صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

بیش از٩٠ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی با تاکید بر اهمیت دریا در اقتصاد کشورها گفت: بیش از ٩٠ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایرنا، امیر دریادار «حشمت الله سیاری» در همایش ژئوماتیک ٩٦ در محل سازمان نقشه برداری افزود: ژئوماتیک در علوم مختلف نظیر زمین شناسی، اقیانوس شناسی، حمل و نقل، کشاورزی و منابع طبیعی کاربرد دارد.
به گفته سیاری، داده های ژئوماتیک برای برنامه ریزی های کلان و آمایش سرزمین و همچنین مدیریت حوادث طبیعی کاربرد دارد.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش یادآور شد: ٨٠ درصد مردم دنیا در کنار آب زندگی می کنند و تنها ٤٤ کشور در جهان در میان خشکی محصور هستند.
وی با بیان اینکه ایران از طریق منطقه مکران بدون واسطه با آبهای آزاد مرتبط است، گفت: در صورتی که نقشه ایران را از بوشهر به مشهد خط کشی کنیم، خواهیم دید بخشی که به دریا ارتباط دارد، از توسعه بیشتری برخوردار است.
سیاری دریا را منبع ثروت و قدرت دانست و گفت: فرمان مقام معظم رهبری هم همواره بازگشت به دریا و استفاده بهینه از این موهبت طبیعی است.
وی با بیان اینکه در جهان ٩ گذر گاه مهم وجود دارد، گفت: چهار گذرگاه در منطقه ایران وجود دارد که در صورت مسلط بودن در اقتدار ما تاثیرگذار است.
وی مزیت دیگر دریا را حمل و نقل بار به میزان بالا دانست و گفت: با هواپیما هفت تا هشت کیلو، با کامیون ٤٠ تا ٩٠ کیلو با قطار ٥٠٠ تا ٦٠٠ کیلو و با کشتی می توان یک تا چهار تن بار را جابجا کرد.
به گفته وی، یک کشتی ٤٠٠ هزارتنی می تواند٢٠ هزار کامیون دو تنی را جابجا کند. 
این فرمانده ارتش، استفاده دیگر از دریا را حمل و نقل کالاهای نفتی و غیرنفتی عنوان کرد و افزود: دانش ژئوماتیک می تواند در ایجاد بنادر، مزارع دریایی، تولید مواد غذایی از دریا، گردشگری و موارد بیشمار دیگر کاربردد داشته باشد.
وی یادآور شد: ایران با هشت کشور مرز دریایی و با چهار کشور مرز زمینی و دریایی دارد و پس از چین دومین کشور به لحاظ گستردگی تعداد همسایه ها است .
سیاری افزود: مرزهای دریایی ایران یک سوم مرزهای زمینی است اما ٩٣ درصد صادرات و ٨٣ درصد واردات از طریق دریا انجام می شود.همچنین ٧ درصد صادرات و واردات کشورمان از مرزهای زمینی است.
وی با بیان اینکه ما در مرکز منطقه ای در جهان زندگی می کنیم که ٧١ درصد منابع نفت و ٦٩ درصد گاز در ان قرار دارد، تاکید کرد: اگر منطقه را خوب بشناسیم، می توانیم بهره برداری درستی از منابع در اختیار داشته باشیم.
در حاشیه این همایش دو روزه نمایشگاه از محصولات نقشه برداری ژئودزی و ژئوماتیک شامل تجهیزات و نرم افزارها و اخرین دستاوردهای علم ژئوماتیک ارایه شد.