شده پارس جنوبی را آزاد کرد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: تجهیزات توقیف شده پارس جنوبی پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) آزاد شد...
و اکنون شرکت های بین المللی به طور عادی با ما در حال تعاملند و مشکلی وجود ندارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, «محمد مشکین فام» درباره تاثیر برجام بر آزادسازی تجهیزات توقیف شده و توسعه فازهای پارس جنوبی، بیان داشت: در زمان تحریم، تجهیزات و «کمپرسورهایی» را که برای فازهای پارس جنوبی خریداری کرده بودیم و در حال ورود به کشور بودند در فاصله چند کیلومتری عسلویه در خلیج فارس، متوقف کردند.
مشکین فام افزود: بدین ترتیب کمپرسورهایی که از شرکت زیمنس آلمان خریداری شده و شامل 24 کمپرسور برای فازهای مختلف پارس جنوبی از جمله فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 بود، از نزدیک مرزهای ایران برگرداندند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یادآوری کرد: این کمپرسورها تا زمان اجرای برجام آزاد نشدند. تحریم باعث تحمیل هزینه اضافی در پارس جنوبی شد به طوری که ناچار شدیم در مقابل کمپرسورهای توقیف شده، مشابه آنها را از چین خریداری کنیم.
وی ادامه داد: همچنین ناچار شدیم زیرساخت های (فونداسیون) ایجاد شده را برای نصب کمپرسورهای چینی تخریب کرده و دوباره طراحی و احداث کنیم.
بیست و ششم دی ماه 1394 توافق هسته ای موسوم به برجام میان ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) امضا شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیش از این گفته بود: تحریم، سوء مدیریت و نبود ثبات مدیریتی در پیمانکاران اصلی اجرای فازهای پارس جنوبی سبب شد اجرای کار در فازهای 15 تا ١٨ پارس جنوبی به یک کلاف سردرگم تبدیل شود.
به گفته وی، با توجه به شرایط تحریم و نبود تجهیزات مجبور بودند در پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، هر کالایی که به دستشان می رسد، استفاده کنند.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
در فروردین ماه امسال، پنج فاز 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی که بخش عمده توسعه آنها در دولت یازدهم انجام شد، با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.
با بهره برداری رسمی از این فازها، میزان برداشت گاز در بخش ایرانی میدان گازی پارس جنوبی با راه اندازی فازهای جدید به 575 میلیون مترمکعب در روز رسید که با قطر برابر شد، گرچه وزارت نفت درنظر دارد این برابری را به زودی به برتری تبدیل کند.