صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رحمانی‌موحد تشریح کرد

انتخاب دبیرکل جدید WTO چقدر به نفع ایران تمام می‌شود؟

معاون گردشگری کشور گفت: انتخاب نماینده گرجستان به نفع ایران خواهد بود، چرا که می‌توان از دیدگاه‌های مثبتی که حاصل اشتراکات منطقه‌ای است، به نفع کشورمان بهره ببریم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا ، مرتضی رحمانی موحد با اشاره به برگزاری یکصدو پنجمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی که هفته گذشته در اسپانیا برگزار شد و در نتیجه آن دبیرکل جدید این سازمان انتخاب شد، گفت: انتخاب نماینده گرجستان ویژگی‌های مثبتی دارد، نخست اینکه دبیرکل این سازمان همیشه از بین اعضای دبیرخانه بود و این‌بار نماینده‌ای از خارج آن انتخاب شد که این اتفاق مثبتی برای سازمان جهانی جهانگردی است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر ما می‌توانیم به واسطه ظرفیت‌های مشترک منطقه‌ای با گرجستان، از این فرصت بیشتر به نفع کشور و در همکاری‌های بین‌المللی استفاده کنیم که این، نقطه‌ای مثبت در ارتباط با سازمان جهانی جهانگردی می‌تواند باشد.
معاون گردشگری درباره انتخاب دبیرکل جدید سازمان جهانی جهانگردی که تا پایان سال ٢٠١٧ مسوولیت آن با طالب ریفاعی است، یادآور شد: این جلسه‌ی شورا، یک نشست معمولی بود که یکی از دستورالعمل‌های آن، انتخاب دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی و توصیه به مجمع عمومی سازمان جهانی بود که سپتامبر امسال در چین برگزار می‌شود.
وی یادآور شد: برای این دور هفت نفر، کاندیدا شده بودند که به فاصله‌ی یک ماه تا برگزاری انتخابات، نماینده ارمنستان کناره‌گیری کرد و به فاصله یک روز تا برگزاری این جلسه، نماینده سیشل هم انصراف داد که البته در سخنانی اعتراض‌آمیز گفت که به خواست معاون رییس جمهور کشورش این کار را انجام داده و راضی به انجام این کار نبوده است.
معاون گردشگری که به عنوان عضو اصلی شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی در این نشست حضور داشت، اضافه کرد: پس از رای‌گیری از میان نمایندگان زیمبابوه، گرجستان، کره‌جنوبی، برزیل و کلمبیا، در نهایت زوراب پولولیکاسویل «Zurab POLOLIKASVIL» کاندیدای گرجستانی با ۱۸ رای منتخب شد که قرار است ماه سپتامبر در چین به مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی معرفی و توصیه شود که شروع فعالیت وی پس از تصویب در مجمع عمومی است.
رحمانی موحد همچنین درباره حضور ایران در شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی اظهار کرد: ایران چهار سال است که عضو اصلی شورای اجرایی است و در دیدار با دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی این درخواست مطرح شد که ایران برای ادامه عضویت تمایل دارد و آقای طالب ریفاعی نیز اعلام حمایت کرده است. البته ادامه این جریان در فرایند رای‌گیری و منطقه‌ای شکل می‌گیرد.
او یادآور شد: ایران به همراه هند نماینده منطقه غرب آسیا در شورای اجرایی است که البته عضویت ایران به نفع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان است و ما می‌توانیم منافع خودمان را برای تقویت همکاری‌های فنی استفاده کنیم.